Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » man 10.08.2009 1:24

Hei!

Jeg er på utkikk etter et nytt speilrefleks kamera, og har satt meg en grense på 17000,-

Jeg ønsker et Nikon eller Canon kamera, og et objektiv med kraftig zoom hadde vært å foretrekke.

Jeg ønsker ikke å kjøpe D90 da flere i min venne krets allerede har dette kamera, og har kikket litt på Canon EOS 500D og EOS 50D.

Jeg er nødt til å ha en autofokus som fungerer godt i dårlig lys, og liker ikke den ville blitsingen som mitt nåverende kamera driver med i dårlig lys.
Og jo mindre lukketid i dårlig lys, desto bedre.

Et ordentlig objektiv og en god blits vil jeg ha. Så hvis noen hadde vært så vennlige å lage en "pakkeløsning" til meg, hvor det alt i alt ikke blir dyrere enn 17000, så hadde jeg vært meget takknemlig!
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav segrov » man 10.08.2009 8:52

Hei,

jeg synes det er litt dumt at du ikke vil ha en D90, for det er jo nettopp et slikt kamera du beskriver.

D90 har en innebygget blitz som faktisk også kan brukes til noe (men det er greit med en ekstern blitz ved siden av) og så kan du heller legge masse penger i et fett objektiv.

Og så skaffer du deg et greit objektiv som funker innendørs. Vil tro dette gjør nytten: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... ?plid=8154

(Kanskje noe med litt mer vidvinkel kan egne seg for mindre rom?)
medlem i 249 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » man 10.08.2009 14:51

Oida. Vell, da bør jeg kanskje vurdere D90 igjen?

Er den god til innendørs-fotografering? Det er noe den må være, for det kamera jeg har nå liker å slenge på litt ekstra lukketid, slik at bildet blir uklart.
Har du erfaring med D90 Sergov? I så fall, så kan du jo gjerne hjelpe meg litt på disse punktene?

Så forresten at det var på vei et nytt kamera fra Nikon. D300 mener jeg det het. Er det kanskje noe?
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav EagleNest » ons 12.08.2009 12:24

Jeg brukte D90 i India og Vietnam endel. Jeg har lite peiling på slikt da, men lekte meg mye. Jeg var dødelig imponert over alt utenom film funksjonen, den ble jeg fort lei av. Lynraskt kamera. Hadde mye morro med å knipse bilder mens jeg kjørte i Mumbai uten å se på kameraet en gang.. Blir mye rare vinkler slik

Nikon har jo lansert nye linser med bedre lyssensitivitet også tror jeg. 2,8 eller hva det var.

Sånn jeg erfarte det, så var det kunnskapene mine som stod i veien for å lage superfrekke bilder med dette kameraet, jeg er mer en snap-shot-kind-of-guy.

Standard objektivet som følger med er godt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » ons 12.08.2009 16:05

Takk for svar. Det ser veldig ut som om jeg går for Nikon her, med mindre noen Canon entusiaster roter seg borti tråden?

Vel, jeg har sett litt rundt, og går jeg for Nikon, så kjøper jeg enten D90 eller D300.

Om det er noen flinke speilrefleks entusiaster her, eller noe i den duren, så hadde det vært flott om jeg fikk svar på hva som var hovedforskjellene ved Nikon D90, D300 og Canon EOS 500d, 50d. :-)

Edit: Hvilke objektiv er det jeg bør kjøpe? Bør jeg kjøpe et for makro bilder og ett med større zoom? Eller vil det bli bedre om jeg kjøpte meg et objektiv som kombinerte disse?
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav frodemork » ons 12.08.2009 16:35

Ask google:
canon eos 50d vs 500d
http://www.flickr.com/groups/eos50d/dis ... 212636766/

Jeg bruker canon og er strålende fornøgd med det. Både Canon og Nikon er veldig gode kamera. Det er fotografen som er avgjørende for hvordan resultatet på bildene blir. Så hva man skal velge av Canon eller Nikon blir mer en vane eller smakssak.

Angående lukkertid i dårlig lys så styrer jo du den helt selv på både Canon og Nikon samt blenderåpning og ISO.
medlem i 193 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » ons 12.08.2009 16:38

Det stemmer ja, men det er alltid leit når bilder blir fryktelig undereksponert, og jeg har ennå ikke kommet til det punktet hvor jeg selv kan leke meg med innstillingene og få gode resultat! ;-)

Hvilket kamera har du Frodemork? Og har du noe spessielt du kan anbefale?
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav meridian1979 » ons 12.08.2009 23:31

Hei!

Jeg har D90 med 18-200mm objektiv og er strålende fornøyd med det. Jeg ga 9000 kr med objektiv og 16 GB hd minnekort hos fotovideo i februar.
D300 er jo et proffkamera og det høres ut som om du er litt nybegynner.
Poenget mitt er at jeg tror du klarer deg utmerket godt med D90 eller annet
kamera i samme segment, ingen vits i å bruke mye penger når du utmerket godt kan klare deg med et til halve prisen av et proffkamera. D90 har mange tilgjengelige funksjoner som en "proff" hobbyfotograf kan dra nytte av. Jeg vil anbefale at du kjøper en ekstern blits, f.eks Nikon SB600. :-)
medlem i 175 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav musher » ons 12.08.2009 23:34

Jeg har D300 med 18–50mm og er fornøyd med det. Betalte 13.000 på FotoVideo

Legger ved noen tester:
http://megaz.arbuz.com/2008/12/25/nikon-d300-vs-d90-high-iso-noise-comparison

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/iso-3200.htm

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » tor 13.08.2009 2:21

Etter litt lesing her og der har jeg nesten besluttet at D300 er kameraet jeg vil ha.

Men så må jo Nikon også selge en modell hvor de putter på en "s", og så stiller jeg spørsmålet. Hva er egentlig forskjellen på D300 og D300s?
Om ikke forskjellene er for store, så er det sannsynlig at jeg går til innkjøp av D300, da D300s koster en hel del mer.

Vil der forresten komme nye modeller nå i nærmeste fremtid? Og vil disse være vesentlig bedre?
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav svar » tor 13.08.2009 8:14

D300s har blant annet filmopptak og 2 kortlesere (både CF og SD)
Er vell noen flere forskjeller også, men det har samme sensor som D300.

Har selv D300, kjempefornøyd :)
Vist du kommer til å ta mange bilder på høykant, vurder batterigrep :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav meridian1979 » tor 13.08.2009 9:55

Jaja, i Nikon D90 Review i testen som blir nevnt står det: "If you're considering a D300, forget it. Get the D90 instead." ;)

"The Nikon D90 is Nikon's newest and smartest DSLR. It has the same or better technical image quality as the D300 that costs much more, and it handles better and it makes movies, too!

The D90 is newer and better than the D300, for a fraction of the price, so long as you prefer the D90's lighter plastic body. Let's be honest: I've used my plastic D40 for years and it still works like new, so I don't see any reason to pay more for a D300's metal body unless you're shooting sports all day. All these cameras have metal lens mounts and are built to very high standards.

The more I use the D90, the more I like it. Compared to the old D300, the D90 offers the same or better image quality, with many new features, in a lighter plastic package with the same vivid and accurate 3" LCD and a much improved rear multi selector for faster handling. The D90 also has better ergonomics than the D300 and D3, so it's easier to get where you want in the menus faster.

For you techies, as you can see at my Nikon D90, D3, D300 and D200 Sharpness Comparison, for use in daylight, the D90 renders images identical to the $5,000 Nikon D3.

Also for you techies, in my Nikon D90, D3, D300 and D200 ISO 3,200 Comparison, I discovered that the Nikon D90 is even a bit better in low light than the $1,800 D300."
medlem i 175 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav trymsb » tor 13.08.2009 16:51

Oida. Vel, det eneste som får meg til å bikke mot D300 er vel at den har mye flere søkere, og dens metallhus. :-)

Er det best for meg å kjøpe D90, og kline til med et godt objektiv, eller bør jeg gå for D300 og kjøpe et ganske bra objektiv? Eventuelt også D300s med et litt billigere objektiv?

Hva andre tilbehør er det jeg bør kjøpe med de eventuelle kamera?
Hva er egentlig batterigrep? En venn av meg har det, og han lar det bare være liggende i en krok i hjemmet.
Stativ er vel noe jeg må ha, men ikke vet jeg om jeg bør betale tusenlappen for det. Gorillaspad er vel også et valg?
Ekstern blits er jeg nesten nødt til å kjøpe føler jeg, og hva er forkjellen mellom en litt billigere Sigma blits til 2000,- og en dørere Nikon blits til 3299,-?

Nå har jeg en någså kjedelig Lowepro kamerabag, men den tror jeg blit litt i minste laget for blits, stort kamera og hele pakken. Derfor tror jeg en ny Crumpler bag vil bli midt i blinken. Men de leveres selvfølgelig i flere størrelser. Så hva passer det jeg vurderer? Medium, Large eller XLarge?


Og her er det sikkert noen som har peiling på om det er noen nye kamera ute på ryktebørsen? Er det det? Jeg trenger å ha kameraet levert innen 15. September, så da blir det nok lite gunstig å vente så altfor lenge! :-)
medlem i 188 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav segrov » fre 14.08.2009 19:53

Hei,

ja - du bør så absolutt bruke penger på et ultrafett objektiv istedet for å hus. Med det forbehold at du ikke er proff-fotograf, kommer du lenger med D90 en D300. D300 vil jeg bare anbefale deg om du drar med deg kameraet 24/7 og har med deg en solid bag med ekstrautstyr (skjønt da ville jeg gått for en D700 eller D3).

Kjøp deg et godt objektiv med lystyrke på f2.8 eller bedre. (Og kanskje et greit zoom-objektiv i tillegg, men det trenger ikke samme lysfølsomhet som hovedobjektivet.) Du kommer ikke til å angre på god lystyrke. Du kan nesten eliminere behovet for blitz om lystyrken er god nok...

Nikon har litt nye modeller på gang, men jeg har ikke undersøkt de nøye nok. D5000 sies å være et kamera som skal ligge mellom D60 og D90 i pris og kvalitet. Det kan kanskje være en modell å prøve ut?
medlem i 249 måneder
 

Re: Nytt speilrefleks, og 15-17000 til rådighet

Innleggav MrHansen » søn 16.08.2009 15:20

Ville lagt pengene i et bra objektiv. Kansje brugt litt mindere penger på huset.
Selv har jeg Canon 5D MkII med noen gode objektiver. Man bytter objektiver ikke så ofte som huset, hvis man har et godt objektiv. Så kommer det bare til det store spørsmålet Canon eller Nikon eller noe annet.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]