Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav OleUtne » tor 08.10.2009 21:25

Hei!

Det har seg slik at jeg har penger til overs, har fått et skjeldent bra pristilbud, og har veldig lyst til å kjøpe meg fotoutstyr for å la fotografen i magen få frie tøyler. Jeg har drevet litt met foto før, men har vært begrenset av tilgang på utstyr. På den forrige skolen jeg gikk på hadde jeg tilgang på Nikon d70, men nå har jeg ikke annet enn et dårlig kompaktkamera for hånden.

Jeg har bestemt meg for Nikon d90 som kamerahus, men er litt usikker på objektiv(er). Først: Kan jeg velge mellom alle Nikkor objektiver, eller er det forskjellig festeannordning på dem?

Objektivene jeg foreløpig har ført opp på ønskelista er:
Nikkor  AF-S DX 18-105mm f/3,5-5,6 ED VR
AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G

Jeg er ganske sikker på at den andre der er veldig bra, men jeg er litt usikker på den første. Jeg vet jo at det er mer enn blendertall og zoom som har noe å si på et objektiv. Er det noen som har noen erfaringer med det? Det er for å ha et allround-objektiv. Den andre er til portretter og vanskelige lysforhold.

Og til slutt:
Er det noen andre objektiver/kamerautstyr man burde bestille med når man først skal bestille seg en stor fotopakke?

Tilbudet jeg fikk er av en slik art at jeg er nødt til å bestille alt på en gang. Blitzutstyr og tripod er også aktuellt å bestille.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav alford » fre 09.10.2009 10:06

D90 tar alle nikkorobjektiver, både med og uten innebygd zoommotor. 18-105 er et meget godt objektiv med utgangspunkt i pris/ytelse.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav svar » fre 09.10.2009 10:17

Skal du ha ett godt allround på DX format, sjekk ut Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX II
Ja, det er ca 4 ganger så dyrt som 18-105mm du har oppgitt, men du har mere å gå på.
Vurderer selv dette som ferie objektiv til min D300.
:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav musher » fre 09.10.2009 10:31

Jeg har «billigvarianten» fra Sigma av samme objektikken, bare F3.5–6.5 istedet for 5.6, og synes den er helt grei.
Jeg har D300, så det blir i realiteten 27–300mm

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav OleUtne » fre 09.10.2009 16:14

Hvordan er byggkvaliteten og skarpheten på 18-200 objektivet da? Blir ikke objektivet gjerne litt slarkete, og bildene litt uskarpe på objektiver man kan zoome mye med?

Er det forskjell på objektiver til DX kamera og FX kamera? (DX er de som cropper, og FX er de som er fullformat, ikke sant?)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav Herman1 » søn 11.10.2009 6:17

Den nye modellen Nikkor 18-200mm 3.5...etc...VRII er et utmerket objektiv. Brukte et nytt et senest i går. Fine and smooth, som det heter.

Forskjellen mellom DX og FX er jeg ikke så godt skolert i, annet enn at Nikon D700 (som er fullformat - altså FX) koster en god del mer (og oppover - inntil 68.000 for toppmodellen til Nikon) enn D90, som er et meget godt kamera.

Det jeg imidlertid ble gjort klar over da jeg så etter et normalobjektiv til mitt Nikon-apparat, er at det er forskjell på den gamle 50mm-definisjonen med dagens kameraer. Det som i dag er 50mm må ganges med ca 1.5, for å få det riktige forholdet.

Dermed er det dagens 35mm som tilsvarer gårsdagens 50mm mht den klassiske "jeg ser nå med samme vinkel som mine øyne"-målet. Dagens 50mm er nærmere 70-80mm med gårsdagens mål. Om dette kan relateres til FX/DX-problematikk, vet jeg ikke.

Derfor falt valget mitt på 35mm f1.8G, som objektivet for portretter osv hos meg. Men det hadde kanskje ikke vært så gærent med en 50mm også...

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav svar » søn 11.10.2009 7:20

DX objektivene er tilpasset den mindre sensoren til DX kameraene.
Setter man ett DX objektiv på ett FX kamera, får man sorte rammer rundt bildet.

Setter man ett FX objektiv på ett DX kamera, får man ett mindre utsnitt.
Eks på Nikon er denne faktoren 1,5, så en 35mm FX på ett DX kamera får ca samme utsnitt som en 50mm FX på ett FX kamera.

DX= ca 24×16 mm
FX= 36x24 mm

DX er 2/3 mindre

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav Herman1 » søn 11.10.2009 13:00

Så det betyr at et 35mm DX-objektiv montert på et DX-kamera tilsvarer 35mm i "virkeligheten"?

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav OleUtne » søn 11.10.2009 13:55

Allright! Det var oppklarende :)
Takk skal du ha

Men det vil vel i realiteten si at det ikke er noen særlig forskjell på FX og DX objektiver på DX kameraer?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav svar » søn 11.10.2009 13:56

Herman1: Nei, ett 35mm DX objektiv er 35mm på ett DX kamera.
Derimot ett 35mm FX objektiv på ett DX kamera vil gi ett utsnitt på ca 52,5mm i FX format.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav Herman1 » søn 11.10.2009 14:24

Moderator: jeg skal ikke gå videre med FX/DX-størrelsesdiskusjon som ikke er det tråden egentlig handler om, men det er grunnlag for forvirring. På Fotovideo sine sider står det at 35mm'eren med f1.8 gir samme "synsvinkel" som de gamle, analoge 50mm'erne. Men det er kanskje hvis dette objektivet er et FX-objektiv?

Trådstarter: er blitt anbefalt å se etter at objektivnavnet inneholder en G og/eller en D hvis du skal ha objektiver til D90. Husker ikke hvorfor i farten, men det står i bruksanvisningen et sted. Har noe med kommunikasjonen med kameraet og gjøre.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav svar » søn 11.10.2009 15:33

Herman1: Snakk om å være trøtt, jeg som leste feil :-/
35mmDX på Dx kamera = 35mm i virkligheten, ja :)


ole1990: Forskjellen blir at DX objektiver er så og si ubrukelige i praksis på FX kameraer, mens FX objektiver gir deg ett utsnitt som er objektivets brennvidde *1,5, når vi snakker Nikon :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav Runert » tir 13.10.2009 8:59

Jeg vil gjerne slå et lite slag for fast optikk.

Faste brennvidder er mer morro å ta bilder med etter mitt skjønn. Man tenker litt mer over kompen og "zoomer" med beina. Bruker nesten i hovedsak faste optikk på mitt d300.

kan anbefalle:
35 mm dx f 1.8 som tidligere nevnt har jeg hørt mye godt om, koster ikke stort så grei skuring om du kjører dx formatet nå.
50 mm f 1.8 af-d - billig, lyssterk og god.
85 f 1.8 af-d - fantastisk (liten) tele som er morsom å arbeide med.

Legger du på en telezoom ala 70-300 vr så mener jeg du er veldig godt dekket!

Fast (i fisken) er best!

kos deg masse med å ta bilder.

Runert

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav oyvindsatre » fre 26.02.2010 21:10

[quote="svar"]Herman1: Snakk om å være trøtt, jeg som leste feil :-/
35mmDX på Dx kamera = 35mm i virkligheten, ja :)


Hei!

Jobber som fotograf - og er Nikon-bruker, så her føler jeg for å rydde opp litt :

Et 35 mm DX-objektiv, montert på et "DX-kamera" (1,5 x sensor - de fleste kameraene til Nikon minus D3/D3S/D3X og D700), tilsvarer en brennvidde på 52,5 mm. Før "fullformats-zoomene" 14-24 mm og 24-70 mm kom på markedet, hadde jeg selv et 12-24 mm DX objektiv. På min D2X (1,5 x crop-faktor) tilsvarte dette 18-36 mm.

DX-objektivene er konstruert for å være mindre, lettere og billigere enn "fullformats-objektivene". Det blir de, da Nikon ikke trenger å ta hensyn til hele bildesirkelen til et fullformatskamera.

Du kan bruke DX-objektiver på et FX-kamera også, om enn med kraftige begrensninger. Du får ikke bruke hele bildesirkelen (mørke/svarte kanter), og på mine D3´er dropper oppløsningen fra 12 MP til 4 MP. Så det er ikke et reelt valg.
medlem i 169 måneder
 

Re: Nikkor objektiver/fotoutstyr?

Innleggav Herman1 » lør 27.02.2010 10:55

Takk for god avklaring! Så vidt jeg forstår, vil billedbrikkens størrelse også være avgjørende for beregningen av dette nøkkeltallet. Jeg leser gjerne tall som 1,6 1,5 etc. i forskjellige kamerasystemer/merker.

Hovedpoenget med nødvendigheten av denne utregningen, og bakgrunnen for den, ligger i mine øyne i nærheten av behovet for å finne nettopp den brennviddeavstanden som kommer nærmest de ærverdige, gamle 35mm filmkameraenes magiske 50 mm objektiver. Og hvorfor det? Jo, det var denne brennvidden man anså for å være nærmest menneskeøyets egen synsvinkel.

I dag må man finne andre mål og midler, og kalkulere deretter.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere