Erfaringer med jpg-filer som blir mindre av seg selv?

Erfaringer med jpg-filer som blir mindre av seg selv?

Innleggav ez » man 17.11.2008 15:34

Jeg er aktiv hobbyfotograf og har tusenvis av jpg-filer lagret på en ekstern harddisk. Dette er bilder jeg har tatt de siste 2-3 åra. Jeg regnet med at bildene ville være sikret til neste gang jeg trengte dem. Men den gang ei. I dag åpnet jeg flere av dem og fant at de var blitt forminsket i størrelse automatisk. Filer på 2.2 mb var blitt til 400 k og når jeg åpnet dem var de forferdelig små. Jeg fikk mildt sagt sjokk da dette i praksis betyr at bildene er ubrukelige i en slik frimerkestørrelse. Heretter skal jeg bruke RAW, men hva med alle bildene jeg nå har mistet? Er det noe jeg kan gjøre for å redde dem? Hva er det som skjer når jpg-formatet lever sitt eget liv?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Erfaringer med jpg-filer som blir mindre av seg selv?

Innleggav musher » man 17.11.2008 16:31

Er de eksportert fra iPhoto, Aperture eller liknende?
Da kan du, ubevisst, ha valgt å eksportere de i forminsket versjon

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Erfaringer med jpg-filer som blir mindre av seg selv?

Innleggav ez » man 17.11.2008 16:56

Nei, bruker bare Photoshop så tror ikke det. Har brukt det i mange år og gjør sjelden feil. Når det er sagt så bruker jeg også Apples Image Capture en hel del og mange av bildefilene er hentet over til harddisk direkte fra kamera ved hjelp av dette lille kjekke programmet. Dertter blir bildefilene ofte liggende lenge før jeg får tid til å redigere dem. Bruker gjerne Preview til en rask gjennomtitt. (Liker ikke så godt iPhoto), men skal gå over til Adobe Bridge nå som jeg antar har samme funksjon som Aperture.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]