Parallelle nøkkelord i Aperture

Parallelle nøkkelord i Aperture

Innleggav iBoy » søn 03.08.2008 23:03

Jeg har brukt Aperture en liten stund nå og er kjempefornøyd, men lurer litt på hvordan andre organiserer nøkkelordene sine. Nøkkelord organisert inni andre nøkkelord er veldig kjekt. Har funnet ut at om man legger inn et nøkkelord som ligger på "innerste nivå" kan man droppe alle de andre, da vil de komme med automatisk i søk og ved eksport. Har jeg for eksempel dyr > hunder > russisk Toy Terrier > Keisha, så trenger jeg bare skrive Keisha for å få med alt det andre også.

Siden jeg eksporterer bilder til Flickr, er det også nyttig å bruke andre språk, som engelsk og latin. Dette pleier jeg å gjøre på for eksempel planter, slik at bildene blir søkbare for nesten alle.

Men hvordan organiserer jeg nøkkelord som er like, men på forskjellige språk? Jeg savner en måte å "gruppere" nøkkelord på. Når jeg skriver "hund" vil jeg også ha med "dog" automatisk, og når jeg skriver vannlilje, vil jeg også ha med nøkkerose, Nymphaeaceae og water lily. I Aperture fungerer det greit å legge alle disse ved siden av hverandre med mellomrom, men når dette eksporteres blir det jo bare ett langt nøkkelord. Er ikke sikker på om alle søkemotorer finner et nøkkelord som ligger "innimellom" de andre.

Er det andre forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?
medlem i 244 måneder
 

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron