Kjøpe nå, eller vente?

Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav 2rri » tor 20.08.2009 1:30

Hei!

Søkte litt rundt på forumet, men fant ikke noe info om akkurat dette, så starter ny tråd.

Jeg har (endelig) spart opp nok penger til innkjøp av et fullformatskamera, og jeg er rimelig sikker på at det er et Nikon D700 kamera jeg kommer til å gå for. Nikon blir det uansett, da jeg foretrekker deres kameraer.
Spørsmålet er; bør jeg vente litt med å kjøpe? Har hørt noen rykter (glemte selvfølgelig å legge inn artikkelen som bokmerke, så den har jeg ikke) om at Nikon vil slippe noen nye kameraer om ikke så altfor lenge. Er dette sannsynlig, eller er det bare gjetting?

På forhånmd takk! =)
medlem i 200 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » fre 21.08.2009 5:17

Hei! Velkommen i Nikon-klubben! Det kan godt hende at Nikon har flere kameraer på lur i fremtiden, og det er som kjent ethvert øyeblikk som ligger foran hvert neste sekund... Nikon kommer ikke til å slutte å produsere kameraer, og de lager sjelden eller aldri noe dårlig, synes jeg.

Men hvis man sitter på gjerdet og venter at det neste er det beste, så kan man bli sittende ganske lenge, tror jeg. Hvis jeg skal tippe noe, vil det være at Nikon kanskje vil oppgradere store deler av parken med muligheter til HD-filming.

Derfor kjøpte jeg mitt D90 for ikke så lenge siden. Hvis du har muligheten, løp og kjøp ditt 700-kamera og hygg deg med det! Kunsten i dag er nok å kunne hoppe av karusellen med det man ønsker seg, og så bli flink med det man har. Nikon lager (de også) produkter som varer!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav 2rri » fre 21.08.2009 23:04

Med tanke på at jeg ikke er så interressert i filming, selv om det sikkert hadde blitt brukt hvis jeg hadde hatt det, så tror jeg neimen meg jeg skal gå for D700 nå!

Et siste spørsmål, vil eventuelt min Sigma 30mm passe? Altså denne: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13994

Og noen som har noen inputs om gode blitzer til Nikon?
Sist endret av 2rri den fre 21.08.2009 23:12, endret 1 gang
medlem i 200 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » fre 21.08.2009 23:10

Spør i butikken, men den passer sikkert. Jeg anbefaler alltid Fotovideo av egne positive erfaringer. Men andre butikker vet jo også mye, særlig om Canon og Nikon, de to evige konkurrentene på det store fotomarkedet.

Men er du sikker på at du til å begynne med ikke vil ha en zoom? Der kan du finne de brennviddene du liker best, og ta utgangspunkt i dem.

Sigma har en veldig bra 18-200mm.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Mega_Therion » lør 22.08.2009 0:03

Det vil være veldig dumt å kjøpe nytt fullformatkamera fra Nikon nå, da de helt sikkert veldig snart kommer med et kamera som kan konkurrere med Canons 5D Mark II.

Vent litt er mitt råd. ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » lør 22.08.2009 8:43

Du er sikkert inne på noe , men det hele er så usikkert i dette markedet. Hvis jeg skulle tippe, vil det kanskje være at det dukker opp et D7000 eller noe sånt.

Uansett er Nikon D700 et helt rått kamera som det vil ta mange år å "slå".

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav 2rri » lør 22.08.2009 8:55

Herman1 skrev:Men er du sikker på at du til å begynne med ikke vil ha en zoom? Der kan du finne de brennviddene du liker best, og ta utgangspunkt i dem.

Sigma har en veldig bra 18-200mm.


Vet ikke om jeg kommer til å ende opp med kun huset, eller et kit, men har absolutt planer om å skaffe meg en zoom rundt samme tidspunkt.

Og enig, FotoVideo er det første stedet jeg går når jeg trenger hjelp med noe kamerarelatert!
medlem i 200 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav nathmac » lør 22.08.2009 10:35

Det er jo klart at det vil alltid komme et nytt kamera som er bedre enn det som er i dag,
Når det gjelder Nikon D700 så kommer det vel mest an på om du vil ha video funksjonen, jeg ser det som meget sannsynlig at det er det som kommer i neste "version" av D700 og antagelig ikke de helt store forandringene ellers.
Så du må velge om du vil vente på video (antagelig ikke så alt for mange måneder til).
Hvis videofunksjonen ikke er viktig for deg så er det bare løp og kjøp.
(hvis du da ikke skal spekulere i om prisene på forrige modell faller når ny modell kommer(også bruktprisene))

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » lør 22.08.2009 11:06

Når det kommer til blitz ville jeg også hørt i butikken, men jeg vet at Sigma har en bra en til rundt 2000 kroner.

Men. For å utnytte dette kameraet til fulle, er det noe med det at det beste er godt nok. Jeg ville absolutt snust på Nikons egne blitzer, det kan være du får noe igjen for det ved opptak av bilder i serie f.eks.

Dessuten ville jeg kanskje tenkt litt strategisk frem i tid, og vurdert å bruke Nikons egen optikk i hovedsak. Det har du masser av tid til med et kamera som D700, men å bygge opp en Nikkor-park over tid er noe jeg vil anbefale å tenke på. Ikke det at Sigma er dårlig, de er ikke anbefalt til merker som Nikon og Canon ++ for ingenting, men Nikon har et 18-200mm til ca 6000 som er bare helt utrolig. Sigma's variant koster vel rundt 4000, og da har du råd til en Sigmablitz i tillegg, så det er jo helt opp til deg.

Men tenk litt på det! Det ville jeg gjort også, hvis jeg hadde muligheten.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Mega_Therion » lør 22.08.2009 11:25

Skal du få maks ut av en fullformat vil jeg ikke anbefale superzoomer som 18-200. Vi her den linsen på jobb og kvaliteten er ganske laber, spesielt i forhold til det kameraet. Kjøp heller et lyssterkt normalobjektiv, for eksempel Nikons 50mm f1,4. Da kan du få superfine bilder og leke deg med grunt DOF, noe som jeg går ut fra er en av grunnene til at du i det hele tatt velger fullformat.

Selv bruker jeg kun fast optikk, med så lavt blendertall som mulig. (Canon) 85mm f1.2 er perlen i samlingen min og gir helt utrolig bildekvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav nathmac » lør 22.08.2009 12:22

Til et fullformats kamera er det litt teit med opptikk som er beregnet på mindre sensorer (noe nikon 18-200er) disse linsene vil fungere på D700 men da bruker du bare en mindre del av sensoren, bortkasta mener nå jeg.
Jeg har selv den 18-200 linsa fra nikon på mitt D200 utrolig praktisk linse men og kalle den "bare helt utrolig" blir litt drøyt, ihvertfall hvis du mener kvalitetsmessig, som bygg kvalitet og bilde kvalitet.
"bare helt utrolig" Praktisk og anvendelig er jeg derimot helt med på.
Men altså i det store og hele er jeg meget fornøyd med den linsa til DX format og til sit bruk.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » lør 22.08.2009 12:56

Når jeg smører litt på her når det gjelder 18-200mm er det i sammenligning med Sigmaen. Jeg er glad i zoom både fordi jeg liker å forme bildene på den måten, uavhengig av faste brennvidder, og fordi det er mer praktisk mht mange forhold. Anvendelighet, spekter av brennvidder osv.

Trådstarter sier han nettopp har spart opp pengene til et D700. Da går jeg ut fra at han ikke nødvendigvis har et tilsvarende beløp i bakhånd til å kjøpe en bag med faste brennvidder!

18-200mm med f2.8 er selvfølgelig bedre enn den jeg sikter til også, men koster deretter.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav 2rri » ons 16.09.2009 17:27

Herman1 skrev:Spør i butikken, men den passer sikkert. Jeg anbefaler alltid Fotovideo av egne positive erfaringer. Men andre butikker vet jo også mye, særlig om Canon og Nikon, de to evige konkurrentene på det store fotomarkedet.

Men er du sikker på at du til å begynne med ikke vil ha en zoom? Der kan du finne de brennviddene du liker best, og ta utgangspunkt i dem.


Grunnen til at jeg spør er at jeg allerede har denne linsen og er strålende fornøyd med den, og hadde vært greit å kunne bruke denne på D700.


Herman1 skrev:Trådstarter sier han nettopp har spart opp pengene til et D700. Da går jeg ut fra at han ikke nødvendigvis har et tilsvarende beløp i bakhånd til å kjøpe en bag med faste brennvidder!
Hilsen


Stemmer ganske greit dette. Så blir en zoom til om ikke så altfor lenge.
medlem i 200 måneder
 

Re: Kjøpe nå, eller vente?

Innleggav Herman1 » ons 16.09.2009 18:28

Objektivet du viste er alldeles utmerket, og ellers gjelder vel denne regelen: er man fornøyd, så er man fornøyd... :-)

Tror ikke FotoVideo ville solgt merket hvis det var dårlig vare!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron