Fotoprint fra Lightroom

Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Sabadabado » søn 06.01.2008 21:30

Hei,

jeg skal printe ut ca. 100 bilder hos en fotosjappe, ala JapanPhoto, Elite eller FotoKnudsen. Disse bildene har jeg gjort sort/hvite i Lightroom. Noen er .jpg-filer, andre er .tif-filer.

Nå skal jeg exportere dissen filene ut fra Lightroom, slik at jeg får alle innstillingene med i fila som jeg leverer til fotosjappa. Har skjønt det sånn at innstillinger man gjør på bildene i Lightroom ikke påvirker originalfilene.

Mine spørsmål blir da; hvordan exporterer jeg for å oppnå best mulig resultat i forhold til print? Er det noen preferanser jeg må forholde meg til i forhold til fotosjappa? Fargeprofil? Filtype?

Håper noen har erfaringer med dette. :)
sab

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Åsmund » søn 06.01.2008 22:03

Skal du bruke en slik vanlig fotosjappe, så er min erfaring det at man bør bruke sRGB som fargeprofil og JPG som filtype. Send gjerne 10 bilder til fremkalling først for å se om du er fornøyd med resultatet. Farger og kontrastforhold kan variere noe.

Det stedet jeg har brukt til fremkalling støttet kun JPG og behandlet alle filer som om det var sRGB, dvs. dårlige farger hvis man har valgt en annen profil.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Sabadabado » søn 06.01.2008 23:29

Ok. Jeg trodde sRGB først og fremst var for bilder som skulle ut på verdensveven.

Du skriver "en slik vanlig fotosjappe". Finnes det alternativer som er bedre? Bildene skal inn i et album som skal gis i gave. Så det skal ikke koste altfor mye.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav jpsalvesen » tir 08.01.2008 0:48

Det er også viktig at du har kalibrert monitoren din. Om monitoren din er ukalibrert, så kan (vil?) bildene få feil farger i større eller mindre grad når de blir skrevet ut. Kanskje du kjenner noen som har en kalibreringsenhet du kan låne?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Sabadabado » tir 08.01.2008 1:53

Jeg vet, og av alle ting så sitter jeg på en Alu iMac med glossy skjerm. Kjenner desverre ingen med kalibreringsenhet. (Kanskje det er noen hyggelige i Trondheim?)

Prøvde forresten å fremkalle 10 testbilder hos Elite foto. Bad de spesifikt om å ikke behandle bildene. Det endte opp med svært ujevn beskjæring som gjorde at den hvite kanten jeg hadde laget på bildene ble skjev og ujevn, og noen steder var helt borte.

Noen som har tips om hvordan man sikrer seg mot at bildene blir beskjært? Jeg valgte bilder i størrelsen 10 x 15, noe de sa skulle matche filstørrelsen fra et Nikon D80 kamera. Skuffa nå.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav LilleHjelper » lør 02.02.2008 23:20

Dersom du ikke avstår fra å bruke litt penger på fotointeressen din, vil jeg anbefale å kjøpe en fotoskriver. Framkallingene/utskriftene blir nok dessverre vesentlig dyrere enn å bruke en fotosjappe; for ikke å glemme at du gjør en liten investering i det du handler selve skriveren også..

Men for meg har det vært vel verdt pengene. Jeg skriver jevnlig ut bilder i 10x15, ofte i 15x20 og ikke så reint sjeldent i 20x30. Det blir for det meste helt uovertruffent da jeg selv styrer hele prosessen og kan ta en prøveutskrift før selve "framkallingen".

Edit: Men for å svare på spørsmålet ditt: Dersom du er veldig nøye på alt av farger, lysnivåer og kontrast, be om å få fargeprofilen til fotosjappa du velger å bruke. Soft-proof bildet i PS (går dessverre ikke LR) for "out-of-gammut" farger, kalibrer og send resultatet til butikken.
medlem i 248 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Åsmund » søn 03.02.2008 0:44

Fotoskrivere gir fantastisk kvalitet ja. Jeg har en Canon Pixma IP5200R, som jeg betalte 1500 kr for, og den slår butikkfremkalling med mange hakk. Jeg får da resultater som er prikk like de jeg ser på skjermen, perfekte farger og kontraster. Det er en god del dyrere enn i butikk, men definitivt verdt det for bilder man skal ha i album. Pris på 5-6 kr per utskrift er nok ikke langt unna virkeligheten da :O (10x15cm)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Sabadabado » søn 03.02.2008 3:45

Ok. Takk for tips! Har aldri vurdert fotoskriver, har egentlig alltid trodd at de gir sånn kjip "hjemmeprint"-kvalitet. Så det er kult å høre. Noen som har flere erfaringer i forhold til skriver?

Jeg prøvde meg på å spørre en av disse fotosjappene om fargeprofil og sånt, men fikk svaret "det vanlige". Siden jeg ikke er helt sikker på hva det er selv, kunne jeg ikke påstå at vedkommende ikke kunne jobben sin, så jeg måtte forlate sjappa en smule misfornøyd. Men det var sikkert en helgevikar som stod der.

Men er det ingen som vet noe om hvorfor mine bilder fra en D80 er beskjært forskjellig når printstørrelsen er den samme. Hos noen av bildene er den hvitekanten inntakt, på andre er den borte. Har de gjort det med vilje kanskje? Sånn at jeg skal spørre om hvit kant hos dem, og betale for det?! (Noe som er horribelt at man må. Er sikkert ikke store jobben å lage hvit kant, og de sparer vel blekk på det?)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav iKarlsen » søn 03.02.2008 4:04

Jeg har printet en del bilder på en multifunksjonskirver, Canon Pixma MP610. Kvaliteten på disse er knallbra i forhold til pris på dette produktet.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fotoprint fra Lightroom

Innleggav Sakalav » søn 03.02.2008 10:19

Støtter forslaget til å kjøpe en fotoskriver.
Jeg sitter selv på en Epson Stylus Photo 915, en Canon Pixma MP780 som printer veldig bra begge to, men til 10x15 bilder, så bruker jeg konsekvent en Canon Selphy CP710 printer som er en dedikert fotoprinter for slike format (kan ikke ta større formater enn 10x15).

Nå er nok denne gått ut, men Canon Selphy CP750 skulle være et veldig godt alternativ.
Du synes kansje den er dyr (rundt 1400,-), men det er vert hver eneste krone spør du meg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]