Hvilket fotoprogram er best

Innleggav Linge » ons 27.09.2006 17:54

Er helt på begynner nivå, men iphoto kan bare justere hele bildet, er på jakt etter noe som man f.eks. kan gjøre bakgrunnen lysere, eller kun personen i bilde. Holder Elements til dette?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav NyZeta » ons 27.09.2006 17:57

Jeg bruker også iPhoto til behandling av bilder.
Nå har jeg kjøpt en macbook og putta inn 2gb ram og 7200rpm disk. Jeg har godt over 5000 bilder nå.. filene er på 3-7mb pr stk.. og det er helt utrolig hvor fort det går å starte opp iphoto. Jeg korrigerer lys og har muligheten til å kutte litt i iPhoto. I tillegg har du muligheten til å hente opp orginal selv om du skulle finne på å redigere, lagre og lukke.. veldig hendig.
Det er også mulig å fjerne ting som røde øyne osv.

Skal jeg manipulere mer, eller gjerne sette sammen bilder.. da velger jeg Photoshop. Det krever foreløpig en haug med minne.. (bruker over 1gb bare på å hente frem tre raw-bilder). Dette kommer av at det kjører via rosetta. Regner med at Adobe fikser den biffen snart :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav mr » ons 27.09.2006 18:02

Hehe...ja det er meg på bildet, men er ikke så mye i rampelyset ellers. Hmmm, vet ikke helt hva jeg synes om Konradi da :rolls eyes:

Til temaet: hvis du synes PS er for avansert, tror jeg PSelements vil være mitt i prikken.

Folk må skille på Photoshop og program som Aperture og Lightroom:

PS er et svært avansert bilde-manipuleringsprogram...altså et prgram designet for store inngrep (selv om det kan brukes til å gjøre små justeringer også)!

Aperture og Lightroom er designet for å gi erfarne fotografer full kontroll over arbeidsflyten fra import av (primært) RAW-bildet, via digital framkalling (lys, kontrast, farge, skarphet etc.) og katalogisering, til publishing! Trenger man å manipulere bildet, må man inn i photoshop eler tilsvarende.

Håper det klarer opp litt rundt hva de ulike programmene er ment for.

Linge: svar ja!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Linge » ons 27.09.2006 18:04

Det er oppklarende ;) Tror jeg begynner med Elements

edit: PS Hva slags kamera holder du på avetaret ditt?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav MacPlus » ons 27.09.2006 18:09

Linge: Apple Store kjører en rabatt på Elements, denne ender 27/9!
Så løp å kjøp!

Prisen med rabatt er kr 645,- ;)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Linge » ons 27.09.2006 18:12

takk ;)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav agk » ons 27.09.2006 18:40

Ryktene sier også at Elements nå også har kurver, noe som gjør det til et enda mer attraktivt program!
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Ttiger » ons 27.09.2006 18:52

Bruker mye Photoshop på jobben, meget bra program. Men man trennger å sette seg inn i programmet for å bruke de mulighetene som ligger der. Hvis man er litt mere amatør bør man ta en titt på Photoshop Elements, meget bra prg.
Man kan også ta en titt på BenVista sin program, har prøvd det littt. Meget bra program som hjelper deg til å få god justeringer av bildene din, pluss legge på fancy greier også. Ta å test dem på:
http://www.benvista.com/main/content/co ... urproducts
det er verdt et forsøk.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Forrige

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron