Canon EOS 550D

Canon EOS 550D

Innleggav lepew » man 22.03.2010 18:38

Gikk til innkjøp av dette kamera og er så langt meget fornøyd. Hadde en 20D fra før så jeg hadde flere objektiver allerede. Så nå er det bare å vente til Apple og Adobe får ut fingeren og legger inn støtte for raw formatet. Hvem blir først tro? Håper det blir Apple, raw behandlingen i Aperture er bare herlig.

Filmene er ikke noe problem de er QuickTime.
medlem i 173 måneder
 

Re: Canon EOS 550D

Innleggav omac » man 13.12.2010 21:16

Jeg får trolig Canon EOS 550D til jul. Gleder meg til julekvelden. Men iPhoto gir vel ikke store redigeringsmuligheter, da er Aperture 3 et godt valg til 1690,- eller finnes det likeverdige alternativer der ute?

For videoredigering holder vel iLife09s iMovie?
medlem i 193 måneder
 

Re: Canon EOS 550D

Innleggav nicho » man 13.12.2010 22:13

Aperture er mitt førstevalg, men bibble er et veldig godt alternativ.
Jeg vurderte faktisk å bygge meg en egen linuxmaskin til dette, er jo langt billigere enn en Mac til dette ene formålet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Canon EOS 550D

Innleggav Dorkfish » ons 15.12.2010 12:29

Har selv sett litt på dette kameraet, og lurer på en ting. Det skal jo kunne filme i HD, ikke sant? Hvordan er kvaliteten på HD-opptakene i forhold til et dedisert HD-videokamera?

Hadde jo vært himla kjekt å hatt muligheten til å ta fantastiske bilder og filme i toppkvalitet med samme enhet.

Noen som vil dele sine tanker?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Canon EOS 550D

Innleggav Herman1 » tor 16.12.2010 7:15

Aperture er det programmet jeg bruker. Og det fungerer helt etter mine krav. Dessuten er det Apple som har konstruert det, og da blir jo samkjøringen med Apples egne maskiner mye bedre.

Hvis du vil betale dobbelt så mye for Adobe Lightroom 3, får du et flott program, men med åpen billedbibliotekløsning. Med det mener jeg at alle bilder blir organisert mappevis på maskinen, i motsetning til Apertures iPhoto-liknende lukkede biblioteker som ikke kan åpnes før du åpner selve programmet. Begge løsningene kan ha sine fordeler og ulemper, Apertures "pakke"-løsning kan være lettere å flytte på, og backup-opplegget kan være lettere og oppkonstruere. På den annen side kan den åpne bibliotekløsningen til Lightroom være like lett å ta backup av med TM, og det kan være lettere å finne frem til mapper hvis man vet hvor de er, og hvis man har et godt system. Det siste hvis du har store mengder med bilder.

Den mest opplagte fordelen med Lightroom er samkjøringen med Adobe Bridge og Photoshop m fl. Her kan du liksom helt enkelt hoppe fra det ene til det andre. Aperture må eksportere til Photoshop, og da som TIFF, før du importerer det tilbake til Aperture (NB: gjerne som JPG). Merk at du da ikke lenger får en ny versjon i stack, men at den versjonen du importerer tilbake til Aperture etter billedbehandling i Photoshop overskriver den versjonen du førte over til Photoshop fra Aperture.

Jeg bruker Nikon, og filmer i HD. Skal jeg ha lyd bruker jeg RØDE eksternmikrofon. Tilleggsutstyret man får i dag blir det bare mer og mer av, stødighetsapparatur og okularer til bruk på 3"-skjermer er i emming. Jeg synes det er flott med HD-filming med de nye kameraene. Og man kan ta snapshots samtidig mens man filmer, på noen modeller. Skal man filme med speilrefleks er det like greit å kjøre hele saken i HD fremfor noe annet format. Men selv om det finnes spillefilmer og musikkvideoer (omenn få) som er tatt opp med speilrefleks og (noen ganger) redigert i FCP, så krever dette så mye tilleggsutstyr at jeg tipper det hadde vært like greit å kjøre det i gang med et skikkelig filmkamera. Men til mitt bruk er dette spranget økonomisk umulig, jeg har ingen sponsor eller reklameavtaler (!). Da bruker jeg heller noen ekstra tusen på et godt fotokamera, enn enda flere på et kamera som bare er beregnet på film.. Så det er både en økonomisk og en utstyrsteknisk vurdering. Men et rent videokamera i sk hobbyformat er ikke lenger aktuelt for meg.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Canon EOS 550D

Innleggav Halion51 » fre 16.03.2012 9:55

Hei,

Jeg trenger hjelp! Har nylig kjøpt Canon 550 D, men når jeg kobler cameraet til min IMac så kommer det opp at "no camera found". Jeg kjører Lion på maskinen, og har også installert medfølgende cd'er fra cameraet. Nå så må jeg ta ut kortet og sette det inn i maskinen. Veldig tungvint..;-((

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere