300dpi?

Innleggav Mega_Therion » man 25.09.2006 21:01

Her var det ekstremt mye tull og tåkeprat! DPI betyr dots per inch, og er en måte å beskrive et bildes oppløsning på. Det sier ingenting om bildets størrelse eller kvalitet. Ved gammel skjermoppløsning hadde en skjerm ca. 72 piksler pr. tomme. Dette stemmer skjelden i dag, men standarden har satt seg. 72 dpi har derfor blitt en slags standard for skjermvisning, men er egentlig en meskrivelse for piksler pr. tomme. Dersom man har et bilde i et gitt forhold mellom faktisk størrelse og oppløsning kan denne beskrives i både 72 dpi og 300 dpi UTEN å endre bildet på noen som helst måte.

Dersom et bilde skal trykkes bør dpi være dobbelt så stor (eller minst 1,5 ganger så stort) som trykkerasterets LPI eller rasterlinjer per tomme. Dette for å utnytte rasteret maksimalt og unngå moiré-effekt.

Aviser trykker gjerne med så lavt som 75 lpi, mens magasiner og annet trykkes gjerne med 150 lpi.

Håper dette klargjorde saken. Dessuten, mr, så kan ikke bilder trykkes i rgb, men må konverteres til CMYK. det er skjermen din som bruker RGB

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav mr » man 25.09.2006 21:34

Du innleder ganske kraftig her, men spør du meg, så tilfører du svært lite nytt, annet enn info om forholdet til trykkraster ved avis/magasin-produksjon (som forøvrig virker riktig).

Videre synes jeg at du skal lese innlegget du kritiserer: Jeg har aldri påstått at man trykker i rgb: jeg skriver at bildet (det digitale(!)) inneholder verdier for rgb. Jeg hadde ikke tid og så ikke noe poeng i å gå i detaljer om cmyk, men jeg skriver da viterlig: "Men hvis man f.eks regner 300ppi x4 (cmyk)..." De fleste i denne tråden har dessuten foreløpig lite nytte av ingående kunnskap om cmyking, da det gjerne gjøres i printer-driveren!

Jeg står ved det jeg har skrevet, til noen kan påpeke faktiske feil...ser foreløpig ikke at det er i konflikt med noe av det du skriver, og vil oppmuntre deg til å lese innleggene bedre neste gang!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » man 25.09.2006 21:39

Poenget mitt er at det har ingenting for seg å konvertere et gitt bilde som skal trykkes fra en oppløsning til en annen. (Det finnes selvfølgelig unntak).

Å si at proffe fotografer gjerne jobber med 300 dpi gir ingen mening.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav martin » man 25.09.2006 22:11

Jeg føler for å bringe frem min kjepphest igjen :-)

dpi is NOT THE SAME as ppi !!
Even though "dots per inch" (dpi) and "pixels per inch" (ppi) are used interchangeably by many, they are not the same thing. Traditional printing methods use patterns of dots to render photographic images on a printed page. While pixels on a monitor are square and in contact with the adjacent pixels, printed dots have space between them to make white, or no space between them to make black. Color photographs are printed using four inks, Cyan, Magenta, Yellow, and Black (CMYK), and four separate dot patterns, one for each ink. Dots per inch (dpi) refers to printed dots and the space between them, while pixels per inch (ppi) refers to the square pixels in a digital image. Keep in mind that many companies will ask for images at 300dpi when they really mean 300ppi.

Henter fra: http://www.design215.com/toolbox/print_guide.php
Edit: Legger også til en link om digitale bildefilstørrelser. http://www.design215.com/toolbox/filesize.php

Det spiller absolutt ingen rolle hva resolution pixel/inch står på, bare antall pixler x og y forblir uforandret. Det som vil forandre seg om man endrer pixel/inch fra 72 til 300, er størrelsen bildet vil la seg gjengi på trykk. Men også dette må settes i sammenheng med papir og LPI, som Mega_Therion påpeker. DPI referer til printeroppløsning, mens PPI referer til bildets oppløsning i pixler/inch.

Her er en liten digresjon, som kanskje illustrerer saken.
På jobben i dag skulle en bok oppdateres med høyoppløselige bilder før den skulle sendes til trykk. I prosessen med å oppdatere linkene til de høyoppløselige bildene ble det oppdaget at designer hadde tatt en snarvei (eller rettere sagt en blindvei). Han/hun hadde bare endret tallet på pixel/inch fra 72 til 300, mens bildet fortsatt var 400 x 500 px. Resulatet ble et høyoppløst bilde på størrelse med et frimerke, eller et lavoppløst bilde i litt større utgave (x * y mm). Konklusjonen er at boken fortsatt mangler sine høyoppløselige bilder. Den blir trykket når designer leverer skikkelig vare.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron