3 Spørsmål om iPhoto

3 Spørsmål om iPhoto

Innleggav pølsa » man 02.10.2006 22:04

1: Hva er forskjellen på mapper og album i iphoto?

2: Har prøvd å ta vekk editverktøylinjen når jeg ser bilder men klarer det ikke, går det an? (har en macbook og bildene blir litt små med en verktøylinje jeg ikke bruker)

3: Hvordan kan jeg endre dato på bilder som ligger i biblioteket?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kajac » man 02.10.2006 22:07

1. Et album inneholder bare de bildene du legger til, mens en mappe inneholder alle bildene i mappen. et album kan inneholde bilder fra flere mapper.
2. Vet ikke :-/
3. Man kan ikke endre dato på filer :-/

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Thomas G » man 02.10.2006 22:53

Hvis du klikker på den fullskjerm modus knappen så fyller jo bildet ditt hele skjermen, og om du tar musen ned kommer det opp en linje med redigeringsverktøy, men den forsvinner når du tar musen bort.

Om du har informasjons bildet oppe, på venstre side så kan du gå inn der og endre datoen på det markerte bildet, skal du endre datoen på flere bilder så må du markere dem og høyre klikke eller gå opp i menyen bilder og velge endre flere.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav pølsa » man 02.10.2006 23:01

Takker, er LITT irriterende når iphoto sorterer bildene etter dato og halvparten av bildene er tatt med feil dato.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav pølsa » tir 03.10.2006 0:10

Har nå funnet ut at jeg skal ordne opp litt i iphoto, dette går i hovedsak ut på å lage tre mapper etter hviklen sammenheng bildene er tatt i, og legge inn album i de forskjellige mappene. Problemet er at albumene ikke eksisterer enda utenom i form av film-rolls ,med de gamle mappenavnene fra windows som fungerer helt tilfredsstillende som albumnavn, som jeg så klart ikke kan legge rett inn i en mappe siden det hadde vært lurt.

Er det en enkel måte å gjøre om alle filmruller til album?
Den eneste måten jeg har funnet er å merke alle bildene i en filmrull og lage nytt album av den, men dette bli litt tungvint da det er snakk om mange ruller

--Edit--
fant ut at jeg kan dra filmrullene over til venstre siden og at de blir album, og derfra kan dra de opp i mappene.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Thomas G » tir 03.10.2006 0:34

Nå fungerer iPhoto litt på samme måte som iTunes, det er ikke flere eksemplarer av bildene. Alle bildenen ligger i biblioteket, smarte mapper bare sorterer ut de bildene i en smart mappe, det er fortsatt bare ett bilde selv om bildet er i flere mapper eller smarte album.
Du kan lage så mange album eller smarte mapper du vil for å sortere bildene i så mange kategorier du gidder.
Jeg vet ikke helt hva du vil, men om du merker alle bildene i en filmrull med et keyword f.eks. roadtrip så kan du lage et smart album som legger bilder med det keywordet i den mappen mappen.

Du kan jo også lese litt i iPhoto hjelp, hjelp menyene pleier å være veldig bra.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere