Opprydding i bilder

Opprydding i bilder

Innleggav eplenett » tor 21.02.2008 23:46

He jeg ønsker å rydde i mappe strukturen min for bildene. Iphoto har laget en masse rare mappe navn som feks 14_2/ 14_3 For å rydde vil jeg bruke light room/ Finder.

Jeg ønsker å bruke både ligtroom og Iphoto etter at ryddingen er over.
Har testet litt og ser at bildet blir liggende igjen i Iphoto men programmet finner ikke filen.

Hva bør jeg tenke på ? Kan jeg slette hele "biblioteket for å så importere det på nytt ?
Hvordan fjerner jeg f.eks 2006 fra Iphoto uten å fjerne filene ?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Opprydding i bilder

Innleggav MatsEikemo » fre 22.02.2008 12:57

Alle bildene dine ligger i Pictures/iPhoto Library/Originals/"...."

Det finnes andre undermapper i iPhoto Biblioteket, men dette er, såvidt jeg vet ikke originalfilene, men versjoner, datainformasjon, osv om originalfilene. iPhoto er ikke beregnet på at du skal flytte filene på egenhånd, men du kan bruke Automator/Finder for å flytte på de.

Alternativt kan du velge Export fra Fil-menyen i iPhoto og dermed kopiere filene til et nytt sted. Etter du har gjort dette skal det være trygt å slette alle filene inne i iPhoto og slette selve biblioteket. Men ta for guds skyld backup først!

ps. jeg har ikke det nye iLife/iPhoto.
medlem i 200 måneder
 

Re: Opprydding i bilder

Innleggav eplenett » fre 22.02.2008 19:26

Jeg har bestemt meg for å eksportere alle bilder fra 2006 til bærbar disk.
Deretter skal jeg ordne mappestrukturen slik jeg ønsker det. Når dette er gjort skal jeg slette bibliteket for å så importere det igjen fra bærbar disk.

Jeg har Backup på hardisk og på dvd..... :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Opprydding i bilder

Innleggav Mags » fre 22.02.2008 21:21

eplenett skrev:Jeg har bestemt meg for å eksportere alle bilder fra 2006 til bærbar disk.
Deretter skal jeg ordne mappestrukturen slik jeg ønsker det. Når dette er gjort skal jeg slette bibliteket for å så importere det igjen fra bærbar disk.

Jeg har Backup på hardisk og på dvd..... :-)


Hvis du bruker iPhoto ville jeg holdt med til å lage "mappestruktur" i form av albumer, smarte album og evt samlemapper for slike i selve iPhoto. Husk at bildene kan ligge i så mange av albumene dine som du ønsker, du lager ikke duplikater av å ha et bilde i to (eller 20 for den saks skyld) ulike album i iPhoto. Hele programmet er laget for at du ikke skal drive og rote i iPhotoLibrary mappen. Hvis du begynner å flytte rundt på filene i iPhotoLibrary mappen risikerer du at iPhoto ikke finner dem selv om de faktisk ligger der, kan bli mye ergrelser ut av det.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron