Fargestyring

Fargestyring

Innleggav Åsmund » lør 31.05.2008 22:33

Jeg har 27 000 bilder i Lightroom som jeg har justert slik at de ser ut sånn som jeg ønsker. Hvis jeg kjøper kalibreringsutstyr og kalibrerer min skjerm, vil alle bildene se anderledes ut enn før de skjermen kalibrert. Finnes det en måte å lage en preset i Lightroom, som endrer alle bildene etter kalibrering slik at de ser like ut som de var før kalibrering? Det er veldig viktig for meg at bildene ser like ut, ettersom jeg har brukt utrolig mye tid på å få de slik.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargestyring

Innleggav taG » man 02.06.2008 11:18

Bildene dine ligger antakelig i adobe RGB eller sRGB fargerom. Problemet i denne sammenhengen er at disse fargerommene ikke har noe "forhold" til hvordan din skjerm viser fargene (hvordan fargene fremstår nå er det bare dine øyne som vet).
Etter at du har kjøpt deg profileringsutstyr for profilering av din skjerm får du generert en fargeprofil som tar din skjerms egenskaper med i betraktningen. Først nå har du noe fast referansepunkt i forhold til dine bilders "faktiske" utseende. Poenget her er at de justeringer du har gjort på dine bilder nå har to ulike gjengivelser. Den ene gjengivelsen er den du til daglig opplever på din fargeskjerm, som igjen er "farget" av din skjerms egenskaper. Den andre gjengivelsen er den "faktiske" gjengivelsen. Dette vil si bildefargenes plassering i det fargerommet disse er gjengitt (adobe RGB/sRGB).
Etter profilering vil fargene på skjermen bli gjengitt nærmest opp til hva de faktisk er og følgelig ikke være lik hva du har sett tidligere. Jeg tror derimot ikke at dette vil få veldig store konsekvenser for bildene dine. Det jeg kanskje kan tenke meg skjer er at et eventuelt fargestikk din skjerm har hatt tidligere nå vil bli motvirket.

Jeg skulle gjerne kunnet kommet med en punktbasert liste for å motvirke dette men jeg tror nok desverre ikke dette er direkte mulig. Jeg vil derimot mene at fordelene utveier ulempene ettersom du etter profilering kan jobbe med bilder i den viten at hva du ser er hva du får. Lykke til =)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargestyring

Innleggav åttitre » man 02.06.2008 11:47

Kan jeg bare skyte inn et spm ang fargestyring og kalibrator. Anbefaler dere Spyder 3 fremfor Pantone Huey sin?
medlem i 239 måneder
 

Re: Fargestyring

Innleggav taG » man 02.06.2008 12:00

Jeg kjenner ikke Spyder-verktøyene, men jeg kan desverre ikke anbefale Pantone Huey. Jeg kjøpte den originale modellen. Desverre var de resultatene jeg opplevde med dette verktøyet helt på jordet, som igjen førte til at jeg returnerte produktet. Om dette skyldtes fysiske problemer med det konkrete eksemplaret eller om kvaliteten på de genererte profilene er så lav for Huey skal være usagt. Jeg kan derimot anbefale i1 Display 2 for dette formålet. Den koster litt mer men leverer gode resultater.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargestyring

Innleggav åttitre » man 02.06.2008 12:13

Takk for svar. Jeg har lest tester på Spyder 3 pro og elite versjonen. sistnevnte koster 700kr mer enn pro, men masse mer funksjoner. Pantone huey fikk jeg høre var svært dårlig egnet, så da fikk jeg hvertfall bekreftet det. Jeg fikk tak i en skjermkalibrert farveprofil for min MBA så lever på den inntil videre. Sykt forskjell på Apple sin og en som er fra Spyder.
medlem i 239 måneder
 

Re: Fargestyring

Innleggav saheide » man 02.06.2008 12:25

Siden endringen du gjør (kalibrere skjermen) vil føre til samme resultat på alle bildene dine, må det vel kunne rettes opp ved hjelp av "actions" i CS3 eller tilsvarende (sikkert enklere) funksjon i Lightroom? (Bruker ikke lightroom selv).
Eller er jeg helt på jordet? Eller kunne dette fungere?
Har aldri prøvd liknende selv, dette er bare et innfall :-P

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron