Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav N00bie » ons 04.06.2008 18:01

Noen som har erfaring med å bruke feks wacom tablet til PS? Istedet for mus? Jeg gjør passe store inngrep i mange av bildene mine, og markerer mye. Synes det blir slitsomt i lengden med musa. Noen som har feedback på å bruke tablet istedet? og evt anbefalinger på hva jeg bør kjøpe?
medlem i 199 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav Lostchild » ons 04.06.2008 23:22

Wacom tablet for meg er det beste som finnes når man driver med retouch arbeide. Dette varierer nok mye fra person til person, men jeg sverger til tablet.

Å bruke mus er som å bruke en murstein er det mange som sier. Det blir jo litt kraftig å uttale det på den måten, men du kan "fintune" det så mye bedre dersom du bruker tegnebrett. Trykkfølsom tegnepenn og alt:) I tillegg til dette unngår du musesyke og blir ikke sliten i fingrene som man vil oppleve med langvarig bruk av mus (dersom du ikke er flink til å stretche fingerene og ta pauser). Du må uansett huske at det er viktig å ta pauser en gang i blant. Fokuser på noe over gata, bare få øynene bort fra skjermen og gå opp å strekk litt på deg:)

Personlig bruker jeg Wacom Intuos3 i A4 fordi jeg liker at dimensjonen på brettet er stor i og med at jeg i studio jobber på en 30" skjerm. Men du kan fint klare deg med en A5 versjon. Smak og behag. Uansett hva du velger vil tablet området tilpasse seg skjermen da man kan kalibrere dette inn.

Hvor mye er du interessert i å legge i en tablet da og hvor mye vil du ta det i bruk?

Jeg jobber på fotovideo så kan jo informere deg om at vi 5-7 juni (altså i morgen til og med lørdag) har fotomesse så vi har 10% avslag på alle wacom tegnebrett, så ta deg gjerne en tur innom å prøv:)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav keiserjohn » lør 19.07.2008 15:20

Til folk som er intresserte i Wacom brett. Får man a3 brett 6x11 til ca 1700 kr hvis man bestiller fra usa. Regn med toll og moms på tilsammen 500 kr. Men uansett så er det halvpris til det man faktisk betaler i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav Knesaren » lør 19.07.2008 17:13

Jeg bruker Wacom Bamboo og er fornøyd med den, men kommer aldri til å kvitte meg med musen.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav Lokehue » lør 19.07.2008 17:25

Jeg bruker kun Wacom-brettet mitt til photoshopping, og mye i illustrator også. Mus er jo helt latterlig dårlig til slikt arbeid (for meg, i alle fall...) Prøv å skrive navnet ditt i håndskrift med mus, og deretter med penn så skjønner du forskjellen. Du slipper i tillegg musesyke, RSI-skader etc. :-)

edit: brettet mitt er i A5, og det holder for meg...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav Knesaren » lør 19.07.2008 19:33

Jeg bruker ikke mus til PS-arbeid :-D

Trodde noen ymta frampå at musen skulle dödas totaltsett! Det er det jo bare M$ som tror.....

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Bytte ut mus med wacom tablet til PS?

Innleggav Lokehue » ons 23.07.2008 1:50

Den vil nok forsvinne til slutt, men det tror det vil ta en stund. Mus er for godt innarbeidet hos menigmann, og det tar lang tid for nye produkter å penetrere markedet (tok vel et par tiår for mus?). Men på jobb ser jeg at folk bruker andre alternativer, klikkfølsomme "rulle-bars" på tastaturet (vet ikke hva disse heter), trackingballs etc. Det skjer ting på andre områder nå, som scanning av øyebevegelser og at maskinen blir bedre til å forutsi hva du ønsker å gjøre. Jeg testet en gang et pannebånd som målte hjernebølger, som så ble brukt til konkurrere i et spill. Hvis slike ting blir ferdigutviklet og masseprodusert/billig er jeg interessert... :-D

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere