D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Re: D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav Sabadabado » søn 06.07.2008 22:37

Kult. Takk for svar Åsmund. :-) Man blir med andre ord litt lurt hvis man tar utgangspunkt i det man ser på kameraskjermen når man fotograferer i RAW-format. Jeg blir jo så fornøyd med undereksponeringer jeg gjør i sollys osv., men så blir det bare klæbb når filene er inne på macen. Kanskje jeg bør begynne å lagre i RAW + JPEG i kamera... Det lukter nytt minnekort...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: D70s, NEF(RAW) og Lightroom

Innleggav Åsmund » søn 06.07.2008 23:12

Ja, det er ikke så lett å se hvordan det blir til slutt. Tipper du venner deg til raw etterhvert, slik at du får full kontroll på eksponeringene dine. Jeg føler selv jeg har god kontroll på det nå, og bruker EV shift absolutt hele tiden, opp ned opp ned. :-) Jeg undereksponerer nesten alt jeg tar for å bevare høylys, også liker jeg litt low key look.

Jeg minns å huske at jeg brukte litt tid på å venne meg til raw men nå føler jeg at det blir slik jeg ønsker igjen. Tipper det bare er en tilvenningssak. Lykke til ;)

Kraftige undereksponeringer i sollys gjør jo at farger og mørke områder blir mer blasse. Dette bruker jeg DXO til, for å lyssne skyggene i etterkant, og så øker jeg fargemettningen - det pleier å hjelpe.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]