Webkomprimering i Automator

Webkomprimering i Automator

Innleggav Arne-Daniel » tor 03.08.2006 15:26

Jeg leter etter en god webkomprimeringsplugin til Automator. Har funnet en som heter "Save for web", og den fungerer veldig bra bortsett fra selve komprimeringen. Bilder som jeg lett får under 2-3 kb med Photoshops "Save for web"-funksjon, blir ofte på 42 kb med denne Automator-pluginen.

Trenger en slik "Save for web"-funksjon til Automator fordi jeg ofte skal komprimere flere hundre bilder på én gang. Da er det mye stress å gjøre prosedyren "åpne Photoshop -> åpne bilde -> forminske bilde -> komprimere bilde -> lagre bilde -> lukke bilde" flere hundre ganger.

Takker for all hjelp jeg kan få!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav dibon » tor 03.08.2006 15:41

Kan du ikke lage en arbeidsflyt selv? Photoshop støtter vel endel handlinger i automator. Finnes sikkert en der du kan kjøre dem igjennom Photoshop og lagre dem med en bestemt kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » tor 03.08.2006 15:45

Jeg har ikke peiling på hvordan det kan gjøres, selv om hele formiddagen har gått til prøving, feiling, googling og mer feiling. Har du en link til noen gode guider?
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » tor 03.08.2006 15:53

Meget enkelt!

1. Lag en ny action, kall den for hva du vil.
2. Åpne et bilde so du skal redigere, trykk på "Record"-knappen i action paletten. Fra nå av blir alt du gjør tatt opp digitalt.
3. Når du er ferdig, trykker du naturlig nok "Stop"-knappen.
4. Gå til "File" , "Automate" , "Batch" . Velg korrekt "Action", den du har laget. Velg fra hvilken mappe du vil roboten skal velge bilder fra, og hvilken mappe roboten skal lagre bildene.

PS! Kanskje jeg lager en bedre tutorial med bilder litt senere. Uansett, du vil bli meget overrasket over denne funsksjonen i PS.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » tor 03.08.2006 15:57

Tusen takk! Dette virket utrolig nyttig! Har bare to elementære problemer her:

1. Lag en ny action, kall den for hva du vil.
2. Åpne et bilde so du skal redigere, trykk på "Record"-knappen i action paletten. Fra nå av blir alt du gjør tatt opp digitalt.


1. Hvordan lager jeg en ny action?
2. Hvor finner jeg denne "Record"-knappen og action-paletten?

Tusen takk! Tror dette kan hjelpe meg godt på vei når jeg kommer i gang!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 03.08.2006 16:40

Arne-Daniel skrev:Tusen takk! Dette virket utrolig nyttig! Har bare to elementære problemer her:

1. Lag en ny action, kall den for hva du vil.
2. Åpne et bilde so du skal redigere, trykk på "Record"-knappen i action paletten. Fra nå av blir alt du gjør tatt opp digitalt.


1. Hvordan lager jeg en ny action?
2. Hvor finner jeg denne "Record"-knappen og action-paletten?

Tusen takk! Tror dette kan hjelpe meg godt på vei når jeg kommer i gang!

Prøv litt selv.. det er det du lærer av! Prøving og feiling.. venner du deg ikke til denne måten å jobbe med data på kommer du aldri til å bli spesielt klok på noe som helst..
Actionpaletten ligger der det er mest logisk at den ligger.. /Window/Actions

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » tor 03.08.2006 16:49

Åja, i Photoshop ja! Der fant jeg det. Vel, det ser ut til å fungere sånn halvveis, men den vil bare ikke komprimere bildene godt nok. Dessuten kommer det en popup-boks jeg må trykke "Replace" på, og jeg må også velge JPG-instillingene for hvert bilde. Litt tungvint. Finnes det en god og detaljert "walkthrough" på hvordan jeg kan lage en "Lagre for web"-workflow?

Jeg er forresten fremdeles interessert i løsninger som er kompatible med Automator-programmet :)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » tor 03.08.2006 16:51

Bilde

Under "action"-paletten ligger det en kanpp for å lage en ny "action", trykk på den. Velg et passelig navn, og trykk på "record". I det du trykker på "record" blir alt tatt opp, altså recorded.

Bilde


Når du er ferdig med å ta opp, recording, går du til "file", "automate", "batch". Velg din "action" som du nylig har laget. Husk å velge fra hvor filene skal hentes og hvor de eventuelt skal lagres.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Magnuc » tor 03.08.2006 16:54

Når du lager en batch av actionen så kan du velge at Photoshop skal ignorere dialogbokser/errors.
Bruk vanlige save as og velg jpeg derfra. (ikke save for web)

I actionen må du også ha med at du går inn i Photoshop sine
Preferences / File Saving Options / Image Previews / Never Save
Og ha med at du går tilbake i denne og setter den til "Always save" igjen etterpå. Gjør du ikke dette blir filene dine STORE pga photoshop legger ved previews i fila.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » tor 03.08.2006 16:56

Arne-Daniel skrev:men den vil bare ikke komprimere bildene godt nok.


Den bare gjentar det du gjorde, det vil si at du ikke komprimerte godt nok.


Dessuten kommer det en popup-boks jeg må trykke "Replace" på
Velg fra hvilken mappe bildene skal hentes fra, og hvor etterbehandlede bilder skal lagres. For all del ikke overkjør bildene.

Finnes det en god og detaljert "walkthrough" på hvordan jeg kan lage en "Lagre for web"-workflow?
Sikkert, prøv Google. Dette er egentlig veldig enkelt.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tor 03.08.2006 17:05

Eller du kan bruke denne Photoshop-Automatorpluginen.

Gratis, og finner du her

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » fre 04.08.2006 1:52

Veldig mange gode tips her nå, men det ser ut som jeg rett og slett ikke kan komprimere+lagre bilder uten å gjøre det manuelt. Selv den siste pluginen ch_knapp ga meg fikk jeg opp photoshops lagre-vindu med. Dessuten fikk jeg et par rare feilmeldinger - virker som om scriptet har noen skrivefeil.

Likevel føler jeg jeg er godt i gang her nå! Skal si ifra om jeg gjør noen framgang :)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav ch_knapp » fre 04.08.2006 3:07

Det skal funke fint det. Det krever bare at du leser dokumentasjonen, arbeidsflytene krever en bestemt struktur.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Magnuc » fre 04.08.2006 9:47

Arne-Daniel skrev:Veldig mange gode tips her nå, men det ser ut som jeg rett og slett ikke kan komprimere+lagre bilder uten å gjøre det manuelt.

Går fint det. Bare prøv litt mer du. Jeg har selv en Droplet som jeg bruker hver gang jeg skal komprimere haugevis av bilder til feks en stor nettside.
Da bare drar og slipper jeg en mappe med bilder på Dropleten og noen minutter senere så er alle bildene i jpeg med kompresjon #7.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]