Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Innleggav macline » tor 24.07.2008 14:14

Hei, jeg lurer på om noen kan:

-forklare meg forskjellen på photoshop og photoshop elements?
-og forskjellen på photoshop og aperture?
-og disse vs. lightroom?
-tipse meg ang. hvilket av disse programmene som er best til fotoredigering?

Er ganske ny på mac og har hittil brukt iphoto som fulgte med, men trenger noe mer avansert. Har prøvd photoshop før (på pc) men ble ikke heeeelt overbevist. Skal brukes kun til foto, og leste et sted i forumet her at da kan lightroom egne seg bedre enn photoshop? Hvor kan jeg finne trial versions av ligthroom?
medlem i 190 måneder
 

Re: Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Innleggav Macini » tor 24.07.2008 14:23

Her finner du prøveversjoner av programmene til Adobe, da kan du teste litt selv og kanskje finne noe du trives med.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Innleggav macline » tor 24.07.2008 14:42

Tusen takk!

Hvis noen kan forklare meg litt forskjellen på de ymse programmer og kanskje komme med noen anbefalinger, er det også fint...
medlem i 190 måneder
 

Re: Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Innleggav Macini » tor 24.07.2008 14:49

Jeg bruker Elements 6.0, synes det holder til mitt hobbybruk med ca 5000 bilder i året. Elements er ikke et arkiveringsprogram, det er bare for forbedringer og manipulering av bilder. Photoshop er det kraftigste verktøyet til Adobe for bildemanipulering/behandling.
Aperture
Lightroom

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Photoshop vs PS Elements vs Aperture vs Lightroom?

Innleggav anderstangen » tor 24.07.2008 23:46

Photoshop og Elements er helt forskjellige programmer fra Aperture og Lightroom.. PS og Elements er rene redigeringsverktøy, men kan også brukes til veldig veldig mye annet.

Aperture og Lightroom er arkiveringsprogrammer med justeringsmuligheter. Jeg har ikke mye erfaring med Lightroom, men Aperture har ihvertfall også noen clone-stamp verktøy ol. som virker veldig bra.

Bruker selv kombinasjonen Photoshop og Aperture, og er veldig fornøyd :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron