Hvordan få skarpere bilde?

Hvordan få skarpere bilde?

Innleggav Dorkfish » tor 22.05.2008 14:17

Kona var i Oslo igår på CD signering med Morten Harket. Hun fikk tatt bilde av seg selv sammen med Morten, men han sosekoppen som tok bildet hadde jo null peiling. Hun brukte et Nikon D-40 kamera med 18-55 mm linse, og "fotografen" skjønte jo ingenting av et slikt kamera. Han sto og trodde at LCD skjermen skulle vise motivet, og han trykka inn bildeknappen før kameraet hadde skikkelig fokus. Tydeligvis en sånn som tror at SonyEricsson telefoner er det eneste kameraet som finnes.

Resultatet er da et skikkelig ufokusert bilde av kona mi og Morten Harket. Noen som vil hjelpe en stakkar med tips om hvordan jeg kan få dette bildet til å bli skarpere og mer fokusert? Har nyeste Photoshop så software mangler ikke.

Håper å få fikset dette slik at kona kan få en overraskelse på bursdagen sin.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Hvordan få skarpere bilde?

Innleggav froskenfredrik » tor 22.05.2008 16:18

Du kan prøve deg med unsharp mask og/eller smart focus. Litt leking med curves for å øke kontrastene kan også gi inntrykk av et skarpere bilde. Om du laster opp bildet kan jeg se hva jeg kan gjøre for deg :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan få skarpere bilde?

Innleggav segrov » fre 23.05.2008 9:02

iPhoto har en enkel "sharpen"-funksjon som er overaskende bra. Den ligger i bunnen av iPhotos fargejusteringsmeny.
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvordan få skarpere bilde?

Innleggav njadve » fre 23.05.2008 13:35

Kan man ta bilde med D40 før den har funnet skikkelig fokus altså?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Hvordan få skarpere bilde?

Innleggav Åsmund » fre 23.05.2008 14:30

Såvidt jeg vet så kan man ikke det nei. Det vil si at trykker du knappen helt ned med en gang, så fokuserer kameraet først og så tar bildet rett etterpå. Fokus kan selvfølgelig ha vært på feil sted.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]