iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav Loevhagen » lør 02.08.2008 0:21

Har alle bildene mine i iPhoto, og ønsker å benytte det som primærprogram for import, visning på apple TV og eksport. Men; Jeg ønsker å benytte et annet og mer avansert redigeringsprogram for de bildene som er lagret i iPhoto. I programmet så kan man sette opp enten f. eks. LightRoom eller Aparture som ekstern editor. Ulempen er at når man klikker "rediger" i iPhoto så åpnes enten LR eller Aparture og man utfører redigeringen man ønsker, men man har ingen mulighet til å lukke LR eller Aparture ...og...vips at bildet man har redigert vises i iPhoto, som om man hadde redigert det i iPhoto.

Hva er det jeg har oversett? Er det overhode mulig å benytte LR eller Aparture som ekstern editor for bilder lagret i iPhoto, uten å importere bildene på ny i iPhoto?

Beklager dersom spørsmålet er stilt før her på forumet. har Googlet opp og ned i mente, men ikke funnet svar på det jeg lurer på.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav cloveras » tir 02.09.2008 13:37

Jeg bruker Lightroom 2 og er veldig, veldig fornøyd. Et av få ("dyre") programmer jeg har kjøpt - selv om det ble i USA pga. Adobes latterlige prispolitikk. Nuvel!

Lightroom endrer ikke selve bildet, det gjøres først når du eksporterer. Inntil det er gjort, har du en (rå)fil og en "oppskrift" på hva som skal gjøres. Lightroom lar deg se resultatet av oppskriften, men selve filen på harddisken er ikke endret. Bildet vil derfor se kliss likt ut i et annet program helt til du har eksportert det, og Lightroom har endret bildet som beskrevet i oppskriften.

Jeg foreslår at du dropper iPhoto og bruker enten Aperture eller Lightroom. Lightroom har veldig bra arkivfunksjonalitet også - kjekt når det blir titusenvis av bilder.
medlem i 187 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav Mega_Therion » tir 02.09.2008 21:05

Funker fint hos meg. Bruker iPhoto ’08 med Photoshop.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav furia » søn 19.10.2008 19:56

Mega_Therion skrev:Funker fint hos meg. Bruker iPhoto ’08 med Photoshop.


hvordan gjør du det da?

Jeg redigerer bildene i photoshop og trykker "save". ser ikke noen endring.
medlem i 192 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav Macini » søn 19.10.2008 20:07

Bruker iPhoto og Photoshop. Det er bare å sette under innstilngene i iPhoto at du skal bruke eksternt program til redigering av bilder, da vil de oppdateres når du lagrer etter redigering i Photoshop.
1. start opp iPhoto
2. klikk CMD + komma
3. under rediger bilder i program velg det programmet du vil bruke til redigering.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav anine93 » ons 25.03.2009 23:02

Macini skrev:Bruker iPhoto og Photoshop. Det er bare å sette under innstilngene i iPhoto at du skal bruke eksternt program til redigering av bilder, da vil de oppdateres når du lagrer etter redigering i Photoshop.
1. start opp iPhoto
2. klikk CMD + komma
3. under rediger bilder i program velg det programmet du vil bruke til redigering.



Men hva om jeg vil at BÅDE originalen OG det redigerte skal vises i iphoto? Jeg får det bare ikke til. Prøver og prøver og prøver, men er bare det redigerte som vises i iphoto. Jeg vil ha begge! :(
medlem i 194 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav Macini » ons 25.03.2009 23:25

Beklager! Da kan jeg ikke hjelpe deg videre.
Du kan høyreklikke på bildet og velge vis original, men det er ikke det du er ute etter.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav anine93 » ons 25.03.2009 23:28

Huff, så dumt. Jeg har googlet og googlet, skulle så gjerne hatt både kopi og original når jeg har redigert. Og det som skjer når jeg prøver å importere original-bildet fra finder (noe som forøvrig er ekstremt tungvint) får jeg bare at den allerede finnes i biblioteket. Dritt! :-(
medlem i 194 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav nathmac » tor 26.03.2009 9:39

av cloveras skrevet tir 02.09.2008 13:37
Jeg foreslår at du dropper iPhoto og bruker enten Aperture eller Lightroom. Lightroom har veldig bra arkivfunksjonalitet også - kjekt når det blir titusenvis av bilder.


Jeg bruker Aperture, og sorteringen av bilder der er helt fantastisk (vell og merke etter at du har tatt deg tid til å forstå hvordan brogrammet "tenker")
Der får du også orginalen og bildet fra Photoshop side om side og linket sammen slik at det ikke er noen tvil om at det i utgangspunktet var samme bilde.
Jeg vet ikke hvilket nivå du er på men hvis du har lyst til å være litt seriøs med din hobby anbefaler jeg deg og oppgradere fra iphoto

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav anine93 » fre 27.03.2009 12:15

Nathmac: Kan aperture og photoshop elements brukes sammen, vet du det? Sånn at jeg organiserer i aperture og redigere i photoshop?
medlem i 194 måneder
 

Re: iPhoto: Ekte ekstern redigering - LightRoom vs. Aparture

Innleggav nathmac » fre 27.03.2009 12:39

Det skal funke bra, selv om jeg ikke har testet.
Funker ivertfal bra med Photoshop.
Selv driver jeg meget lite med "klipping og liming" og den slags så jeg bruker nesten aldrig Photoshop etter at jeg fikk Aperture.
Med Aperture sorterer og holder du orden på bildene samt at programet er mer en kompetent til alt av Justering av .farger, fargemettning, lys/skygge osv. osv.
Tviler på at du trenger noe mer, men er det et bilde du skulle ville jobbe med i Photoshp eller Photoshop elements er det ikke noe pes.

Exporting Images to an External Editor
Aperture provides an easy way to transfer images to another application for changes
and then bring the revised images back into Aperture. You can specify an application
as an external editor in the Export pane of the Preferences window. For example, if
your image editing sometimes requires one or more of the specialized tools available
in Adobe Photoshop, you can select Photoshop as your external editor. You can then
select an image and choose Images > Edit With > [Application Name]. Aperture makes
a new master and version of your image and opens it in Adobe Photoshop. After you
make your changes and save the image, the revised version automatically reappears
in Aperture. The external editor doesn’t change the original master. For more
information, see “Using an External Editor” on page 350.

Using an External Editor
If you need to perform more advanced image operations, such as compositing, you can
set an external editor for use within Aperture. First you have to specify which application
Aperture should use and the 16-bit file format (TIFF or PSD). You only have to do this
once. Then you select an image and choose a menu command to have the image open
in the application designated as the external editor.
To set an external editor in Aperture:
1 Choose Aperture > Preferences, or press Command-Comma (,), then click Export.
2 Click the Choose button below the External Image Editor field, navigate to an
application in the Select Application dialog, then click Select.
The application’s name appears in the External Image Editor field.
3 Choose the appropriate 16-bit file format (TIFF or PSD) from the External Editor File
Format pop-up menu.
This is the file format Aperture uses when opening files in external editors.
To use an external editor in Aperture:
1 Select an image in the Browser.
2 Choose Images > Edit With > [Application Name] (or press Command-Shift-O).
Aperture creates a new master (leaving the original unchanged), converts it to the
chosen file format, and then opens the image file in the selected external editor. The
image file is tracked as a new master stacked with the original master.
3 When you’ve finished modifying the image in the external application, save the
image file.
The saved image file is automatically updated in Aperture.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron