Begynnerspm. om RAW

Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 20:12

Hei,
jeg har såvidt begynt å ta digitale bilder og lurer på en ting. Når jeg tar bilder i RAW-format og importerer dem til iPhoto, blir det liggende en jpeg-fil og en RAW-fil av samme motiv. Det jeg lurer på er hvorfor RAW-varianten er mer uskarp og "flatere" en jpeg-varianten? Er RAW-fila egentlig ubehandlet kun "pakket ut og klar til etterbahandling"?

Altså; hva er det iPhoto gjør med RAW ved import og hva skjer i etterbehandlingen? Er det selve konverteringen som skjer ved import og så skjer (hva?) når jeg etterbehandler bildet slik at det både blir "mer levende" og går fra ca 20 MB til 4 MB? Noen som kan forklare en nybegynner hva det er jeg egentlig holder på med? :-)

Jeg har lest artikkelen her på forumet som heter "Ta bilder i RAW": http://mac1.no/node/4522 og skjønner altså litt om prinsippene bak selve RAW-formatet, men så blir det bråstopp for forståelsen....
medlem i 225 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Åsmund » søn 02.03.2008 20:40

RAW-filene er ubehandlet og flatere før du selv behandler de. Du vil få mer knæsj på bildene ved å skyte JPEG, med mindre du vet hvordan du skal etterbehandle RAW. DXO Optics pro er en RAW-konverter som kan etterbehandle bildene dine automatisk. Lightroom eller Aperture er flotte programmer for behandling av RAW. iPhoto kommer etter min erfaring litt til kort når det gjelder RAW.

Begynn heller å skyte jpeg, og når du føler du begynner å få peiling på etterbehandling kan du bytte til RAW hvis du ønsker det. Da er du vandt til hvordan ferdig behandlede bilder ser ut, og har sikkert mer peiling på hvordan du ønsker at bildene dine skal se ut, der blir nok da lettere å behandle RAW-bildene slik at de blir slik du ønsker.

Jeg tok et par tre tusen bilder før jeg byttet til RAW, og har nå rundet 25 000 :-!

Det er ingen grunn til å ta bilder i RAW når du knapt vet hva det er. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav KDN » søn 02.03.2008 20:49

Jeg synes det nesten uansett er greiest å skyte i RAW(er helt nybegynner selv). Da har jeg i alle fall mulighet til å leke med filene i ettertid hvis jeg skulle ønske det.

Minnekort er billig og diskplass er det nok av.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 20:50

OK, takk for svar begge to!
medlem i 225 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Åsmund » søn 02.03.2008 21:03


Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » søn 02.03.2008 21:11

OK. Takk for linker, Åsmund :-)
medlem i 225 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav jpsalvesen » tor 27.03.2008 21:21

Åsmund skrev:Det er ingen grunn til å ta bilder i RAW når du knapt vet hva det er. :)

Det er to veldig, veldig god grunner til å ta bilder i RAW fra dag 1: Man blir selv stadig dyktigere i photoshop etterhvert som åra går, og RAW-konvertene blir stadig bedre.

Det er kult å bla litt tilbake til et bilde du var fornøyd med for 2-3 år siden, og så løfte det ennå en god del.

Om jeg var Siri, så hadde jeg skutt i JPEG+RAW. JPEG for nå, men så har man negativen i arkivet til senere.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » fre 28.03.2008 11:35

Takk til jpsalvesen for tips. Ikke dumt å ha RAW liggende som ufremkalte negativer. Når jeg skyter i RAW lages det alltid en jpeg-kopi, så saken løser seg egentlig av seg selv akkurat på det punktet :-)

Et lite tilleggs-spm. til jpsalvesen;
Hva er minimumjobbinga du gjør med RAW-filer? Jeg har både Adobe Photoshop Lightroom og Photoshop CS3 m/Bridge.
medlem i 225 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav jpsalvesen » fre 28.03.2008 12:18

Når jeg importerer, så går jeg først igjennom og sletter bilder som er uskarpe som burde vært skarpe. Og virkelig uflatterende bilder på en utilsiktet måte. Og bilder som er håpløst feileksponert. Eller bare håpløse.

De som er igjen, leker jeg stort sett med i Lightroom. Går til develop mode. Jeg justerer først hvitbalansen (E-510'en min er ingen racer på hvitbalanse). Fjerner evt støv og kviser og røde øyne. Så fikser jeg litt på kurven og kontrast, og skrur sånn passe på vibrance og saturation. Siden jeg liker punch i bildene, så øker jeg gjerne blacks littegranne også. Tilslutt går jeg ned til oppskarping og støyreduksjon, og drar i disse til jeg er fornøyd. Vips, jeg kan exportere til venner og flickr.

Men om jeg virkelig skal få ut maks, så er det Photoshop som gjelder. Mye gøy man kan gjør med layers og curves. :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » fre 28.03.2008 12:26

Wow! Takk for langt og fyldig svar. Supert! :-)
medlem i 225 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Autoxave » lør 29.03.2008 14:25

Med RAW får du mye større spillerom hva gjelder billeddredigering, RAW redigering er ikke vanskligere enn redigering av jpeg, du gjør jo stort sett de samme tingene.

Som nybegynner er det også ekstremt viktig å se på andre bilder, både for inspirasjon og for læring. Jeg tror dette er et punkt som ofte glemmes av nybegynnere. Onexposure.com er et flott nettsted å se på mange fine bilder i ulike kategorier.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav ArneØ » lør 29.03.2008 14:45

Om du sjekker ut podcasten til "The Digital Photography Connection" hadde de for en tid tilbake en gjennomgang av en fullstendig arbeidsflyt i Lightroom. Veldig nyttig, lærerikt og intresant..
URLs:
http://www.thedigitalphotographyconnection.com/

podcast i iTunes
http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=252816113

Episodene du hvertfall bør sjekke ut er de som heter "LIghtroom Basics part 1 - 5"

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Begynnerspm. om RAW

Innleggav Siri » lør 29.03.2008 17:40

Takk til både Autoxave og ArneØ for gode tips.

Jeg er glad for at jpsalvesen pustet liv i denne tråden igjen :-)
medlem i 225 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]