Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Innleggav pushit » tir 11.06.2013 20:14

I disse iOS 7 og OS X 10.9-tider fokuserer jeg heller på småfuglene i hagen (som det er uhyrlig mange av). Takket være strategisk plasserte meiseboller, vil det være en smal sak å fotografere dem. Jeg trenger imidlertid en zoom-linse til dette formål, ettersom min nåværende Canon 17-55 mm f/2.8 simpelthen ikke duger.

Kan noen anbefale en ålreit zoom-linse til å knipse småfugler i hagen? Jeg er naturligvis avhengig av å stå et stykke unna. Jeg er samtidig usikker på hvor stor (lang?) zoom-linse jeg trenger og tar gjerne i mot generelle forslag til utstyr og tips til relevante linker på Internett.

Nevner at jeg (kun) har et Canon 450D kamerahus, med de begrensninger det måtte medføre for valg av objektiv.

Håper noen føler seg kallet til å svare!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Innleggav Nikoraisan » ons 12.06.2013 11:22

Den store prisdifferansen avgjøres av lysstyrke. Om du klarer deg med 200mm finnes det mye billig der ute, men da må du skyte i fullt dagslys for at det skal ha særlig for seg. Hva for et prisleie er det du har tenkt deg?

Billig supplement til den du har: http://www.fotovideo.no/Produkter/Objek ... 13192.aspx

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Innleggav pushit » ons 12.06.2013 14:05

Ja, jeg ser at lysstyrken er svakere på de mangfoldige, billige modellene. Dette er jo et evig problem. F/2.8 hadde jo vært fint.

Når det gjelder zoom-lengden er jeg mer usikker. Holder det med 135mm, eller bør jeg opp i 200-400mm-klassen? Ser kanskje for meg at det vil lønne seg å ta en mindre zoom med god lysstyrke, enn å ta en svær zoom med lav lysstyrke.

Jeg er på studentbudsjett, så 5 000,- er absolutt maks, men det er ikke noe mål i seg selv å bruke mest mulig. Jeg trenger ikke det dyreste, men heller ikke det aller billigste. Jeg er heller ikke fremmed for å kjøpe brukt, så lenge objektivet er anstendig behandlet.

Avsluttende forvirring: jeg har ikke helt forstått at makrolinser kan brukes til dette formål. Er det slik at en makrolinse kan tjene som telezoom, mens en telezoom ikke nødvendigvis kan brukes som makrolinse?

Takk for tips og innspill!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Innleggav Nikoraisan » ons 12.06.2013 14:26

Jo lenger unna du skal stå, jo flere mm må du ha. Jo mer lysstyrke du skal ha på gitte mm, jo høyere må du i pris.

Macro er for veldig-nærbilder. Skal du ha macro med høyt antall mm er det gjerne uten zoom (fastobjektiv). Fastobjektiv er ikke noen stor ulempe, så lenge du venner deg til tanken om å "zoome" med kroppen. Det KAN jo være trøblete med tanke på at du kanskje forstyrrer motivet ved å bevege på deg selv.

Grafen for pris er stupbratt så snart du legger på to eller flere kriterier. Skal du ha mye zoom og 2,8 kommer du dessverre ikke så veldig langt med 5000.

Klarer du deg med 135mm er dette et alternativ: http://www.japanphoto.no/tokina-at-x-pr ... -for-canon

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Zoom-linse til fuglefoto i hagen?

Innleggav pushit » ons 12.06.2013 15:28

Mulig jeg kan klare meg med 135mm og Tokina-objektivet ser svært lovende ut i anmeldelser. Har et Tokina-objektiv fra før av som jeg er svært fornøyd med (12-24mm).

Takker for tips, jeg henfaller gjerne til Tokina igjen :)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere