Hvitbalanse + flammer

Hvitbalanse + flammer

Innleggav G-Mac » tor 13.12.2007 23:56

Har et lite problem med mange av mine bilder:

På bilder med lite lys og flammer til stede blir bildene røde og flammene "riktig farge" når jeg endrer hvitbalansen i Aperture blir flammene helt hvite / turkise mens alle andre farger blir riktige.

Noen som kan hjelpe meg? Er det mulig å få pose og sekk eller må jeg ta til takke med rikitg farge på flammene eller rigktig farge på alt det andre? :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav anders_85 » fre 14.12.2007 0:01

Kan ikke lage 2 versjoner og så maske de over hverandre da? Bruker ikke Apiture, men hadde gått for det i Photoshop.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav G-Mac » fre 14.12.2007 0:07

Ja, det går men husk på at det er snakk om en del bilder, orker ikke å gjøre det med alle bildene manuelt. Men dette er en god løsning hvis jeg skal bruke et bilde som plakat, cover eller trykkes opp... :)

Takk for innspill Anders :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav KDN » fre 14.12.2007 0:13

Nå er jeg ingen photoshop expert, men kan man ikke benytte seg av channels på ett eller annet vis. Deretter lage et script/droplet ut av det?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav Åsmund » søn 16.12.2007 22:11

Hvis flammene står for store deler av belysningen av rommet, vil det jo se varmt ut i etterkant. Vet ikke om det var dette som er tilfelle, men øynene våre er flinke til å korrigere dette når vi er der så det ser normalt ut, selv om det kanskje egentlig er varmt/rødt.

Bruker du blitz på disse bildene? Det kan nemlig være vanskelig å få til fargene på bildet hvis flere lyskilder med forskjellig temperatur brukes (flammer/blitz f.eks). Kanskje blitz med gelfilter kan hjelpe?

Jeg tror jeg ville prøvd med forsjellig belysning og blitz i forskjellige varianter.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav ringo55 » søn 16.12.2007 22:57

Hei,
har hatt det samme problem med Aperture selv, men nå bruker jeg for det meste CS3 og da kan du jo åpne alle bilder i RAW converteren og markere alle biler og juster hvibalansen samtidigt.
Jeg tar ishockey bilder og bruker isen som hvitbalanse og det bilde åpner jeg sammen med alle bildene som skal redigeres og så kan jeg få samme hvitbalanse på alle bilder samtidigt.
Så kan man åpne dem som Smart Objekt i CS3 og da gå tilbake i RAW converteren og justere bilde i ettertid :) meget smart.
Sjekk ut denne siden for tutorials i Photoshop. http://www.moderskeppet.se

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvitbalanse + flammer

Innleggav G-Mac » søn 16.12.2007 23:51

Oij, det må jeg prøve ut, takk for tips :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere