Lightroom

Innleggav ch_knapp » tir 17.01.2006 21:38

Hvis en sammenlikner Aperture og Lightroom finner en ut hvor mye Aperture egentlig suger.

Først syntes jeg Aperture var kult og fancy, men å faktisk bruke det til noe er nærmest umulig. Men da jeg innstallerte Lightroom var det akkurat som om et lys gikk opp for meg og jeg endelig så alt det Aperture burde vært.
Snakket med en kamerat som syntes Aperture var kulere enn Lightroom, han driver ikke med foto, og jeg synes det summerer opp forskjellen dem i mellom, Aperture er kult, spes. for folk som bare vil se kule programmer, mens Lightroom er det proffe programmet som istedenfor å prøve å være kul er smart. Og som det faktisk går ann å jobbe med.

Lightroom viser at foto er Adobes domene, og det blir ganske tydelig hvorfor - når en tester det.

Aperture har en lang vei å gå, en veldig lang vei.

(btw. Lightroom Beta 1 har ikke crop funksjon. hehe)


Og til deg som vurderte å kjøpe Aperture, vel, ikke gjør det... selv en amatørfotograf som meg selv fant det ubrukelig. I likhet med proffe fotografer som sitter med programvare til 5000kr de ikke kan bruke (spør 'the photoshop guys')

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Blomvik » lør 18.02.2006 18:32

Kall meg gjerne retarded, men jeg har null snøring på slike programmer.
Har lastet ned Beta 2, men forstår ikke helt hvordan det funker.
Hva gjør det, og hvordan bruker jeg det?
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ch_knapp » man 20.02.2006 23:57

dersom du ikke driver å tar masse bilder i RAW-formatet er det ikke nødvendig, elelr vits, å bruke noen av disse programmene. Det er for behandling av store mengder bilder.

Aperture er kult å teste, og er fancy. Lightroom er bare bra.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav bZerk » tir 21.02.2006 0:42

Spider_Jerusalem skrev:
MUFC skrev:Ser det står under reqs at det krever 1 ghz, men det funker fint hos meg på min dual 800.


Hm, kan noen andre bekrefte at den kjører på lavere mhz enn 1ghz? (Og om den fungerer på lavere mhz med kun en core.) Har ikke tilgang til maccen min og har ikke tiger så mine sjanser for å teste dette er ikke tilstede.

-SJ

Kjører den på en singel 933. Fungerer greit.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ch_knapp » ons 22.02.2006 23:56

Aperture kjører ræva på alt som ikke er PM, hvis du skal bruke det til det det er ment for: rask behandling av mange bilder.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Haanes » tor 23.02.2006 1:12

Blomvik skrev:Hva gjør det, og hvordan bruker jeg det?


Det fungerer utmerket som en katalog for bildene dine, det inneholder kraftige og veldig gode bilderedigeringsfunksjoner (det samme som i Adobe Camera Raw pluss litt til), og du kan lage fine og tilpassede lysbildeframvisninger. Print-funksjonen er også ganske suveren.

Lightroom kan med fordel brukes selv om man bare har jpeg-bilder. Hvis du har en del bilder, og kraftig nok maskin, ville jeg ikke nølt et sekund med å skrote iPhoto til fordel for Lightroom. Husk bare at det vil koste penger når ferdig versjon kommer.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav roger_hj » fre 24.02.2006 18:04

ch_knapp skrev:(btw. Lightroom Beta 1 har ikke crop funksjon. hehe)



Er på Beta2 ser jeg.
Noen som har merket noe annent med 2'ern eller.
medlem i 229 måneder
 

Forrige

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]