Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav Maccer » man 22.12.2008 14:24

Dama mi har gått til innkjøp av et nikon d40 speilr. kamera. Jeg har endel eldre nikon linser fra et gammelt leica speilrefleks. Linsene passer perfekt på det nye kamerahuset, men hun får en feilmelding på skjermen om at linsa ikke er festet på, så det er ikke mulig å ta bilder.

Noe man kan gjøre med dette? En hack kanskje?
Støtter storebroren d60 gamle objektiver?
medlem i 232 måneder
 

Re: Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav Åsmund » man 22.12.2008 19:59

Dette er normalt. Det du må gjøre er å sette kameraet i modus M (manuell), og så må du stille blender på linsen og lukker fra kameraet, du kan kun bruke disse objektivene i manuell modus. Du får heller ikke lysmåler, det må du ha D200 for å få. Du får også kun manuell fokus.

Uten lysmåler må du gjette deg frem til hvilken lukkertid som er riktig, eller prøve flere forskjellige. Du tar bildene litt i blinde, men man får etter en stund en feeling for hva som er riktig eksponering, og da går det greit.

Jeg har selv en gammel Sigma 600mm som jeg bruker på denne måten - litt upraktisk men likevel veldig gøy. Du vil lære deg hva slags eksponering som passer i forskjellig lys, noe man ofte ikke lærer med automatisk eksponering.


D60:
De gamle objektivene fungerer på samme måte som for D40, i M (manuell) modus. Jeg kan ikke si sikkert at du ikke får lysmåler på D60, men jeg tviler på at du får det.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav nathmac » tir 30.12.2008 21:41

hei
jeg har D200 ,og har testa noen eldre Nikon objektiver, men flere av disse har ikke rom for den lille "spaken" (som styrer blender eller noe) som sitter på D200.
Resultatet er at jeg ikke får brukt disse objektivene, hvordan vet jeg vilke av eldre objektiv som passer?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav nathmac » fre 23.01.2009 20:41

meldte litt frem og tilbake med NamKeng om dette, legger det ut her for å høre om det er noen andre som har noe og tilføye.

Sendt den: fre 23.01.2009 08:22
av nathmac
Hei jeg så i et innleg på mac1 at du bruker Nikon D200, og at du har testa dette kamera med eldre objektiver.
Hadde et spørsmål andgående dette i en annen tråd som jeg aldrig fikk svar på.
har du noe peiling?
viewtopic.php?f=379&p=1931138
hilsen nathaniel


hvilken spake er det du mener?
ja jeg har D200. Har du mulighet til og ta ett bilde eller forklare fra disse bildene?
http://nikon.no/product/no_NO/products/ ... views.html


Sendt den: fre 23.01.2009 15:17
av nathmac
vel det er en liten tapp som sitter her hvor den røde pilen peker.

Bilde


Sendt den: fre 23.01.2009 19:01
av NamKeng
da har jeg brukt 10minutter kanskje mere på noe jeg aldri hadde vist var på kameraet

Tok litt bilder for og se hvordan det fungerer i forhold til det gamleste jeg har og den aller nyeste.
Brukte en gammel manuell og en ny helautomatisk

http://www.flickr.com/photos/namkeng/se ... 858295585/

som du ser er den tappen som kontrollerer aperture aldri inne i objektivet. Prøvde ikke med kit lens 18-200 (jeg finner den ikke).

Er problemet ditt at du ikke klarer og kontrollere Aperture via hjulet ved utløser eller sitter ikke objektivet fast?
like nedenfor utløser på fremsiden har du en slik knapp som uløser aperture, fungerer den?


Sendt den: fre 23.01.2009 20:05
av nathmac
Heisan, takk for tiden du tok deg, på nyere objektiver er det ikke noe problem alt funker!

Det som er saken er at jeg testet noen eldre (vet ikke hvor gammle) Nikon objektiver som ikke hadde plass til denne tappen, dvs. at tappen var i veien slik at jeg ikke fikk på objektivet.
Hvis du ser på dette bilde du har tatt, ser du at det er en utsparing i objektivet hvor denne tappen sitter. denne utsparingen går ikke hele vegen rundt på objektivet. Jeg regner med at det er forde når du stiller inn blenderen på objektivet skyves tyappen med og dermed vet kameraet hvilken blender du har stilt inn (altså dette gjelder eldre objektiv, ikke de nye elektroniske).BildeDe objektivene som ikke hadde denne utsparingen og som ikke passet har jeg desverre ikke her siden jeg bare lånte dem.
Jeg bare lurte på om det var en spessiel betegnelse eller tidsperiode på de som ikke passer slik at jeg kan styre unna om jeg kjøper brukt.
Jeg skal prøve å få lånt dem igjen snart for å få set nermere på det.


Sendt den: fre 23.01.2009 20:19
av NamKeng

Det må ha vært noen virklig sære objektiver.
legger opp ett nytt bilde i photo st som viser hvordan det "skal" være for at det på de som passerBilde

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav zapf » lør 24.01.2009 0:19

Heisann Nathmac. Som gammel deadhead liker jeg avataren din.

Av gamle manuelle Nikon linser må dere kun gå for AI / AI-S linser eller nyere.
Pre AI / AI-s linser har ikke plass til omtalt spak som gir blender info til kamera fra linser som ikke overfører denne informasjonen elektronisk.

Min gamle Nikon F3 hadde en liten knapp ved siden av denne spaken som gjorde at spaken kunne vipes opp og man kunne monter "F mount" linser (altså pre AI)
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#f

Se tabellen litt ned på denne siden: http://www.bythom.com/lensacronyms.htm

Jeg bruker selv en 105 f2.8 AI-s på min D700 og nyter optikken.
http://www.kenrockwell.com/nikon/105f25.htm

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Bruke gamle nikon linser på nytt nikon kamera?

Innleggav nathmac » søn 25.01.2009 11:03

zapf, takk for linken skjønner nå at jeg burde ha googlet Nikons historie :-)
Objektivene jeg testa var da tydligvis fra før 1977.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]