Alternativ til Photoshop

Alternativ til Photoshop

Innleggav ch_knapp » søn 06.08.2006 20:25

Hei

Jeg ønsker å ha en så billig arbeidsflyt som mulig. Og ser nå etter alternativer til photoshop, samt en RAW-converter/organiserer som fungerer godt.

Jeg har allerede sjekket ut det åpenbare, Gimp og Pixel, men de var enten for ustabile eller manglet Adjustment Layers, noe som er vitalt - samt at Pixel bare er en rip-off av Photoshop, så det er bare et spørmsål om tid før han får et søksmål slengt i trynet. - Jeg gav Gimp en ordentlig sjanse, men det er bare alt for linux, og som nevnt manglet det noen av de få funksjonene jeg trenger.

Så finens det noen andre programmer der ute, som ikke koster 8000kr (slik PS gjør)?

--

Hva slags bildeorganiseringsprogrammer og RAW-convertere anbefaler dere? Også med hovedfokus på pris.

Egentlig OpenSource jeg ser etter.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Ttiger » søn 06.08.2006 20:30

Hva med GraphicConverter? ikke dum den.
Støtter helt sikkert raw også, har ikke prøvet det.
http://www.macupdate.com/info.php/id/263

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav ch_knapp » søn 06.08.2006 20:33

Glemte gjerne å nevne at det skal brukes til fotoredigering...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MUFC » søn 06.08.2006 20:40

Ville gått for Capture One LE som rawconverter, koster $99 og er den beste jeg har vært borti.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ch_knapp » søn 06.08.2006 21:08

Ja, PhaseOne lager saker i verdensklassen...

Noen som har noen gode forslag på organisering, og redigering av konverterte filer da?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » søn 06.08.2006 21:28

Den beste RAW-konvertoren jeg har vært borti er Bibble Pro (http://bibblelabs.com/). Koster 129$ og er verdt hvert øre! :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav segrov » søn 06.08.2006 22:33

Hva skags redigering er det du tenker på? Full retusj eller bare justering på farger etc?
medlem i 250 måneder
 

Innleggav ch_knapp » søn 06.08.2006 23:16

Levels, Curves, Fargejustering, Oppskarping, Dodge/Burn, Noise-reduction... Generelt sett vanlig foto-bildebehandling.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav segrov » søn 06.08.2006 23:33

Høres ut som du skal sjekke ut graphicConverter

men apples alternativ - Aperture - kan også være noe for deg. Det samme gjelder Adobes nye program – lightroom – som fortsatt er i beta
medlem i 250 måneder
 

Innleggav appeltje » søn 06.08.2006 23:55

Jeg har aldri funnet noe program som har kommet i nærheten av å kunne erstatte Photoshop..... Sorry.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav ch_knapp » man 07.08.2006 0:01

Nei, det er det jeg også frykter.. Jeg kunne klar tmeg med et enklere program, problemet er bare at de tingene jeg gjør - gjør PS så fantastisk mye bedre enn alle andre.

Gimp, f.eks., er åpenbart skrevet av folk som vil bruke det til grafikk, og skrevet av folk som ikke driver aktivt med foto, så det angler masse der, selv om det er et kjempekraftig verktøy, nesten helt på linje med PS. - Det mangelr bare den siste, viktige delen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ch_knapp » man 07.08.2006 0:15

Testet GraphicConverter nå.. de bør VIRKELIG skifte navn og ikon. De fremstår som et meget simpelt program, mens det i realiteten er på linje med Photoshop 7 eller noe.

Jeg tror ikke noe annet enn Photoshop duger, fordi dette manglet også Adjustment Layers, og det er vel kanskje kun Photoshop, Aperture og Lightroom som har, eller har tilsvarende løsninger til.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Kalan » man 07.08.2006 0:27

Beklager å dumpe tråden med et lite bi-spørsmål, men hva er en RAW-fil

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav illuminated » man 07.08.2006 0:31

Kalan skrev:Beklager å dumpe tråden med et lite bi-spørsmål, men hva er en RAW-fil


Rå fil.. Den er ikke komprimert.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav arveT » man 07.08.2006 0:31

medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]