Raw format?

Raw format?

Innleggav G4 » tir 26.07.2005 0:27

Prøver å importere bilder i fra et Nikon D70S til ifoto, og for beskjed om at noen bilder ikke kan importeres. Det er raw-format bildene .....Hjelp! :-!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Fluppy » tir 26.07.2005 0:38

Endre filtypen i et tegneprogram til .jpg

Iphoto støtter altså tydligvis ikke formatet .raw
medlem i 233 måneder
 

Innleggav G4 » tir 26.07.2005 1:00

Endrer filtypen på desktop manuellt, men det blir helt galt. Mere? :-!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Fluppy » tir 26.07.2005 1:15

Jeg ville personlig gjort det i et tegneprogram. Da kan du itillegg konvertere bildet litt. Er ikke et .raw-format på rundt 8mb?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav G4 » tir 26.07.2005 1:48

Slitsomt! Klarer ikke å åpne bildene i photoshop heller?

Proff fotobehandling for mac?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav audunr » tir 26.07.2005 1:52

Du kan åpne filene i programmet Nikon View som du sikkert fikk med kameraet. RAW er et eget filformat, og det nytter ikke å bare forandre filtypen. RAW-filer må åpnes og behandles i et dertil egnet program.

Photoshop kan åpne RAW-filer fra mange kameraer, men trenger vel en plugin fra Adobe, eller så er det slik at det kun er med i de nyere versjonene.

MVH Audun
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Caveman » tir 26.07.2005 2:02

iphoto 5 støtter raw

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav G4 » tir 26.07.2005 2:07

Caveman skrev:iphoto 5 støtter raw


Show me please! :-!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav hansi » tir 26.07.2005 2:16

G4 skrev:
Caveman skrev:iphoto 5 støtter raw


Show me please! :-!


fra http://www.apple.com/ilife/iphoto/ :
Make Mine RAW — iPhoto Supports New Formats
Pros do it and an increasing number of you do, too. Capture photos in the RAW photo format, that is. Shooting RAW lets you take advantage of every pixel of detail and the full dynamic range your digital cameras can capture. iPhoto 5 not only lets you import and organize uncompressed RAW images, but it supports RAW photos throughout the application, letting you edit them until they’re picture perfect, add them to your slideshows, order prints of them, and include them in iPhoto Books.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav G4 » tir 26.07.2005 2:40

F..! Får --uleselige filer-- i iphoto 5 når en kommer til raw bildene????? >:-o

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Eriksson » tir 26.07.2005 8:24

skaff deg en Raw konverter, det er håpløst å sitte der med raw filer.. som tidligere sagt her så kan man ikke bare endre filtype på raw.

lag fornuftige batcher når du laster inn bilder og konverter de med en raw-fil konverter.. husker desverre ikke navnet på konverteren jeg brukes selv, siden jeg nå har vært borte fra maskina mi i 2 måneder.. :P
men det skal ikke være vanskelig å finne.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Bosse » tir 26.07.2005 8:32

iPhoto 5: Supported RAW format cameras

RAW files from the following cameras work with iPhoto 5.0 and 5.0.1:
Canon
EOS-1D MARK II
EOS-1Ds
EOS 20D
EOS 10D
EOS D60
EOS Digital Rebel
PowerShot Pro 1
PowerShot G5
PowerShot G6
Konica Minolta

DiMAGE A2

Nikon
D100
D2H
D70
Coolpix 8700
Olympus
C-8080 Wide Zoom

Sony
DSC-F828

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav KurSiv » tir 26.07.2005 10:12

Raw-formatet er ikke som andre bildeformater.

Poenget er at man egentlig ikke sitter med et ferdig bilde men med rådata fra bildebrikken i kameraet. Filen må faktisk ”fremkalles” før du får se noe som helst bilde. Til dette trenger du et program som kan gjøre denne jobben. (med kameraet skal de følge med slik programvare.) Etter bildet er ”fremkalt” kan du lagre bilde I ønsket format, eks. jpg eller tif, denne filen kan du så importere til iPhoto. Tungvint,? JA, bruker du iPhoto 5.0 så støtter denne de mest kjente kameraene, ( Se posten fra Bosse). Selv bruker jeg Photoshop CS2 til jobben, men eldre versjoner en Photoshop CS støtter ikke RAW. Fordelen med RAW-formatet er at man har mye større kontroll med det fredige bildet en med en jpg eller tif.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » tir 26.07.2005 11:00

Jeg hadde mange problemer med RAW. (Jeg har en Minolta A1)

Prøv Qpict. den er i mine øyner svært rask, billig og funksjonell. (Og jeg har ennå å støte på problemer med RAW. Du kan også konventere filer til f.eks jpg eller lignende om du trenger det uten at det blir problematisk.)

Håper det hjelper! :)
-SJ
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » tir 26.07.2005 11:10

KurSiv skrev:Raw-formatet er ikke som andre bildeformater.

Poenget er at man egentlig ikke sitter med et ferdig bilde men med rådata fra bildebrikken i kameraet. Filen må faktisk ”fremkalles” før du får se noe som helst bilde. Til dette trenger du et program som kan gjøre denne jobben. (med kameraet skal de følge med slik programvare.) Etter bildet er ”fremkalt” kan du lagre bilde I ønsket format, eks. jpg eller tif, denne filen kan du så importere til iPhoto. Tungvint,? JA, bruker du iPhoto 5.0 så støtter denne de mest kjente kameraene, ( Se posten fra Bosse). Selv bruker jeg Photoshop CS2 til jobben, men eldre versjoner en Photoshop CS støtter ikke RAW. Fordelen med RAW-formatet er at man har mye større kontroll med det fredige bildet en med en jpg eller tif.


Grunnen til at RAW er så genialt er fordi det er et negativ, så har den svært mange redigerings muligheter. Og kvaliteten er bedre enn noen andre filformat. (Å konvertere til jpg el. medfører kvalitetstap, kanskje ikke merkbart med en gang, men driver en på med det lenge nok så merker man det. :) )

En trenger ikke fremkalle det for å se det (Å kalle det fremkalling er å få det til å virke komplisert.), en trenger bare en program som kan lese filformatet. (Akkurat som iTunes kan lese mp3 filer og ikke windows media lydfiler, det må windows media player gjøre i motsetning til iTunes.) Vanskeligere er det ikke. iPhoto 5 støter RAW filer fra de fleste kameraer, QPict har jeg ennå å støte på mangel på støttet kameraer osv. :)

Skal en redigere bildet i en program som ikke støtter raw har en problemer. (Photoshop versjoner tidligere enn CS 2 kan visst få RAW støtte via et RAW plugin, så det er ikke umulig å gjøre det i photoshop.)

-SJ
medlem i 236 måneder
 

Neste

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]