Hvilket fotoprogram er best

Hvilket fotoprogram er best

Innleggav Linge » ons 27.09.2006 17:15

Lurer på å kjøpe meg digitalt speilrefleks kamera, og lurer også på hvilket program for mac som er mest populært for å redigere bilder etc.
Noen som kan komme med fordeler og ulemper?

Har macbook med iphoto, men er på jakt etter noe mere avanserte funsjoner, slik som korrigere lys, farger osv

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Smertehyl » ons 27.09.2006 17:19

Adobe Photoshop og Apple Aperture er program eg tenker på med ein gong iallefall...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Linge » ons 27.09.2006 17:20

Kan du si noe om likheter og forskjeller her?

Hva med PS Elements, er det nok, eller er det i en helt annen klasse?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav limbo » ons 27.09.2006 17:22

Elements er for folk som vil leke seg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav svar » ons 27.09.2006 17:27

bruker lightroom og synes det er fine saker.
Dumt det ikke er noe prøve verson av aperture.

Men lurer litt på om ikke captureOne har bedre raw konverter enn alle disse.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Jon » ons 27.09.2006 17:30

Du kan jo til en viss grad korrigere farger/lys i iPhoto.

Spørs litt på bruken, men er nok enten Photoshop, Aperture eller Lightroom som er aktuelle proffe programmer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Hvilket fotoprogram er best

Innleggav Mega_Therion » ons 27.09.2006 17:33

Linge skrev:Har macbook med iphoto, men er på jakt etter noe mere avanserte funsjoner, slik som korrigere lys, farger osv


iPhoto er veldig bra på å korrigere farger og lys og kan gjøre dette direkte med RAW-filer, TIFF PS og en hel del andre formater. Selv bruker jeg kun Photoshop til spesielle redigeringsjobber.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav rstange » ons 27.09.2006 17:34

jeg bruker aperture. Kan ikke sammenligne det med noe, siden jeg kun har brukt det og iPhoto. Syns aperture er ett ganske snedig program, gir meg de funksjonene jeg trenger. Slevfølgelig større manipulasjoner eller endringer krever photoshop, men det regner jeg med du vet.

Aperture er et kjempe bra program for å organisere bildene, og ikke minst eksportere dem i alle størrelser og formater. Finner du ikke den eksport muligheten du vil ha kan du lett lage din egen, blant annet med vannmerke slik at du kan lage en copyright enkelt på flere hundre bilder med bare 1 trykk. Ja, du kan lage en automator for å få photoshop til å gjøre dette, men hvorfor ikke gjøre det med samme program som du holder kontroll på bildene med. Dessuten er det mye enklere! Det er også veldig lett å doble bildene og beholde orginalen sammen med det bildet du har justert på. Det syns jeg er ganske bra. Det er mange funksjoner du kanskje har bruk for som ikke jeg bruker, aperture er fult av muligheter! Jeg vil anbefale aperture, men kan dessverre kun anbefale det siden jeg som sagt ikke har prøvd noen av de andre.

Ulemper med aperture? Til nå finner jeg ingen! Kanskje å kunne brenne rett på cd/dvd. Eeh, mulig det finnes mulighet, bare jeg som ikke vet om det enda. Uansett, bare + fra meg! ;)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav mr » ons 27.09.2006 17:34

Hvsi du ikke har drevet med mer eller mindre avansert bilde-behandling før, så tror jeg PS elements vil være mer enn nok for deg. Nye PS elements kommer (så vidt jeg har forstått) med et katalogiseringsprogram, men der gjør også iPhoto en grei jobb.

Photoshop er det beste alternativet for bilde-manipulering. Apple Aperture og Adobe Lightroom er (blandt) de beste programmene for import, vurdering, behandling, katalogisering og publishing av bilder fra RAW-filer....altså programmer myntet på profesjonelle fotografer. Selv bruker jeg Lightroom pga av den tette integrasjonen (som etterhvert vil komme mer og mer) mot Photoshop.

Ser at mange her på forumet bruker Aperture (selv om de ikke er akkurat "proffe" fotografer) pga den gode katalogiseringsfunskjonen, men jeg tror mange egentlig ikke har peiling på hva alle funskjonene i programmet virkelig er eller gjør.
Sist endret av mr den ons 27.09.2006 17:40, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Polymorph » ons 27.09.2006 17:34

Feileksponering og småjusteringer kan man fint gjøre i iPhoto, men mer avanserte funksjoner duger nok Aperture bedre til, til tross for dens treghet.

Håper Aperture 1.5 fikser på tregheten.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav macveteran » ons 27.09.2006 17:38

Jeg synes http://www.chocoflop.com ser meget lovende ut!
medlem i 214 måneder
 

Innleggav MacPlus » ons 27.09.2006 17:38

Synes du burde vurdert Photoshop Elements.
Hvis du ikke er på et mer pro nivå da?
Spørs hvor avansert du vil ha det.
Men Elements er hvertfall mye billigere enn fullversjonen.
Og SÅ stor forskjell er det vel ikke på programmene (iforhold til pris) ?
Sist endret av MacPlus den ons 27.09.2006 17:44, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav svar » ons 27.09.2006 17:41

Hvor i rekka vil dere plasere CaptureOne?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav hansi » ons 27.09.2006 17:46

iPhoto og Photoshop Elements er mer enn nok for de aller aller fleste.

http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/

ellers er gratis alternativet The Gimp verdt å ta en titt på

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav mingebretsen » ons 27.09.2006 17:49

Har selv brukt PS en stund nå, men syntes det ble litt for avansert når jeg bare skulle fin justere litt på ett bilde. Jeg har heller ikke hatt tid til å sette meg ordentlig inn i det. Vurderer nå Appreture.

mr. er det deg på bildet? Første gang jeg så bildet ligna det på kåre konradi :bitchin: hehe... mulig jeg tar feil, ligner ivært fall på en person i rampelyset...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]