Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » man 06.10.2008 16:09

Jeg trenger hjelp fra en kyndig person!!

Jeg har importert bilder fra mitt Canon EOS 20 D og over i Iphoto flere ganger nå, og resultatet er det samme hver gang: Bildene, som ser helt fine og lyse ut i kamera-preview, blir kjempemørke når jeg tar dem inn i Iphoto.
Jeg har i forbindelse med dette to spørsmål:
a) Kan jeg gjøre noe med dette på bildene som allerede er importert, uten å redigere hvert enkelt av dem? (redigering for å gjøre bildene lysere gjør dessuten ofte at bildet ser helt ødelagt ut).
b) Hvordan kan jeg forhindre at dette skjer i fremtiden?

Har søkt på allverdens forum etter dette, og finner en del svar, men jeg skjønner ingen av dem. Jeg kjøpte Mac fordi jeg er EKSTREMT dum på data, klarer såvidt å skru den av og på, så jeg trenger instruksjoner av typen "først, trykk på denne knappen. Deretter gjør dette. Så gjør dette". Ingen vanskelig ord, ingen terminologi, bare kjempeenkle instruksjoner.

Jeg ville bli EVIG takknemlig om noen kunne hjelpe meg med dette.
Slik det er nå er hele fotobiblioteket (som er mange GB stort) ubrukelig, og det er fryktelig trist.
medlem i 185 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav musher » man 06.10.2008 17:48

Har du kalibrert skjermen din (er du sikker på at fargene du ser på skjermen faktisk er riktige farger) ?

Bruker du riktig fargeprofil på kameraet ditt?
Bruker du riktig fargeprofil i iPhoto?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » man 06.10.2008 18:46

Hvordan vet jeg hvilken fargeprofil jeg har på kameraet og i Iphoto?
Og hva er "riktig" fargeprofil? Hva er feil?

Jeg har sett på fargene på skjermen ja, og det virker som skjermen er ok.
Når jeg titter på bilder på nettet og liknende så er de i alle fall helt ok! Ikke mørke i det hele tatt.
medlem i 185 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav Sakalav » man 06.10.2008 21:58

Kan nok ikke hjelpe så masse enda, men noen småting må vi få avklart.

Når det gjelder fargeprofilen til kamera, så dreier det seg stort sett om 2 profiler, og det er: 1. Adobe RGB og 2. sRGB
Jeg vil nesten si at i 99% av tilfellene, så er det alternativ 2 (sRGB) som blir brukt. Dette med tanke på at de fleste printere kjører denne profilen.
Adobe RGB er i de aller fleste tilfeller rettet mot trykksaker. Det finnes altid unntak, men i dette tilfellet er det nok ikke det (tror jeg).

I manualen til kameraet ditt vil det stå hvordan du setter opp kameraet via menyen til å ha den aktuelle profilen (jeg vil foreslå sRGB)

Når det gjelder macen din, så hadde det vert greit å vite hvilken maskin du bruker. Men et utgangspunkt er at du går ned i dokken og finner den firkanten som det står "Systemvalg" på, og trykk på den.
Da åpner det seg et panel, og der trykker du på "Skjermer".
Velg så fanen der det står "Farger"
Der får du en hel liste over profiler, og her vil jeg nok valgt "sRGB" (står sikkert mer etter det).

Hvis det er noe jeg har sakt feil her, så må en eller annen rette fort på meg, men det er slik jeg har skjønt det.

PS! Hvis du har stasjonær maskin, så er det en fordel om du sier hvilken skjerm du bruker på maskinen.

Når alt dette er avklart og evt. riktige innstillinger er foretatt, så kan vi forsøke å hjelpe videre.

Håper ikke dette var for vanskelig å skjønne :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav musher » man 06.10.2008 22:45

Jeg ville definitivt valgt AdobeRGB, siden det kan gjengi flere farger enn sRGB
Bilde

Når det gjelder skjermprofil, er det ikke heller riktig å velge sRGB her. Både Adobe RGB og sRGB er standardprofiler, og til skjermprofil er det viktig å ha en profil som er spesielt tilpasset den skjermen du sitter på.
Bruk fremgangsmåten som er beskrevet her dersom du ikke har egen kalibrator til skjermen din (som det kan høres ut som at du ikke har)

AdobeRGB og sRGB er profiler som skal brukes i Photoshop eller iPhoto eller liknende bilderedigeringsprogrammer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » tir 07.10.2008 11:46

Okay, så jeg må gå inn på "skjermer" og så "farger" og så finne en profil som passer til fotoene mine..? Jeg prøvde å gå inn på "kalibrering" da jeg kom inn der hvor det står farger, men da kom det opp en kalibreringsveiviser som jeg ikke skjønte noe av.

Og er det altså riktig at jeg skal prøve å få satt på en innstilling som heter sRGB på kameraet mitt, via menyene?

Jeg har en helt ny macbook pro, laptop! Kjøpte den for et par måneder siden. Lastet da inn alt som fulgte med av programvare. Mer enn det vet jeg ikke :-/
medlem i 185 måneder
 

Re: Hjelp! Alle bildene i Iphoto har blitt mørke!

Innleggav musher » tir 07.10.2008 12:37

Ta en liten kikk her for innføring i fargestyring, dersom du ønsker det.

Jeg ville fortsatt brukt AdobeRGB på kameraet, da den kan gjengi flere farger.

Prøvde du programmet jeg linket til?
Det er vel egentlig samme programmet som heter Kalibrering i systemvalget du henviser til.

På meg høres det veldig ut som at skjermen din viser farger feil, siden det ser bra ut på kameraet ditt.

EDIT:
Godt poeng i innlegget nedenfor ;) Point taken…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav Åsmund » tir 07.10.2008 17:48

Så lenge trådstarter knapt vet hva en fargeprofil er, vil jeg påstå at standardinstillingene er de som er riktige. Altså det kameraet, skjermen og bildeprogrammet kom med som standard. Å begynne å bruke andre profiler (AdobeRGB) når man ikke aner hva man driver med synes jeg er et dårlig forslag – jeg ser for meg neste tråd fra trådstarter "hvorfor blir fargene blasse når jeg laster opp på nett?".

En ting til, har du skrudd opp lysstyrken på skjemen din til maks.?

Enda en ting til. Kunne du lastet opp et av de mørke bildene til http://bildr.no/ og limt inn linken her, så kan vi med en gang se om det vises riktig hos oss. På den måten kan vi utelukke kameraet ditt hvis det ser bra ut hos oss.

Tar du bilder i RAW eller JPG?

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » tir 07.10.2008 21:17

Bør jeg bruke JPEG eller RAW? Fant faktisk fram til hvordan jeg stilte det på kameraet ;) Jeg har satt kameraet på AdobeRGB nå! (Litt stolt fordi jeg fant ut av det også).

Ellers vet jeg hvordan jeg skrur opp lysstyrken på skjermen, ta det med ro, SÅ teit er jeg ikke, hehe. Men bra at dere spør! Man kan jo aldri vite når folk er skikkelig idioter på data!
medlem i 185 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav Sakalav » tir 07.10.2008 22:50

Om du skal ta i RAW eller JPG kommer rett og slett på hvor erfaren bruker du er på data.
Tar du i RAW, så må bildene behandles på dataen. Her bør du helst bruke Photoshop, Lightroom eller Aperture, for disse programmene kan behandle RAW filene på en skikkelig måte. Er du flink å ta bilder, så kan du klare deg med RAW behandlingen i iPhoto, men iPhoto kommer til kort hvis du må gjøre noe drastisk.

Er du en flink fotograf (kan alle justeringer på apparatet), så ser jeg ikke noe grunn for å ta i RAW, og kan bare bruke JPG.
Nå har det seg slik at RAW er kun tilgjengelig i den aktive sonen på apparatet ditt. Det vil si i modusene P, Av, Tv, M og A-Dep. På alt det andre tar apparatet kun i JPG uansett.

En ting skal du være klar over, og det er at det er utrolig mange delte meninger om man skal ta bildene i RAW eller JPG.
Dette er en diskusjon på lik linje med hva som er best at Canon vs Nikon, så her vil du garantert få svar som er imot mitt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » fre 10.10.2008 15:22

Nå har jeg blitt forvirra på husken min (det var ikke sånn at bildene var svarte, bare en del mørkere enn jeg husker dem da jeg så dem i kamerasøkeren), men jeg TROR det ble en del bedre da jeg gjorde en skalering (satte alle innstillingene tilbake til normal).

Jeg kan prøve å legge ut et par bilder, så kan dere se om det ser normalt ut for dere. Skal bare finne ut hvordan jeg gjør det :-P


EDIT: Ehm, nei, jeg finner ikke ut hvordan jeg laster opp bilder. Neon som vet?
medlem i 185 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav musher » fre 10.10.2008 15:27

Gå til http://bildr.no og velg last opp.
Når bildet er ferdig lastet opp vil du få en liste over adresser.
Kopier adressen ved den der det står BBForum (tror jeg det står). Adressen begynner ialefall med [IMG] og lim inn den adressen i et nytt innlegg i tråden

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Alle bildene i iPhoto har blitt mørke!

Innleggav NeoPhema » fre 10.10.2008 16:16

Usj, bildene er over 1 MB, og jeg veit ikke hvordan jeg nedskalerer størrelse i Iphoto.
Noen som vet?

Er det forresten en måte å gjøre det Photoshop kan gjøre, dvs å markere enn rekke bilder og så nedskalere alle til samme størrelse...?
medlem i 185 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron