D70s, NEF(RAW) og Lightroom

D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav Åsmund » man 15.01.2007 21:16

Jeg tester fortiden ut Adobe Lightroom og RAWredigering for første gang. Fra før av har jeg kun erfaring med jpg, det er det formatet jeg har fotografert med i flere år, men nå tenkte jeg at jeg skulle prøve RAW og de mulighetene man får til redigering med det. Jeg er rimelig newbie på dette. :)

Jeg har lagt merke til at bildene jeg tar i RAW og importerer til Lightroom blir dulle i fargene i forhold til når jeg tar i jpg og importerer til iPhoto. Fargene lar seg lett korrigere med Saturation og Vibrance i Lightroom. Det er forsåvidt greit nok, men jeg lurer veldig på hvorfor det er slik?

På D70s kameraet har jeg valgt
Optimize image: Custom:
Color Mode IIIa
Saturation +Enhanced

Dette at jeg får sterkere farger i jpg, kan det være at disse instillingene ikke gjelder for RAW? Hvis det er det som er problemet, lar det seg gjøre å lage et preset i Lightroom som jeg kan legge på alle bildene etter import til programmet?

Slik ser bildene ut tatt med jpg og iPhoto:
Bilde

Silk ser de ut tatt med RAW og Lightroom:
Bilde

:)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » man 15.01.2007 21:23

RAW er i praksis rå bildedata som det er meningen at du skal "justere på" etterpå. Jeg har også et D70s og bruker Aperture til vanlig. Det er som du sier veldig enkelt å lage presets for å justere alle bildene til samme instillinger som på et du er fornøyd med. Jeg regner med at LightRoom har de samme egenskapene, men er ikke sikker på hvordan man gjør det.

EDIT: JPG fotografier er vanligvis etterbehandlet i kameraet for å få bildene "skarpere" og mer saturerte. Slik er det også i digitale kompaktkameraer da dette skal gi forbrukeren bedre bilder rett ut av kameraet.
Sist endret av Nit-Ram den man 15.01.2007 21:25, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav wanvik » man 15.01.2007 21:23

Åsmund skrev:Dette at jeg får sterkere farger i jpg, kan det være at disse instillingene ikke gjelder for RAW? Hvis det er det som er problemet, lar det seg gjøre å lage et preset i Lightroom som jeg kan legge på alle bildene etter import til programmet?


Ja, og ja ;)

RAW er vel somregel helt ubehandla ut fra kamera.

Jeg skal ikke si eksakt hvordan, men jeg er helt sikker på at jeg har sett en mulighet for å lagre preset i Lightroom.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav expertn » man 15.01.2007 21:30

Kan også være at lightrom automatisk justerer bildet til det den oppfatter som rett? Dette skjer i PS ihvertfall:)
medlem i 210 måneder
 

Innleggav njadve » man 15.01.2007 23:44

Er det noen stor forskjell på samme motivet i RAW og jpeg da? Jeg ser iallefall ikke noen stor forskjell på mine bilder der...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Åsmund » lør 20.01.2007 13:03

Hos meg er det iallfall endel forskjell, med det viser seg at det er fordi jeg har valgt fargeprofil IIIa og +1 på saturation, instillinger på kameraet som kun gjelder jpg og ikke nef-raw. Det er nok derfor det blir forskjell hos meg. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav MSg » lør 20.01.2007 13:33

Jeg har et Nikon D200, og merker god forskjell mellom .jpeg og .nef (RAW).
Selv på samme motiv. Bildene i .nef blir mye skarpere og detaljnivået er
litt bedre. Det er dog ikke så stor forskjell at jeg gidder å ta bilder i .nef med
med mindre det er et spesiellt oppdrag jeg driver med hvor jeg trenger
muligheten til å redigere bildene kraftig i etterkant + få det lille ekstra
på skarphet og detaljnivået.

Jobber fortiden med et prosjekt som heter 'Langs Sporet', og da bruker jeg
som regel alltid .nef. Bildene til Langs Sporet er jo da nedskalert og lagret
med dårligere kopi, men merket ganske stor forskjell fra .jpeg til .nef.

Nå er jeg langt i fra noen proff fotograf, men dette er da ihvertfall min mening :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav hfossli » lør 20.01.2007 13:39

hei mathias. :) vi gikk jo på skole sammen.

lurer på om Åsmund skjønner poenget med å bruke .nef??

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav MSg » lør 20.01.2007 13:42

Hallo! Er det den karen :D Artig :D Ja, spørs det :p Men må løpe nå, skal
kjøre lys på en forestilling! Men vi får catche up en gang! Snakkes ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav sortebill » lør 20.01.2007 13:59

Fordelene med raw er rimelig opplagte, du får mer data noe som gjør at du i tilfeller der du f.eks. opplever brenning (eller hva det heter, når du får for mye hvitt lys slik at detaljer forsvinner) i jpg kan du i raw i ettertid justere f.eks. hvitbalansen.. Priceless! Du kan også om du bruker f.eks. bridge og har tatt en serie bilder du vil justere på en spesiell måte, justere slik at alle bildene følger det bildet du har valgt som "template" .. du kan med andre ord justere fargene på et uendelig antall bilder samtidig.. Uvurderlig.. Raw bilder blir også bedre ved bruk av cmyk siden Raw i seg selv ikke er et bilde men alt data som linsen fanger opp, Raw data bli konvertert til bilde på skjermen din men det er ikke et bilde som ligger lagret .. i prinsippet iallefall.. Jpg er etterbehandlet og du mister således data du ALDRI kan få tilbake, det kan på mange måter sammenlignes med Mp3 musikk, det høres greit nok ut men om en bruker de små grå hører man forskjellene, du vil også merke disse forskjellene i et jpg bilde..

Uansett, har du nok av plass og feit lommebok til å kjøpe nye disker vil jeg råde deg til å bruke Raw, du ser kansje ikke nytten enda men jeg er overbevist om at du en gang vil gjøre det.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » lør 20.01.2007 14:39

Helt enig med sortebill! Jeg har sluttet helt å skyte i JPEG og ble helt frelst da jeg gikk over til Aperture...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav hfossli » søn 21.01.2007 2:03

ja. å leike seg med raw er helt konge. har brukt bridge og photoshop aktivt i et år nå og skyter også kun i raw.

hva mener dere om aparture. har ikke prøvd det enda, men det sammenligna med hva CS3 har å tilby, åssen er det?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » søn 21.01.2007 3:29

Aperture er et post processing program som er designet til å effektivt endre mange filer samtidig og på fortest mulig måte "få bildene ut døra". Programmet tilbyr effektiv redigering av RAW direkte (uten konvertering) og lagrer master filer slik at du alltid kan ta frem det originale bildet. Hvis du vil kan du sammenligne programmet med Adobe Lightroom som er Adobes svar på Aperture, og er foreløpig i Public Beta (Aperture er nå også tilgjengelig i Trail versjon slik at du kan sammenligne de to konkurrentene).

EDIT: Jeg har bare beskrevet noen av funksjonene i Aperture, for en gjennomgang av alle funksjonene se Apples sine sider...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav Sabadabado » søn 06.07.2008 15:17

Gammel tråd dette, men jeg prøver...

Opplever også at NEF-filene (RAW fra D80) blir blasse i fargene. Og dette skjer først når jeg ser på bildene i Lightroom. F.eks; et bilde tatt på en sommerdag med helt blå himmel har veldig flotte blåfarger, helt til jeg ser på bildet i, og Lightroom begynner en "working" i noen sekunder, og så får himmelen et grønnskjær og et kjedelig flatt utseende i forhold til "originalen". Er det noen som vet hvorfor Lightroom gjør dette? Kan jeg slå det av? Jeg blir alltid litt lei meg når Lightroom forandrer bilder som i utgangspunktet så fine ut.

EDIT: Det står "loading", ikke "working".

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav Åsmund » søn 06.07.2008 15:35

Jeg har fremdeles ikke helt funnet ut av hvorfor det er slik, men med god manuell etterbehandling av filene i f.eks. Lightroom, er det ikke noe problem. Du kan f.eks lage et preset som behandler RAWbildene slik at de blir like jpgvariantene du liker bedre, og så sette på dette presetet bed import.

Med etterbehandlig blir resultatene bra, se her:
http://www.flickr.com/photos/vasano/set ... 000091857/

Jeg har lest at Lightroom bruker, ProPhoto RGB-fargeprofil, mens Nikons jpg-filer bruker sRGB. Husk å bruk sRGB når du eksporterer jpg fra LR.

""working" i noen sekunder, og så får himmelen et grønnskjær og et kjedelig flatt utseende i forhold til "originalen""
Tror det er fordi previewet er i jpg, mens når loading er ferdig ser du bildet slik det egentlig er.


JPG fra kameraet er beregnet på å bruke som de er, mens NEF krever behandling.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]