Flickr og rettigheter

Flickr og rettigheter

Innleggav Alfred.Woodden » ons 23.07.2008 21:49

Hei!

Lurte bare på om hva det er folk her inne anbefaler av online fotoalbum. Vurderer enten Flickr eller Picasa...

Lurer også på hvordan det er med rettigheter på bilder en laster opp på Flickr. Er bildene mine beskyttet eller kan det forekomme misbruk av copyright?

F.eks, hvis jeg tar et artistisk bilde av en iskald Carlsberg, kan da Carlsberg finne på å stjele dette bildet i sin markedsføring?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav aavar » ons 23.07.2008 21:53

Jeg hadde samme dilemmaet for noen dager siden. Jeg fallt ned på picasa, fordi jeg har brukt det mest og det virket simplest. Men det er mange flere steder flickr er integret og sånn... så er mulig jeg switcher.

Aavar

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav Alfred.Woodden » ons 23.07.2008 22:02

Leste også at Flickr totalt sett gir deg mer for pengene om du oppgraderer til Pro-konto.

De tilbyr også mer lagringsplass for Free-Accounts, etter hva jeg forstod, med 100 mb hver måned.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav jpsalvesen » tor 24.07.2008 10:34

Hei,

Flickr har per default "all rights reserved" som rettighet kontoen din. Da kan Carlsberg kun se bildet ditt og evt. ta kontakt for å kjøpe lov til å bruke det.

Om du skulle ønske det, så kan du også dele ut bildene dine via diverse creative commons-lisenser.

En annen fordel med flickr er at det er tonnevis med mer eller mindre sære/nyttige grupper der, så du kan finne folk å diskutere teknikk med eller bare få tilbakemelding fra.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav Lokehue » tor 24.07.2008 11:08

Kopirett og åndsverksloven gjelder for bruk i respektive land uten hensyn til hvor bildet er lagret. Mange stjeler likevel bilder, men jeg tviler på at store selskaper som Carslberg med sine reklamebudsjetter trenger å gjøre dette. Hvis du vil sikre deg kan du jo legge inn et vannmerke, og selge det originale bildet (uten vannmerke) hvis noen melder interesse.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav Alfred.Woodden » tor 24.07.2008 17:34

Takk for svar!

Da ble det Flickr-konto på meg!

Igjen, mange takk!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Flickr og rettigheter

Innleggav Alfred.Woodden » lør 26.07.2008 7:43

P.S.

Hvordan lager en ett vannmerke som ikke skjenerede og virker distraherende for bildet? Har dere noen gode eksempler på gde vannmerker?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]