Skyte med 20D direkte til mac

Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav Sanne » tir 04.03.2008 19:58

Hei.

Som nykommer med mac må jeg høre om litt hjelp her.
Jeg har et Canon 20D som jeg bruker mye i studio. Tidligere med windows, og da et oppsett der jeg bruker et remote-program som både lar meg styre kamera fra laptop og kamera, samt som kopierer bildene fra kamera til disk (uten å slette fra kortet).
Så har jeg fått bildene inn i Lightroom gjennom overvåkede foldere. Dette har fungert finfint.

Uheldigvis finnes ikke programmet jeg har benyttet (DSLR Remote Pro) for Mac.
I helgen forsøkte jeg ved å bruke Image Capture + Lightroom, men ser at det ikke fungerer som jeg trodde. Bl.a. måtte jeg manuellt laste ned filene fra kamera, og da ble de flyttet istedenfor kopiert.

Litt synd om jeg må over på windows for å få denne arbeidsflyten, så derfor håper jeg noen her inne kan gi gode tips om oppsett eller programvare. PhaseOne er foreløbig ikke interessant pga pris. Lightroom gjør alt jeg trenger, men selve capture og nedlastingsjobben trenger en løsning for. Hvis det går ann å få opp kamera som en enhet, så kan kanskje Lightroom settes til å overvåke selve kameraet/kortet.

Har forsøkt Canons EOS Capture, men den fungerer ikke korrekt på OS X 5.10.2

Alle tips tas varmt imot, gjerne fra folk som har vært i samme situasjon og som har en løsning de selv vet fungerer ;)
medlem i 193 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav evero » tir 04.03.2008 20:18

Nyeste Aperture skal støtte dette, men da er man på vei vekk fra Lightroom også. Mulig det da blir overkill. Beskrevet som tethered shooting. http://www.apple.com/aperture/
Selv har jeg kun erfaring med Nikon Camera Control Pro 2 på win.
medlem i 204 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav martin » tir 04.03.2008 23:43

Nå er det vel ikke sånn at man bare hopper over til Aperture pga. en sånn problemstilling som det her beskrives ;) Trådstarter lurer altså på hvordan få et optimalt oppsett med Canon 20D + Macbook Pro + Lightroom.

Hva er mulighetene?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav hansingehagen » ons 05.03.2008 1:13

Funker veldig bra i Aperture 2 .. Tether -> Canon 20D.

- hans

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav Runert » ons 05.03.2008 9:08

jeg lever i håpet at dette er noe som kommer i lightroom 2. Nummer to skal vel slippes snart.

krysser fingra.

Rune

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav Sanne » ons 05.03.2008 10:59

hansingehagen skrev:Funker veldig bra i Aperture 2 .. Tether -> Canon 20D.

- hans

Men siden jeg sier eksplisitt at jeg bruker Lightroom, så er det liten hjelp for meg å vite at det fungerer for dere som bruker Aperture.

Problemet er ikke når filene er kommet på mac'en, men en automatisert sync som får filene fra kamera til mac, mens jeg skyter.
medlem i 193 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav hansingehagen » ons 05.03.2008 11:22

Men siden jeg sier eksplisitt at jeg bruker Lightroom, så er det liten hjelp for meg å vite at det fungerer for dere som bruker Aperture.


.. skjønner. Jeg har en PowerMac G5 og en iMac G5 med 10.5.2 installert ... samt alle Adobe CS3 programmene. Det jeg har funnet ut er at Apple og Adobe samarbeider ganske dårlig for tiden. Programmene krasjer hele tiden og det er ikke så morsomt når du jobber med dette til daglig. Apple er nok også på veg vekk fra G5 support, så litt kan ligger her ift. oppdateringer i fremtiden. Jeg er ikke noen ekspert på Lightroom, men sist gang jeg brukte det var det veldig tunkt på maskinene mine. Det var også Aperture 1.5 .. men, ting har skjedd i 2.0 og jeg er veldig fornøyd med handlingen av de 20.000 bildene jeg har der. Prisen har også blitt moderat.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav Sanne » fre 07.03.2008 20:08

Om noen skulle lure, så har jeg valgt følgende løsning:
- Paralells med XP
- kjøre DSLR Remote Pro (i XP)fra http://www.breezesys.com som kontrollerer kameraet.
- Bildene havner på shared desktop som Lightroom overvåker i OS X.

Dermed er det fullt mulig å ta bilder remote med macen, selv om løsningen ble å gå via Windows.
Sist endret av Sanne den fre 07.03.2008 20:54, endret 1 gang
medlem i 193 måneder
 

Re: Skyte med 20D direkte til mac

Innleggav TigerOla » fre 07.03.2008 20:19

hansingehagen skrev:Funker veldig bra i Aperture 2 .. Tether -> Canon 20D.

- hans


Noen sjans for at det kommer en eller annen update så jeg kan gjøre dette med Canon 30D? Jeg fant en greie med Automator osv.. Mye styr, og UHYRE TREIGT... ! :-|

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron