Stort eller lite tegnebrett?

Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav casablanca » lør 28.02.2009 11:16

Jeg vurderer å kjøpe tegnebrett (for å redigere/retusjere bilder i Photoshop men har ikke bestemt meg for størrelsen. Det står stort sett mellom A5 wide og A6 wide (jeg skulle gjerne hatt litt ledig plass på skrivebordet også).

Hva anbefaler dere, og hvordan merker man forskjell?
medlem i 221 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav Macini » lør 28.02.2009 11:19

Ta en tur i butikken og prøv de forskjellige, da finner du fort ut hva du liker. Generelt gjelder jo større jo bedre, men det er også en smaksak.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav casablanca » lør 28.02.2009 13:49

Jo, det skal jeg gjøre.
Men jeg lurer på hva som er forskjellen i praksis (f.eks. når man bruker Photoshop) mellom stort og lite brett?
medlem i 221 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav Lokehue » lør 28.02.2009 14:12

Det blir jo mer nøyaktig på et stort brett, på et lite brett skal hele ditt arbeidsområde på skjermen krympes ned til arbeidsflaten på tegnebrettet. Jeg trodde i utgangspunktet at det ville være bra med et veldig stort brett (man får de jo i A3!), men jeg endte opp med et i A5 og er fornøyd med det! Det holder fint for meg.

Kommer jo an på budsjett, behov, hva slags utstyr og hvor mye plass man har ellers...

Som nevnt i posten over, du burde prøve ut forskjellige størrelser og se hva som er komfortabelt for deg.
Sist endret av Lokehue den lør 28.02.2009 14:15, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav casablanca » lør 28.02.2009 14:14

Men blir man ikke veldig sliten av å flytte hele armen hele tiden om man har et stort ett?
Jeg vil tro at om man redigerer et bilde så zoomer man langt inn (for å se detaljene) og så konsetrerer man seg kun om et lite område om gangen.
medlem i 221 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav Lokehue » lør 28.02.2009 14:19

Som sagt: A5 passet utmerket for meg (og det er jo ganske lite!), men du burde prøve ut selv. Man kan jo "dra" i det man jobber på slik at det flytter seg rundt. Det kommer jo an på hva man jobber med, arbeidsstil etc.

Jeg slenger gjerne beina på arbeidsbordet og holder brettet (trådløst) med en arm, og "tegner"/jobber med den andre...

Blir du mer sliten av å tegne med blyant på et A4-ark enn et postkort? ;-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Stort eller lite tegnebrett?

Innleggav casablanca » lør 28.02.2009 14:45

Godt poeng!
Jeg fant en annen diskusjonstråd der en del fotografer mente at 4x6 (A6) modellen var ideel i og med at man ofte konsentrerer seg om små områder, men på den annen side mente andre at 6x8 (A5) modellen var ideel. De fleste mente A4 var for stort.

Jeg kom over en melding i nevnte diskusjon der det sies at man kan definere hvor stor del av tegnebrettet som skal brukes. Det er jo ideelt! Om man syns f.eks. A5 tegnebrettet er for stort kan man gjøre det om til A6 (og fortsatt ha et større brett om man trenger det til noe annet senere). Men plassen det opptar på skrivebordet blir jo det samme.
medlem i 221 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron