dcraw v8.87 for ubuntu 8.04

dcraw v8.87 for ubuntu 8.04

Innleggav redraven » ons 10.09.2008 10:46

Hei

Jeg har kjøpt meg et Canon EOS 450 kamera. Så langt ser det ut til at jeg ikke kan benytte meg av RAW editoren ucraw/dcraw under ubuntu 8.04 for akkurat dette kamerat.

Problemet ser ut til at ubuntu kommer med dcraw 8.80 som ikke har støtte for eos 450. Heldigvis er eos 450 med i siste versjon av dcraw versjon 8.87. Greit nok, jeg kan kompilere dette selv - no problem.

Problemet mitt er når jeg velger å fjerne dcraw gjennom synaptic ønsker den samtidig å ta bort en annen pakke som heter "ubuntu-desktop" som det frarådes å fjerne. Sistnevnte pakke ser ut til å være en dummy pakke som sørger for at en hel haug med nødvendige andre pakker er installert. Å fjerne ubuntu-desktop ønsker jeg derfor ikke å gjøre.

Så spørsmålene :
-Når kommer Ubuntu til å sende ut en oppdateret versjon av dcraw ? (versjon 8.81 av dcraw kom i januar i år!)
-Bør jeg kompilere dcraw til egen deb pakke for så å oppdatere systemet og hvordan gjør jeg dette?
-Er det mulig å fjerne dcraw uten å fjerne ubuntu-desktop?
-Har dere andre tips for å få lagt inn siste versjon av dcraw?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: dcraw v8.87 for ubuntu 8.04

Innleggav runeh » tor 18.09.2008 12:03

Først: du får nok bedre svar på disse spørsmålene om du poster på linux1-forumet, men her er et kjapt svar på noen av spørsmålene:

-Når kommer Ubuntu til å sende ut en oppdateret versjon av dcraw ? (versjon 8.81 av dcraw kom i januar i år!)


Trolig ikke før neste versjon av Ubuntu. Mulig du kan finne et tredjeparts pakke-repository som har nyere pakker, samt at det er mulig å hente pakker fra neste versjon av ubuntu (i så fall bør du ta en titt på APT-pinning-guiden til Debian).

-Er det mulig å fjerne dcraw uten å fjerne ubuntu-desktop?


Ja, men jeg kommer ikke på hvordan i farten. Trolig noe dpkg-magi.

-Har dere andre tips for å få lagt inn siste versjon av dcraw?


Dersom du vil kompilere selv kan du legge den en annen plass enn den som ble installert av apt. Programmer som blir installert av pakkesystemet havner normalt i /usr/{bin,share,lib} osv. Ved å installere din egen versjon i f.eks. /usr/local/ kan du ha begge versjonene på maskinen. Pass bare på at du starter riktig versjon. configure-scriptet som du normalt må kjøre under egen kompilering av programmer har /usr/local som standard-plassering, men om du vil være sikker kan du starte configure-scriptet slik:

Kode: Merk alt
./configure --prefix=/usr/local
medlem i 200 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere