Alternativ til Photoshop

Alternativ til Photoshop

Innleggav ozzi » søn 01.10.2006 15:18

Forstår ikke helt dette jeg. Helt ny på Mac. Er iPhoto Mac sitt alternativ til Photohop? Har brukt photoshop fast før og savner et program der jeg kan jobbe med bildene på Mac.
medlem i 201 måneder
 

Innleggav kajac » søn 01.10.2006 15:22

photoshop er et bildebehandlingsprogram. det fåes for både mac og windows. iphoto er et bildeorganiseringsprogram. et gratis alternativ til photoshop er GimpSHOP. dette krever X11, som er på installasjonsdvd nr.1 som fungte med maskinen

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav wanvik » søn 01.10.2006 15:23

iPhoto er på ingen som helst måte noe alternativ til Photoshop nei.

Du har jo Photoshop til Mac også selvfølgelig,[s] faktisk kom det vel ikke til PC før i versjon 5.0 eller noe slikt?[/s]


du kan jo evnt. prøve deg på Gimp el., som er et gratis alternativ.

EDIT: Sortebill: ok. Mente jeg hadde lest flere steder at det i utgangspunktet ble utvikla kun for mac, men dersom du har hatt siden v3.0 til pc, har jeg nok lest feil.
Sist endret av wanvik den søn 01.10.2006 15:29, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav sortebill » søn 01.10.2006 15:23

iPhoto er ikke et alternativ til Photoshop. iPhoto er for små justeringer som farger, røyde øyne og kontrast.

Photoshop er et proffesjonelt verktøy for arbeid med pixeldata ikke bare retusjering/justering.

wanvik skrev:Du har jo Photoshop til Mac også selvfølgelig, faktisk kom det vel ikke til PC før i versjon 5.0 eller noe slikt?


Tøys, photoshop har kommet for pc og mac paralellt, selv har jeg hatt Photoshop siden versjon 3.0 for pc.
Sist endret av sortebill den søn 01.10.2006 15:24, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav superjon » søn 01.10.2006 15:24

Bare fortsett å bruk Photoshop på mac. Værre er det ikke.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav ozzi » søn 01.10.2006 15:25

Så det finnes til Mac også ja. Supert. Men er fortsatt veldig dyrt er det ikke? Fikk det gratis til PC men. Dette gratisprogrammet dere snakker om, er det på høyde med photoshop? Hvordan er brukevenligheten?

Hva med Photoshop Elements? Hva mangler det egentlig som gjør forskjellen i pris?
Sist endret av ozzi den søn 01.10.2006 15:27, endret 1 gang
medlem i 201 måneder
 

Innleggav sortebill » søn 01.10.2006 15:26

ozzi skrev:Dette gratisprogrammet dere snakker om, er det på høyde med photoshop? Hvordan er brukevenligheten?


Definitivt ikke, gimp er på høyde med paint shop pro for pc.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav superjon » søn 01.10.2006 15:27

Du fikk programmet ja... Mulig du kan få det like lovlig til Mac??
Eller tenker jeg feil?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav ozzi » søn 01.10.2006 15:28

Nei desverre. Den muligheten har jeg ikke lenger :-)
medlem i 201 måneder
 

Innleggav FoR » søn 01.10.2006 15:36

Hei.

Det finnes masse programmer for redigering av bilder på mac. Photoshop er foreløpig en av de mest avanserte, men koster 8-9000,- kroner.

Skal du jobbe profesjonelt med bilder, så er det bra. Skal du hjemmesnekre bilder, så har det kommet gode forslag på gratisprogrammer her.

Photoshop Elements, er noe de fleste klarer seg bra med til hjemmebruk. Se mer her http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/.

Apple sin Aperture, har langt på vei alt du trenger, men krever utrolig mye av maskinen.

Lykke til. :-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav path » søn 01.10.2006 15:47

Hvis du trenger et program for å bedrive digital fotografering vil jeg selv anbefale Bibble. Dette er et avansert rawkonverteringsprogram som gjør en god jobb med å "fremkalle" digitale bilder. En fordel med dette programmet er pris, samt at det støtter flere prosessorkjerner. Det photoshop gjør som Bibble ikke klarer er først og fremst behandling av "deler av bildet", f.eks. å klone bort ei kvise eller 14 :-)
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ozzi » søn 01.10.2006 15:52

Har MacBook Pro med 2,16 Ghz og 1 GB minne. Den takler de fleste programmene den vel?
medlem i 201 måneder
 

Innleggav wanvik » søn 01.10.2006 15:56

Litt mer ram hadde vært å foretrekke, men du vil vel få det meste til å virke - bare ikke så god ytelse i de tunge programmene.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav iTromsø » søn 01.10.2006 15:57

Du kan laste ned Adobe Lightroom gratis fra Adobe. Dette er en betaversjon som fungerer ut i 2007 en gang på nyåret. Gjør mye av det samme som Apples Aperture. Krever mindre ressurser enn Aperture. Finnes bare for Mac.

Liker ellers GraphicConverter som er et sharewareprogram, finnes også kun for Mac. En av styrkene til dette programmet er alle konverteringsmuligheten. Det er raskt, det er billig og krever lite ressurser. Lastes ned fra http://www.Lemkesoft.de. Om du velger å ikke betale for det kan du likevel fortsette å bruke det.

Jeg mener også at Photoshop først dukket opp på Macintosh, slik som en hel haug med mer proffe programmer.

Finnes sikkert haugevis med andre free- og sharewareprogrammer til ditt formål.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav superjon » søn 01.10.2006 15:58

Ser på priser på den Creative Suite 2 pakka.

http://www.stretto.no/CBC.aspx?q=c:36273;kw:creative

Men her blir man vel forvirret ell??

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron