Lightroom

Lightroom

Innleggav NuSkool » tir 10.01.2006 1:26

Siden Mac1 har vært nede en liten stund så har sikkert mange fått med seg dette fra andre steder allerede men Adobe har gitt ut en public beta Lightroom, et program som er en direkte konkurrent til Apples Aperture.

Etter å ha lastet ned betaen og lekt med den en liten stund så må jeg si at her har Adobe virkelig gjort det...

Ikke bare går det uffattelig mye bedre enn Aperture på min 1.67GHz Powerbook, men jeg syntes hele programmet er mye enklere å bruke.
Det har riktig nok ikke like pent og gjennomført interface, men det har lite å si når det funker så mye bedre!
En annen stor fordel er at du kan linke til bilder og kan dermed beholde filstrukturen og slipper å importere til et eget "gjemt" bibliotek som Aperture gjør.

Apple må skjerpe seg hvis Aperture skal ha en sjanse mot en ferdig versjon av dette...

Les med på Adobe sine sider: Lightroom

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Lightroom

Innleggav pin » tir 10.01.2006 8:05

Har nå testet ut Lightroom i noen timer - og førsteinntrykket er meget bra.
Liker spesielt at man kan la bildene være i egendefinert mappestruktur, og at Lightroom ikke er satt opp med en svært databasefil.
Regner med at man møter ett og annet problem i programmet - for det er da kun en Beta1 utgave.

Tester for øyeblikket på iBook 1.2 GHz / 1.25 Gb RAM

/pin

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav macwerner » tir 10.01.2006 9:42

Har brukt det non timer nå og må si meg svært fornøyd. Dette er på en MacMini 1,5 Ghz. Har ikke prøvd Aperture , men vil minne om at Final Cut hadde samme "start" som Aperture. Masse bugs, enormt ressurskrevende etc. Apple fiksa raskt på dette og se hvordan Final Cut er blitt i dag ! La oss håpe at det samme skjer med Aperture. ( Synes GUIet på Aperture er svinlekkert...)

Ellers, godt at Mac1. er oppe igjen...fikk lette abstinenser. o_O

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav K-man » tir 10.01.2006 10:20

Har også prøvd dette i noen timer og synes det virker veldig bra. Fungerer greit med min 1ghz powerbook. Det virker svært mye raskere enn Nikon Capture og Bibble som er de andre RAW-programmene jeg har testet i det siste. Skulle ønske det hadde en preview funksjon og den samme suverene Auto-funksjonen som raw-editoren i photoshop (dette er faktisk en auto-justeringsfunksjon som funker!). Også pluss i margen fordi det støttet filene mine fra D200.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MUFC » tir 10.01.2006 13:30

Ser det står under reqs at det krever 1 ghz, men det funker fint hos meg på min dual 800.

K-man: grattis til deg som har fått tak i D200. Fornøyd? :-)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » ons 11.01.2006 16:26

MUFC skrev:Ser det står under reqs at det krever 1 ghz, men det funker fint hos meg på min dual 800.


Hm, kan noen andre bekrefte at den kjører på lavere mhz enn 1ghz? (Og om den fungerer på lavere mhz med kun en core.) Har ikke tilgang til maccen min og har ikke tiger så mine sjanser for å teste dette er ikke tilstede.

-SJ
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Nit-Ram » søn 15.01.2006 0:35

Hmmm... Interessant lesestoff... Hadde tenkt til å investere i Aperture til mitt forholdsvis nye Nikon D70s men nå er jeg plutselig litt i tvil... Tror jeg kommer til å vente med det og ser noen tester av programmene satt opp i mot hverandre...

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav NuSkool » søn 15.01.2006 0:57

*nitram* skrev:Hmmm... Interessant lesestoff... Hadde tenkt til å investere i Aperture til mitt forholdsvis nye Nikon D70s men nå er jeg plutselig litt i tvil... Tror jeg kommer til å vente med det og ser noen tester av programmene satt opp i mot hverandre...


Når det gjelder Lightroom, så er det jo bare å laste ned betaen og prøve selv... Koster ikke et øre så lenge det er i beta!

Bruk BugMeNot for registrerings detaljer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav themacman » søn 15.01.2006 2:39

prøvd det jeg ok, ikke så værst, var ikke så veldig raskt på min mac, men har ikke så mye ram,MEN en ting til: det er ikke helt likt Aperture, på den måten at det ikke bare er for RAW bilder, du kan organisere og fikse på alle bildeformat, kan man det i Aperture? har ikke prøvd det selv...

en avansert versjon av Adobe Bridge vil jeg si Lightroom er...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav fmandal » søn 15.01.2006 3:13

Har prøvd Lightroom litt nå, og det ser lovende ut. En klar mulighet for forbedring av arbeidsflyt i forhold til Bridge, men jeg synes det er merkelig at Lightroom og Bridge ikke snakker sammen... Jeg kunne tenkt meg til å fått samme rating på bilder i begge programmene, får håpe det kommer etter hvert. Men som sagt, dette synes jeg ser bra ut!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Haanes » man 16.01.2006 20:38

Lightroom er simpelthen fantastisk. Akkurat det jeg har lett etter. Overbeviser på alle områder iPhoto, Bridge og iView media pro skuffer.

Og best av alt: det er gratis. Enn så lenge.

Jeg har ennå ikke opplevd noen problemer med betaen. Har dere?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Siri » man 16.01.2006 21:10

Takk for tips om BugMeNot, Nuskool.

Det er sånne tips som gjør det elektroniske livet verdt å leve :-)
medlem i 226 måneder
 

Innleggav tes » tir 17.01.2006 20:15

Lightroom har kommet ut i beta 1.1!
Dette programmet er helt konge!

For meg som er ikke er noen profesjonell fotograf er dette perfekt.
Prøvd Aperture, men det er alt for mye!

Herligheten kan lastes ned
her.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » tir 17.01.2006 21:15

Må si at jeg ser fram til å få min iBook en av de neste ukene ... Lightroom kan være akkurat det jeg har lett etter. Ser ut til å være rask, oversiktlig og svært så grei. (Hvis bare prisen blir lavere enn Aperture ...)

-SJ
medlem i 237 måneder
 

Innleggav tes » tir 17.01.2006 21:32

Spider_Jerusalem skrev:Må si at jeg ser fram til å få min iBook en av de neste ukene ... Lightroom kan være akkurat det jeg har lett etter. Ser ut til å være rask, oversiktlig og svært så grei. (Hvis bare prisen blir lavere enn Aperture ...)

-SJ


Jeg bruker det på en iBook, helt perfekt siden den ikke er så sterk som andre maskiner, men du må ha mye ram ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron