greyscale og farger

greyscale og farger

Innleggav massive » tir 06.05.2008 11:26

Heisann

Jeg lurer på hvordan man kan gjøre et farge bilde om til Svart/Hvit og med enkelt partier i farger? Vet det innvolvere å klippe ut det man vil ha i farger. Men er usikker på fremgangsmetoden.Jeg har Photoshop og Aperture.

Noen som kan hjelpe?
Jeg har søkt på forumet uten hel.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav djoniba » tir 06.05.2008 12:25

Min fremgangsmåte:

1. duplicate layer
2. desaturate (slik at du får et fargelayer og et svart hvitt layer)
3. add layer mask

nå kan du jobbe med layer mask. Der layer mask er svart, vises fargelaget gjennom.
medlem i 197 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav massive » tir 06.05.2008 12:36

hmm, kunne tenkt meg en litt mer forklaring enn det :rolls eyes: Er ikke så stødig på dette

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav KDN » tir 06.05.2008 19:19

For å utdype og forenkle det djoniba skrev...

1. Layer -> New Adjustment Layer -> (CS3) Black & White / (eldre) Hue and Saturation og deretter dra saturation slideren helt til venstre - Tegn ivei med sort på layer mask'en til adjustment layer der du ønsker farge.

Done

Hvis du ikke får det til så kan jeg sikkert laste opp et bilde av layer boksen min.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav djoniba » tir 06.05.2008 21:20

Black and white. Den hadde ikke jeg fått med meg :) Ikke dum. Pleier bare kjøre desaturate, så forsvinner ikke den opprinnelige informasjonen i bildet.

Også, når jeg tegner, pleier jeg å dra ned pressure og opacity på penselen/sprayboksen. Da er det lettere å få flytende overganger mellom de to lagene, og de "smelter" mer sammen.
medlem i 197 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav vanntett » ons 07.05.2008 1:04

Når jeg skal gjøre sånn bruker jeg først å ta ->desaturate, slik at hele bildet blir svart/hvit, og så bruker jeg ->history brush og tegne frem fargen på de stedene jeg vil ha frem fargen igjen!
Fungerer som fjell hos meg!
Synes history brush gir en smooth overgang mellom den fargede og det sort/hvite...

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav KDN » ons 07.05.2008 6:50

Har ikke studert forskjellen på de 2 forskjellige teknikkene, men jeg liker at man har mulighet til å endre instillinger når som helst på adjustment layer for å få de perfekte instillingene på sort/hvit delen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav massive » ons 07.05.2008 11:05

Hvis jeg tar desaturate og deretter taster "Y" som er shortcut for history tool, da får jeg smooth overgang. Men det kommer nødvendigvis den korrekte fargen. Blir en brunfarge :-(

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav martin » ons 07.05.2008 11:10

Ta en titt på denne guiden: http://kreativ1.no/artikkel/220/masker- ... -photoshop

Du kan bruke prinsippene fra den til å sette inn et Hue/saturation adjustmentlayer, sette saturation til 0 og maske bort alt som ikke skal være sort/hvit.

Det er bare å spørre mer om du lurer på noe. Vi hjelper gjerne her på forumet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav massive » ons 07.05.2008 11:30

Thanks Chaps!!

Nå skal jeg leke meg litt her.

Setter pris på hjelpen. Men finnes det noe skikkelig navn på det å ha et bilde sort/hvit og så en liten del eller noe i farge?? Det er jo mangen Fotografer som praktiserer dette.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: greyscale og farger

Innleggav martin » ons 07.05.2008 12:12

Googlet dette litt og endte opp med selective colorization (wikipedia). Vet ikke om det er den korrekte terminologien, men det er i alle fall en start :)

Her er en flickrgruppe dedikert til teknikken: http://www.flickr.com/groups/selective/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]