Alternativ til photoshop?

Alternativ til photoshop?

Innleggav troy » ons 14.11.2007 0:41

Som overskriften sier, er det noen som har noen alternativer til PS? Jeg synes programmet er litt vel avansert og kanskje litt for mye å sette seg in i, for en som meg.

Skjøner godt at profesjonelle vil ha det, men finnes det ikke et godt redigeringsprogram også for oss glade amatører da? Må være lit mer enn iphoto da, for det synes jeg blir alt for lite igjen.

Snuser litt på om Aperture kanskje kan være noe for meg, noen som kan si noe om det programmet, er det veldig vanskelig å sette seg inn i det også, slik som PS, eller er det en del lettere? Og hvilke muligheter har du med det programmet, er det et skikkkkelig redigeringsprogram, uten mer "dilldall" liksom. Har det layers og sånt?

Andre alternativer?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav edo » ons 14.11.2007 0:45

Sjekk ut Pixelmator. Helt nytt bilderedigeringsprogram for mac. Har mange gode funksjoner, lett å sette seg inn i og er utrolig billig, koster vel 400 kr eller no.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav janrose » ons 14.11.2007 0:49


Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav chris192 » ons 14.11.2007 1:05

medlem i 199 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav troy » ons 14.11.2007 1:24

hehe?

var d en spøk bar3e; vanskelig som F eller?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav chris192 » ons 14.11.2007 8:44

Nææ..Det er gratis da ;)
medlem i 199 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav Lostchild » ons 14.11.2007 9:08

http://www.naked.la/

Fortsatt i beta versjon, men virker til å være et hyggelig lite program.

Ellers kan du jo investere i adobe lightroom da? Som sagt ovenfor er det vel verdt å bruke et par hundre kroner dersom du vil ha et program som faktisk gir deg en del muligheter ift. PS.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav KriSkj » tor 13.12.2007 0:58

Hey Marius! Kult å se deg her på forumet ;)

Har et tips til deg.
Photoshop er jo i CS3 kun nærmest en plugin for Camera Raw...
Jeg bruker skjelden Photoshop lenger etter CS3. Kun til litt retouch og sånn. Og nå går det jo at å korrigere JPEGS i CameraRaw...

Anbefaler å lære deg fullt ut CameraRaw og bruke Photoshop til mer avansert bruk...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav Lars_S » tor 13.12.2007 1:44

Aperture er ikke vanskelig å sette seg inn i...og når/om du setter deg litt mer inn i noen av muligheten blir det enda bedre! Anbefales!

Her har du en trial på Aperture..
http://www.apple.com/aperture/trial/

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav kengubar.net » tor 13.12.2007 2:03

Pixel er også et alternativ verd å nevne her.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav Jon » tor 13.12.2007 2:08

KriSkj skrev:(..)Photoshop er jo i CS3 kun nærmest en plugin for Camera Raw...
Jeg bruker skjelden Photoshop lenger etter CS3. Kun til litt retouch og sånn. Og nå går det jo at å korrigere JPEGS i CameraRaw... (..)


Nå kan jo photoshop brukes til andre ting enn å justere på bilder? Man kan faktisk lage ting og. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav KriSkj » tor 13.12.2007 11:19

Du har jo et poeng der..

Ikke meningen å ta forhastede konklusjoner, men uansett; når det kommer til bildekorrigering er CameraRAW VELDIG bra! Har kjøpt meg CaptureONE og synes det er sug i forhold... Men det kan ha med at det ikke er mye som fungerer overens med Leopard, og at det er en helt annen arbeidsflyt i det programmet som jeg ikke er vant til....

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav Autoxave » søn 27.01.2008 15:48

Photoshop Lightroom anbefales på det varmeste. Det er laget kun for fotografer, i motsetning til Photoshop CS. Det er enkelt å sette seg inn i og du finner mange tutorials på nettet.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav mmMac » tir 05.02.2008 10:18

Er Lightroom bedre enn Elements? Har Pixelmator, fra MacHeisten. Ser litt vrient ut for en nybegynner som meg. Men kanskje jeg burde lære meg det, og bruke iPhoto til organisering. Siden jeg har dette alt, og ikke invistere i Elements. Noen som har noen råd til meg, jeg er helt fersk. Har nettopp kjøpt meg Nikon D40, og vil gjerne lære litt redigering etc også.

Finnes Elements 6 tilgjengelig for Mac nå - er det i butikken?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Alternativ til photoshop?

Innleggav Autoxave » lør 09.02.2008 0:20

Elements for mac kommer 1.april.

Har ikke brukt Pixelmator, men det har fått jevnt over greie kritikker.
Elements er jo velkjent, du finner masse gratis opplæringsvideoer på nettet og du får både billeddorganisering og redigering i en og samme pakke.
iPhoto er noe enklere enn Elements med færre redigeringsfunksjoner.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]