iPhoto, eksport og nøkkelord.

iPhoto, eksport og nøkkelord.

Innleggav Snire » tor 09.10.2008 10:59

Jeg har noen tusen bilder i iPhoto biblioteket mitt, og nå ønsker jeg å lagre dem i en vanlig mappestruktur. Når jeg eksporterer bilder fra iPhoto havner alle i samme mappe uten nøkkelord...herlig.
Når jeg velger å forandre på format/kvalitet ved eksport så blir nøkkelordene med, men filene blir enten større eller mindre litt ettsom hva jeg velger av kvalitet. Og alt havner i ei mappe.
Finnes det noen løsning slik at jeg kan eksportere bildene til forskjellige mapper med alle nøkkelord i behold?
Ser at i iPhoto biblioteket under originals så ligger det en mappestruktur med årstall>dato. Men hvis jeg bare kopierer ut disse så er jeg igjen uten nøkkelord.
Hmmm...

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: iPhoto, eksport og nøkkelord.

Innleggav Snire » tir 14.10.2008 11:20

Har nå funnet ut at jeg kan importere iPhoto biblioteket til Aperture, og så eksportere det til mapper og da blir nøkkelordene med hvis jeg krysser av for exif/meta data.
Aperture lager en mappe for hver hendelse fra iPhoto.
Men det virker som at Aperture heller ikke skriver nøkkelord til filene før man eksporterer. Eller finnes den funksjonen?
I Lightroom kan man velge å skrive exif/meta data til filene.
Dette ser jeg som en stor fordel da alt arbeidet med å lage nøkkelord følger filene slik at hvis man bytter til annen programvare en gang så følger alt med over til det.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]