EOS 50D. Skuffa? Ja!

EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav trymsb » tor 10.09.2009 16:03

Hei!

Jeg kjøpte meg for leden et nytt kamera, men inne he******n så mye støy det skal være, selv på ISO 100! Selv mitt gamle Olympus var bedre på bildestøy. Så, skal det være slik, eller er det bare mitt kamera som har produksjonsfeil? Dette gjør meg nesten flau over kamera mitt!
medlem i 188 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav Art Vandelay » fre 11.09.2009 15:15

Støy på ISO100?

Kan du utdype litt? JPEG? RAW?
Driver du med ekstrem etterbehandling av bilder kan du få fram støy, ja, men får du støy på et jpeg-bilde ved ISO100 er det noe som ikke stemmer......
medlem i 189 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav trymsb » fre 11.09.2009 15:30

Bilder er tatt i RAW, og jeg ser store anntydninger til støy. Etterbehandling er relativt avhengig av eksponerings feil, og slik, men det går kun i hvitbalanse og eksponeringsbehandling...

Den irriterte tonen må jeg bare beklage, men når jeg har kjøpt et kamera i den prisklassen så er det utrolig irriterende å oppleve slik støy. Tør å påstå at det er verre enn på kompaktkamera! ;-)
medlem i 188 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav Jakobl » fre 11.09.2009 18:25

Har jeg vanselig for å tru.

Om du har undereksponert om må dra opp 2-3 blender trinn i etterarbeid, er det klart at det vil komme støy til syne. Jeg har 40D og er veldig fornøyd hvor lite støy den gir. Og det skal jo normalt bli bedre og bedre for hver modell :)

Hadde vært interresant om du la ved en link med en RAW-fil fra kameraet ditt.
medlem i 197 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav trymsb » fre 11.09.2009 19:21

Jeg har noen perfekt eksponerte bilder her, som jeg har croppa. Som du kan se så er støy tilstedeværende.

ISO400: Bilde

ISO125: Bilde

MEN, det rare er at jeg nettopp fiksa lagringsformatet til JPEG, og da bedret støyen seg betraktelig! Rart, men RAW kan jeg ofre når det er så mye mindre støy i JPEG filene. ;-)
medlem i 188 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav Mega_Therion » lør 12.09.2009 10:53

Alle kameraer legger på støyreduksjonsfiltre når de omdanner RAW til JPG. De fleste proffer og interesserte amatører tar bilder i raw og kontrollerer denne effekten selv. Det du kaller «støy», vil mange kalle filmliknende korn. Dersom dette er utsnitt i 100% forstørrelse vil det uansett ikke synes på utskrift, el.l. ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav trymsb » lør 12.09.2009 13:50

Hmm, det viste jeg faktisk ikke! :-)

Hvordan kan jeg da redigere dette i etterkant i Lightroom 2? :-)
medlem i 188 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav froskenfredrik » man 14.09.2009 0:41

I Lightroom 2 har du under «Detail» to valg for støyreduksjon, henholdsvis «Luminance» (lysstøy, bildestøy) og «Color» (fargestøy, typisk rød-grønne flekker).

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav psvennevig » ons 16.09.2009 10:36

I LR2 (LR 2.5 kom i går) så skal det også være støtte for kamera ditt. LR skal kunne legge på standard behandlingsinnstillinger for RAW formatet i ditt kamera. Det gjør LR ihvertfall for mitt Nikon D300.

I tillegg kan du lage en standard "fremkalling" som du legger til alle RAW bilder du importerer, denne innstillingen kan f.eks inneholde støyreduksjon (litt mer i blå kanalen), forsiktig skarping, trekke ned saturation litt, + + +

Du kan også med to klikk (eller tastetrykk) legge en profil du har laget på alle RAW bilder du har inne for å korrigere for det du vil.

Husk at RAW er rått, det er bildedataene rett fra sensor i kamera. JPEG behandlingen som gis når du bruker JPEG i kamera er jo forsket på over mange år.

Jeg foreslår at du setter kamera til å ta kombinert RAW+JPEG fine, sammenlign bildene i LR og lag deg en profil som gjør at RAW bildet er tett opptil JPEG kopien.
Da får du det beste fra to verdener, RAW bildet kan fortsatt endres til hva du vil siden behandlingen LR legger på er non-destruktiv.

mvh
Pål
medlem i 188 måneder
 

Re: EOS 50D. Skuffa? Ja!

Innleggav trymsb » ons 16.09.2009 10:56

Tusen takk for flotte svar. Da er dette veldig aktuelt for meg.
Tusen takk igjen for informative svar! :-)
medlem i 188 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere