Nikon D90 RAW

Nikon D90 RAW

Innleggav olahau » man 03.11.2008 0:18

Har fått meg et Nikon D90 og bruker Aperture til å behandle bildene mine. Nå har det seg slik at jeg har skutt en del bilder i RAW, men så har enda ikke Apple greid å komme opp med RAW support for D90 enda.

Finnes det noen hacks eller verktøy som kan gjøre Aperture i stand til å lese disse filene? Adobe har sluppet sin Camera Support pakke, men det hjelper ikke for Aperture, der jeg helst vil vise bildene mine.

Smilefjes til dem som har en løsning! :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Nikon D90 RAW

Innleggav svar » man 03.11.2008 7:55

Ingen som jeg vet om, men ett alternativ kan jo være å ta opp både i raw +jpg frem til apple får ut fingeren.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikon D90 RAW

Innleggav buitre » man 03.11.2008 20:33

Bruker ikke Aperture( bruker Lightroom i stedet), men regner med du kan laste ned DNG converter fra Adobe, og konvertere filen til DNG. Da bør Aperture kunne lese de.
medlem i 192 måneder
 

Re: Nikon D90 RAW

Innleggav QtanJ » man 03.11.2008 21:37

Du kan bruke ufraw. Denne er kanskje til hjelp. Støtter både rask konvertering og meir omstendeleg raw-handsaming. Det støtter ikkje aperture direkte, men støtter ppm, png, tiff(NEF er ein variant av tiff) og jpeg.


Kode: Merk alt
ufraw-batch *.nef

Denne kommandoen konverterer alle nef-filer i mappa terminalen er i til ppm. Trur det er enkelt å opne terminalen i ein bestemt mappe(har ikkje mac, kjem frå linux-delen)


Kode: Merk alt
ufraw-batch $plasshalderforimportertefiler

Denne kommandoen burde kunne utføres av ein plugin(eller skript), men eg kjenner ikkje aperture så eg kan ikkje lage denne.
medlem i 209 måneder
 

Re: Nikon D90 RAW

Innleggav svar » ons 05.11.2008 16:40

Nå bør ikke trådstartet tvile lengere:http://www.akam.no/artikler/aperture_stotter_flere_raaformater/57669

D90 RAW støtte har nå kommet for Aperture :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikon D90 RAW

Innleggav olahau » ons 05.11.2008 16:48

Jeg oppdaterte i går. Funker som fjell nå :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere