Enkel bildeorganisering

Enkel bildeorganisering

Innleggav Zapaia » tor 06.11.2008 16:34

Nr.1 Jeg er på utkikk etter et program som veldig enkelt lar deg organisere bildene dine og vise dem. Det er egentlig best om programmet ikke har redigeringsfunksjon i det hele tatt. Jeg vil bare ha et program som kan løse oppgaven som et bibliotek. Jeg ønsker kun å vise og organisere bildene, og at det kan gjøres manuelt.

Nr.2 Er det noen som kan anbefale et veldig bra redigeringsprogram for bilder, men som ikke er for avansert å bruke? Dette programmet trenger ikke ha noen bibliotekfunksjon, og også greit om det ikke "tvinger" deg til å importere bildene i et eget bibliotek når du åpner dem. Har hørt en del om elements og aperture, forstår disse er bra?!?

Så som dere forstår ønsker jeg et eget program å organisere bildene mine i som er helt uavhengig av redigeringsprogrammet. Samtidig som jeg ønsker et redigeringsprogram som ikke er for avansert.

Takker for alle svar :)


INGEN SOM HAR NOEN TIPS?!?!?!?
medlem i 193 måneder
 

Re: Enkel bildeorganisering

Innleggav Pessoa » fre 07.11.2008 13:28

Shoebox fra Kavasoft skal være et av de bedre programmene for bildeorganisering: http://www.kavasoft.com/Shoebox/

Selv syns jeg imidlertid siste versjon av iPhoto gjør jobben mer enn godt nok. Til bilderedigering vil jeg anbefale Pixelmator: http://www.pixelmator.com/
medlem i 189 måneder
 

Re: Enkel bildeorganisering

Innleggav svar » fre 07.11.2008 16:06

Kommer helt ann på hva du vil.
Som nevnt er iPhoto helt kurrant, men det liker å ha alt i sitt eget bibilotek.
PS elements er også helt kurrant, her har du ikke noe bibilotek.

Aperture viser først muskler når man driver med RAW bilder, men her kan man enten ha orginalene i aperture sitt bibilotek, eller ha de ett annet sted å referere til de i Aperture.
Versoner blir uansett lagret i bibiloteket.

Selv bruker jeg Aperture, og jeg synes ideen med bibilotek er helt ok, greit å ha alt samlet på ett sted. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Enkel bildeorganisering

Innleggav mariustu » tir 18.11.2008 11:50

Jeg bruker iphoto08 og kjøpte til PS Elements. Jeg vil understreke en viktig forskjell på feks pixelmator og PS elements; du har flere muligheter til å klippe bilde/sette sammen flere bilder/legge på tekst --> feks julekort i disse juletider, i Elements. Siden det ikke bare er en bildeforbedringsprogram. Kan hende andre programer er bedre enn elements på akkurat den biten, men jeg synes i hverfall den er OK i elements. Det med redigering/sammenstilling har heller ikke iphoto.

Kan også nevne at Elements kommer med Adobe Bridge CS3, (jeg har elements versjon 6) som er adobes organiseringsprogram. Det bridge gjør er å lagre bildene i mapper du selv velger, den er på en måte en Browser. Har ikke brukt den særlig selv. Jeg synes iphoto er ok til organisering, hvis man bruker hendelser/album/smartalbum mulighetene. Det vikitgste er at man bestemmer seg for et bestemt opplegg/struktur før man fyller på med 1000vis av bilder, da er det verre å justere organiseringen. Noe av det jeg savner i iphoto er muligheten til å stacke bilder, ha flere versjoner og svitsje mellom flere bibliotek.

marius

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Enkel bildeorganisering

Innleggav ridder7 » søn 14.12.2008 13:53

Jeg redigerer i Lightroom, som er blant de aller beste bildebehandlingsprogrammene når man skal jobbe med mange ruller.

Jeg eksporterer så til JPEG-filer i en egen bildemappa jeg på disken. Her sorterer jeg etter årstall og rullnavn. Med Leopard sin flytevisning og hurtigvisning, trenger jeg ikke et eget program til organisering og visning.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron