Konvertere iPhoto-kommentarer til IPTC-nøkkelord

Konvertere iPhoto-kommentarer til IPTC-nøkkelord

Innleggav iBoy » man 28.08.2006 20:35

Jeg har lagt ned mye arbeid i å skrive inn nøkkelord i kommentarfeltet på bildene i iPhoto-biblioteket mitt. Stor var frustrasjonen da jeg oppdaget at disse er ubrukelige alle andre steder enn i iPhoto, for de følger ikke med når jeg eksporterer bildene til andre programmer.

Det jeg trenger, er IPTC-nøkkelord. Jeg kan åpne hvert enkelt bilde i Photoshop og skrive dem inn der, men med mange hundre bilder er det en jobb jeg gjerne skulle unngått.

Finnes det et skript el.l. som kan konvertere iPhoto-kommentarene til IPTC-nøkkelord automatisk? Har ikke funnet noe hittil som faktisk fungerer.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Macaroni » tir 29.08.2006 9:07

medlem i 229 måneder
 

Innleggav iBoy » tir 29.08.2006 15:16

Jeg har prøvd dette også, men det virket dessverre ikke helt som det skulle. Lastet ned betaversjonen av Adobe Lightroom. Der var det utrolig enkelt å skrive inn metadata i bildene, men når jeg eksporterte dem ble norske bokstaver byttet ut med rare tegn. Dette blir nok bedre når den endelige versjonen kommer.

Skal teste ut noe annet som jeg fant på Versiontracker nå ...
medlem i 244 måneder
 

Innleggav ccjensen » søn 03.09.2006 15:29

hvordan gikk det med det nye prosjektet? Jeg ser også etter en måte å gjøre dette på!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iBoy » søn 03.09.2006 15:41

ccjensen skrev:hvordan gikk det med det nye prosjektet? Jeg ser også etter en måte å gjøre dette på!

Det endte med at jeg ga opp og kjøpte et års medlemskap på <a href="http://www.flickr.com/">flickr</a>. Det er faktisk et veldig bra nettsted med masse muligheter. Med en iTunes-plugin kan man laste opp bilder og få med nøkkelord og kommentarer til bildene slik at de blir fullt søkbare slik jeg ønsket.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav ccjensen » søn 03.09.2006 16:53

du kunne evt gjort dette slik jeg har gjort det med en combo av coppermine, copperexport og worpress.
Godt å høre at du fikk til en løsning
C

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]