aperture / arkivkompatiblitet

aperture / arkivkompatiblitet

Innleggav jalla » tor 31.08.2006 13:17

Har planer om å importere hele bildearkivet mitt til aperture. Det sånn ca en terrabyte med bilder, og noe av planen er å bruke aperture til å sortere vekk litt - og arkivere resten på nytt som aperture-bibliotek med backup.

Spørsmålet mitt er om dette biblioteket for framtida vil kreve aperture for å kunne leses, og at bildene må konverteres til enkeltvise versjoner for å kunne leses av andre systemer? Og hva om jeg vil behandle råfilene i et annet program? Jeg vil jo helst ha et system som sikrer bildene mine uavhengig av tilgjengelig programvare. Men jeg ser f.eks at om jeg eksporterer enkeltvise prosjekter, blir det laget en fil som kun aperture kan lese.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav iFUN » tor 07.09.2006 17:55

Prøv denne siden <a href="http://www.outbackphoto.com/artofraw/raw_22/essay.html" target="new">HER</a>. Står greit beskrevet hva Aperture gjør med prosjekter og bildefilene. Prosjektfilene er som regel små filer med instrukser til hva Aperture har gjort med `orginal´-filen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Jan Egil » fre 08.09.2006 0:03

Aperture biblioketet og eksporterte prosjekt er på en måte mappefiler (vet ikke hva disse kalles), Hvis du høyre-klikker en mappe, kan du velge "Vis innholdet i pakken". Inne her ligger alle bildene i originalformat, og forandringene man gjør i aperture legger som opp som egne filer. Alt dette skjer selvfølgelig i et eget system, men er bygd opp på mapper og filer, ikke en "mystisk" fil som inneholder alt.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav jalla » fre 08.09.2006 0:17

Takk for tilbakemeldinger, dette ble mye tydeligere for meg da jeg åpnet prosjektene i windows og alle versjoner og originaler lå pent og pyntelig sortert i mapper. Så da blir det nok noen netter med Aperture framover...
medlem i 214 måneder
 

Innleggav messo » fre 08.09.2006 0:40

Vil også anbefale deg å legge inn i "porsjoner". Gjør deg også kjent med de ulike måtene og sortere på, ettersom noe funker bedre til visse ting enn andre.

Jeg har brukt Aperture til mye forskjellig, men vil egentlig ikke anbefale til arkivbruk. Bruk det heller til å ta inn de bildene du ønsker å redigere, og legg resten i mapper og / eller smartmapper f.eks.

Aperture er et fantastisk program, men jeg tror en TB med bilder kan bli litt i meste laget. Og noe unødvendig.

Anbefaler http://www.iview-multimedia.com/mediapro/file.php for sortering og arkivering.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]