Preferanser 5D mk2 / 7D?

Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav robiopga » tor 17.09.2009 21:54

Har nå tenkt å bytte ut det gamle kameraet med et som kan ta opp i 1080p. Spørsmålet er da om jeg skal investere i 7D eller 5D mark II. 5D'en har jo fullformat, men har bare 30fps framerate. 7D'en derimot har 24, 25 og 30 fps valgfritt, men her er det jo igjen APS-C sensor.

Innvendinger på kameravalg?

Noen som vet hvordan det er å konvertere 30 fps til 24/25?
medlem i 194 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav anderstangen » fre 02.10.2009 19:01

Det er nok bare et tidsspørsmål før noen (feks CHDK) lanserer en firmware hack som endrer på FPS-en :)

Det store spørsmålet her er nok fullformat vs crop sensor...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav Mega_Therion » søn 04.10.2009 1:01

5D mkII er et mye bedre kamera, så dersom du har råd er det ingen grunn til å tvile. Eneste fordelen med 24p/25P er hvis du skal produsere video for kringkasting. Til alt annet er 30fps helt topp.

Jeg har konvertert fra 30fps til 25fps i Compressor og resultatet blir brukbart dersom det ikke er så mye bevegelse i bildet. Ellers kan du endre timingen og få en svak slow motion effekt uten resampling.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav P1ff3n » søn 04.10.2009 11:23

Jeg har ikke fått testet ut kameraene selv, men sitter for øyeblikket i samme dilemma. Selv har jeg et godt utvalg EF-S objektiv, og det vil jo da være enkelt å velge 7D utifra det.

Men selv om 5D er et fullformatskamera, så har 7D noen andre ess i ermet. Den har fått et nyutviklet autofokus system som jeg tror debuterer med dette kameraet. (Korriger meg om jeg tar feil....) Dette har fått mye skryt i noen tester jeg har lest, men jeg klarte dessverre ikke å finne linken til disse da jeg skrev inn her. 7D har 19 AF-punkter, mot 5D's 9 punkter.

7D har også to DIGIC4 prosessorer, men jeg er usikker på hva det har av praktisk betydning utenom kanskje hastighet.

Jeg ville iallefall teste ut begge to, og du vil jo da se om 7D sine sterke sider er viktigere for deg enn 5D sin eventuelle kvalitet. Test ut begge to med samme objektiv og lykke til i jakten...
medlem i 184 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav anderstangen » man 05.10.2009 14:22

Canon sier jo selv at 5D er lillebroren til 1Ds og 7D er lillebroren til 1D - og disse kameraene har jo en ganske forskjellig brukergruppe. 7D er vel å foretrekke til action/sport mens 5D er sterkere til portretter og studioarbeid.

Men for all del, du kommer veldig langt med begge disse kameraene!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav segrov » man 05.10.2009 19:56

Kjøper du kamera fordi du skal ta opp film, er 25fps et must.

Kjøper du kamera fordi du skal ha de litt morro og leke deg litt med å ta opp film, er det hipp som happ.

Absolutt all video/film/etc har standarisert på 25fps, så du får ikke brukt 30fps til noe når du skal jobbe med andre.

Jeg synes egentlig Hitler belyser temaet meget bra her:

http://www.youtube.com/watch?v=HZp9WMy4ihg
Sist endret av segrov den man 05.10.2009 22:34, endret 1 gang
medlem i 249 måneder
 

Re: Preferanser 5D mk2 / 7D?

Innleggav Mega_Therion » man 05.10.2009 21:28

Hitler levde i en tid da man måtte ha 24p eller 25p for å se film på video eller tv. I dag er saken en helt annen og de fleste vil ikke merke forskjell. Er unntak er om du skal filme for NRK eller liknende. De foretrekker 25p. Har selv 5d og må bare si at dette kameraet må prøves for å forstås. Maken til bildekvalitet skal du lete lenge etter.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron