Forskjell mellom Lightroom og Photoshop

Forskjell mellom Lightroom og Photoshop

Innleggav Bircoff den andre » tir 08.05.2007 16:08

Jeg vurderer å anskaffe meg et annet bilderedigeringsprogramm enn iPhoto. Brukte Photoshop på PC, for en tid tilbake, men har ikke tatt meg råd til det til Mac.

Har sett Lightroom dukke opp rundt omkring. Hva slags program er det i forhold til Photoshop? Hvordan skiller dem seg i pris. (er student, vil bare ha Photoshop i så tilfelle)

Jeg skal bruke programmet til (relativt lett) redigering av bilder, noe iPhoto har passet fint til. Bildene er kun til personlig bruk. Savner likevell mulighetene som finnes i Photoshop, i forhold til layers o.l.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav gersa » tir 08.05.2007 16:22

Lightroom er en mer avansert utgave av iPhoto, sånn som Aperture. Det er først og fremst ment for justering og ikke manipulering. Last ned en demo og prøv i 30 dager før du bestemmer deg. Hadde også prøvd Aperture. Men siden du nevner layers er nok ingen av disse programmene det du leter etter. Og photoshop koster atskillig mer.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 08.05.2007 16:23

Lightroom erstatter ikke Photoshop eller omvendt. De er laget for å komplimentere hverandre. Lightroom er omtrent som iPhoto, bare mer avansert, men det er et program for å stille farger, hvitbalanse, eksponering, beskjæring og andre korrigeringer, samt et avnasert biblioteksystem hvor du kan finne frem i tusenvis av bilder.

Photoshop er for å gjøre dypere endringer, manipulere bilder, og lage grafikk, du jobber med ett og ett bilde av gangen. Lightroom er mer et samlebåndsprogram for hurtig å behandle mange bilder og sortere de i et bibliotek.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » tir 08.05.2007 16:24

Mente å lese i forumet en gang, at det var mulig å få Photoshop til 2500,- på noe student-super-tilbud.

Jeg nevner layers i forhold til farge-svart/hvitt justeringer på enkelte deler av bildet o.l.

Er Lightroom som Bridge med "litt Photoshop funksjoner"?
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » tir 08.05.2007 16:27

Hva med å skaffe deg en eldre versjon av PS? Så vidt jeg husker, kan til og med Photoshop 2.0 skaffe deg layers, og enkel bilderedigering. Hvis du ikke trenger alle slags avanserte funksjoner, så trenger du ikke betale for det. ;)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Bircoff den andre » tir 08.05.2007 16:30

Har sett Photoshop 2 på MB tidligere. Litt for tregt til at det blir noe særlig gøy. Alle skrøyter jo så mye av de nye CS3 produktene på intel macene.

Finnes der trail av Aperature?
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » tir 08.05.2007 16:41

Jeg mente Photoshop 2.0, ikke CS2, hvis du misforsto. Photoshop 2.0 er ikke et spesielt krevende program. Jeg vet ikke nøyaktig hva dine behover er, men kanskje 2.0 kan dekke dem.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav svar » tir 08.05.2007 17:01

Aperture og Lightroom er direkte konkurenter.
Begge disse programmene er laget for RAW bildebehandling (med mulighet for JPEG, TIFF ol) mens PS er mere bildemanipulator.

30 dagers aperture demo finner du her: http://www.apple.com/aperture/trial/

Jeg har prøvd både aperture og lightroom, og ente opp med aperture :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tir 08.05.2007 17:02

Ja, det finnes en trail til Aperture HER

EDIT: Bare trykk på free trial der.

Try Aperture — free — for 30 days.


EDIT: Har også prøvd begge, og er usikker. Begge har sine fordeller vil jeg si.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Aperture vs Lightrrom

Innleggav Freshy » tir 08.05.2007 17:35

Først og fremst vil jeg si at jeg var i lignende situasjon for litt siden, hvor jeg hadde et problem med å velge mellom Lightroom eller Aperture, men det tok ikke den lange tiden før jeg bestemte meg for Aperture.

De vesentlige funksjonene som fikk meg til å velge Aperture fremfor Lightroom var følgende:

- Gir et mer oversiktlig bilde av funksjonene og finessene
- Aperture tar veldig godt vare på originalene
- Fargebehandlig er en drøm og åpner nye porter for videre behandling.
- Automator, kan brukes til mye ihht jobbing, eksportering, meta etc.
- Selv MacBook er bra nok for Aperture. Minste kravet er 1GB
- Skal man lære mer om Aperture, finnes det masse info på Apple sine sider.
- Oppdatering av Aperture, skjer på lik linje som alt annet på Macen, altså programvareoppdatering.
- Du kan lage og justere fotobøkene selv
- Du kan bruke en ekstern harddisk til lagring av selve biblioteket og om harddisken ikke er koblet til, kan du fortsatt jobbe med bildene. Koble til harddisken, så vil alle bildene og informasjonen oppdatere seg.

Valget er klinkende klart: Aperture er beste valget!
medlem i 229 måneder
 

Innleggav ArneArts » tir 08.05.2007 17:37

Jeg for min del endte opp på Lightroom. Det er ikke på langt nær så tungt som Aperture, og jeg liker arbeidsflyten i det bedre. Men det er vel en smakssak :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Freshy » tir 08.05.2007 17:50

Smak og behag kan ikke diskuteres...

Aperture er ikke tungt program.. ?!?
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 08.05.2007 17:53

I forhold til Lightroom er Aperture et tyngre program (krever mer av maskinen).

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tir 08.05.2007 18:20

Er det mulig med Aperture og sette opp Photocast som i iphoto?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Aperture vs Lightrrom

Innleggav Schpaux » tir 08.05.2007 18:27

Freshy skrev:De vesentlige funksjonene som fikk meg til å velge Aperture fremfor Lightroom var følgende:

- Gir et mer oversiktlig bilde av funksjonene og finessene
- Aperture tar veldig godt vare på originalene
- Fargebehandlig er en drøm og åpner nye porter for videre behandling.
- Automator, kan brukes til mye ihht jobbing, eksportering, meta etc.
- Selv MacBook er bra nok for Aperture. Minste kravet er 1GB
- Skal man lære mer om Aperture, finnes det masse info på Apple sine sider.
- Oppdatering av Aperture, skjer på lik linje som alt annet på Macen, altså programvareoppdatering.
- Du kan lage og justere fotobøkene selv
- Du kan bruke en ekstern harddisk til lagring av selve biblioteket og om harddisken ikke er koblet til, kan du fortsatt jobbe med bildene. Koble til harddisken, så vil alle bildene og informasjonen oppdatere seg.

Valget er klinkende klart: Aperture er beste valget!


Nå vil jeg ikke krangle på at Aperture IKKE er bedre enn Lightroom, men når du skal tipse andre på denne måten, så synes jeg du må være litt mer objektiv og tenke over hva du skriver. Nå har jeg bare såvidt prøvd Aperture, så jeg skal ikke prøve å sammenligne.

Freshy skrev:- Aperture tar veldig godt vare på originalene

Ehhh, og det gjør ikke Lightroom?

Freshy skrev:- Fargebehandlig er en drøm og åpner nye porter for videre behandling.

Nå har vel nesten samtlige tester av Lightroom vs. Aperture vist at Lightroom er bedre på behandling og korrigering av bildene enn Aperture. Mens Aperture er mer oversiktlig om du vil ha et "arkiveringsverktøy"?

Freshy skrev:- Selv MacBook er bra nok for Aperture. Minste kravet er 1GB

Som tidligere nevnt her er vel Lightroom et lettere program enn Aperture? (da tenker jeg selvsagt på ressursforbruk)

Freshy skrev:- Skal man lære mer om Aperture, finnes det masse info på Apple sine sider.

Og til Lightroom finnes det ikke opplæringskilder? Det finnes MANGE gratis kilder for å lære seg mer Lightroom. Både video og tekst basert. National Association of Photoshop Professionals (NAPP) lager blandt annet noen veldig gode tutorials til Lightroom (PS: Bare søk på iTunes).

Freshy skrev:Valget er klinkende klart: Aperture er beste valget!

Er valget klinkende klart? Synes det står veldig åpent enda jeg!

Nå har jeg kun valgt å kommentere de tingene jeg vet. Resten holder jeg kjeft om. Det er sikkert noen andre som kan komme inn å si litt om de andre funksjonene :)

EDIT: Hvis noen skulle ha lyst til å prøve en 30 dagers trail av Adobe Photoshop Lightroom finnes det her: http://www.adobe.com/go/trylightroom

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron