Liveview kontra "ikke liveview"

Liveview kontra "ikke liveview"

Innleggav Bukormen » søn 20.06.2010 17:27

Før i tiden kom dslr uten liveview. Kamera selskapene så visstnok ned på det. Nå er det andre tider og Nikon tilbyr liveview i D5000.

Spørsmålet er hvorfor de ikke gjorde det tidligere. Jeg syns liveview er veldig praktisk så verget meg fra å kjøpe et nytt kamera uten det.

Jeg kan selvsagt kjøpe en D5000 body og bruke linsene jeg har fra før, men spørsmålet blir hva har Nikon "utelatt". Å kjøpe nytt kamera hvert annet år er ikke aktuelt og grådig sløsing med ressurser. (Dyrt og!) Det hadde vært lettere om Nikon kunne tilby et kamera som var fullt brukbart om 3 år. (De gjorde det før med filmkameraer.)
medlem i 223 måneder
 

Re: Liveview kontra "ikke liveview"

Innleggav Larsaronen » tir 22.06.2010 12:32

Jeg bruker kun liveview til manuell fokus til makro en gang iblant. Autofokus fungerer mye bedre uten liveview...

Det som er viktig for meg er hurtighet, ergonomi, og bildekvalitet..

Kunne fint klart meg uten liveview.

Tviler på at de utelater ting fra kameraene. Med utviklingen som er idag så kommer det raskt nye ting.

Vet ikke hva du mener med fullt brukbart om tre år.. Kjøper du ett nytt kamera nå så vil det jo selvfølgelig være fulltbrukbart om fem år. Det vil jo være like godt om fem år som det er nå hva gjelder funskjoner og bildekvalitet...

Men du må jo regne med at mye skjer på utviklingsfronten på tre år. Hvis du skal vente på at utviklingen stagnerer så må du vente lenge..
medlem i 203 måneder
 

Re: Liveview kontra "ikke liveview"

Innleggav Bukormen » tir 22.06.2010 23:01

Det er svært vanlig å utelate visse ting. Hvis liveview er "OK" nå, hvorfor ikke for 3 år siden? Jeg husker en periode hvor musikkanlegg kom med fjernkontroll, men kontrollen hadde ikke lydstryke.... Siden ble det "OK" å inkludere lydstyrke.

Angående brukbarhet. Hvis du kjøpte en film slr for si 20 år siden, så kan du fremdeles bruke den i dag. Hvis du kjøper en dslr idag kan du selvsagt bruke den om 20 år, men vil noen gjøre det i praksis? Er redd for at kamera-produsentene vil at folk skal kjøpe kamera oftere enn hvert 20. år. Om 3 år er USB 2 ute og USB 3 vanlig, så folk oppgrader kameraet ikke fordi det er et bedre et å få kjøpt, men fordi det nye kameraet har en ny dings. Ofte kunne denne dingsen vært tilbudt med det opprinnelige kameraet.

Jeg har all verdens tid og kan vente på at prisene faller, for det gjør de om et år....
medlem i 223 måneder
 

Re: Liveview kontra "ikke liveview"

Innleggav Larsaronen » ons 23.06.2010 9:10

20 år er ett litt lenger tidsperspektiv en 3 år også..

Jeg bare mener at du ikke kan vente at utviklingen skal ligge stagnert i 3 år. Det kommer ikke til å skje i dagens tempo. I løpet av en 3 års periode vil det komme masse nye ting til kamera enten det er ting som er holdt tilbake eller nye ting..

Jeg anbefaler å kjøpe ett nylansert kamera i den prisklassen du har råd til. (Gjerne vent en liten stund til det har falt litt i pris og du har lest mest mulig tester om det..) Da har du gleden av å ha ett topp kamera i din klasse lengst mulig før en ny versjon kommer.

Selvfølgelig ønsker folk nye tekninske løsninger og dubbeditter til kamera. Men det viktigste er nå bildekvalitet. Med mindre det skjer noen drastiske forbedringer i bildekvaliteten de neste årene vil jeg nok beholde kameraet i hvertfall 3 år til, og heller bruke pengene på gode objektiv..

Er det no spesielt som skjer om ett år siden prisene faller? Eller tenker du på dagens modeller?
medlem i 203 måneder
 

Re: Liveview kontra "ikke liveview"

Innleggav Bukormen » ons 23.06.2010 13:00

20 år var ment som et eksempel. En manuel slr har "ubegrenset" levetid. Slitasje vil selvsagt forekomme, men kameraet vil vare lenge.

De som kjøper en dslr i dag, kan tro at kameraet vil vare lenge, men i virkeligheten er det like brukelig som en fem år gammel mac er i dag. Folk flest har nyere utstyr og vergrer seg mot å sette seg bak rattet på en 5 år gammel bil. Selvsagt vil du finne folk som kjører gamle biler, men de er vel unntaket som bekrefter regelen.

Det synd det er slik, at det er umulig å kjøpe et dslr som vil vare i 15-20 år. Selve kameraet vil kanskje fungere, men vil det være kombantibelt med annet utstyr?

Økonomisk har jeg råd til å kjøpe et Hasseblad kamera, men misliker sterkt å skape datasøppel.

Dagens modeller vil falle i pris. (Om ett år er prisen lav, håper jeg....) Tenker å kjøpe en D5000. Men jeg har ikke noe hast. Jeg har coolpix 3100 som jeg fremdeles bruker. Ikke noe bra kamera, men duger til mitt bruk... (Men så har jeg to linser i skapet som ikke gjør noe nytte for seg....)
medlem i 223 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]