Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav FooReXZ » søn 26.10.2008 23:28

Da var det på tide å kjøpe et bedre SLR; å bli en bedre fotograf.

Var nede hos den lokale fotobutikken i byen min. Spurte han om D300. Han sa det var et bra kamera. Men han skulle også få inn Canon 50D. Spurte han da om hvilket som var best. Da sa han at han ville valgt D300. Holder dere med han?

Har et Nikon D40x som jeg da vil bytte ut.
Så også at det er ca. 1 år siden D300 kom ut. Gjør det noe om jeg kjøper 1 år gammelt kamera, og jeg trenger ikke bekymre meg for at det kommer en ny oppdatert versjon snart?

Så. Jeg spør først hvilket SLR jeg burde gå for. Og når jeg har bestemt meg for hvilket SLR, spør jeg om objektiv. Men kom gjerne om tips til objektiv hvis du har lyst :-D

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav Elling85 » man 27.10.2008 10:18

Det har allerede kommet en ny versjon, sort of, nemlig D700 (man kan selvfølgelig også argumentere for at D700 ikke etterfølger D300 så mye som den tetter gapet mellom D300 og D3). I tillegg har Nikon sluppet D90 hvis du er veldig opptatt av å ha en videofunksjon i speilrefleksen din.

D300 er et topp kamera. Det er nok 50D også. Det blir meningsløst å kategorisk si at den ene er bedre enn den andre, det kommer blant annet an på hva du primært skal bruke det til. Men enda viktigere er jo hvor du har linseparken din. Hvis du allerede eier et Nikon, er det jo stor sjans for at du eier Nikon-optikk. Hvis du eier dyr Nikon-optikk vil det sannsynligvis lønne seg å fortsette å satse på Nikon-hus fremfor å skifte til Canon og måtte bytte ut all optikken din.

Ta en kikk her også: http://www.dpnotes.com/comparisons/canon50dvsnikond300.php

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav NamKeng » man 27.10.2008 10:22

Ergonomien til Canon er ganske dårlig (synes jeg)
så prøv vilket kamera som "sitter best" i hånden

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav FooReXZ » man 27.10.2008 18:01

Enig med deg. Ergonomien var dårlig på 50D. De har ikke fått inn D300 enda så kan ikke si noe om den enda. Men tror det blir det kameraet jeg går for.

Men har lyst til å lære mer om objektiv. Noen guider dere vett om på internett? Tenkte også å gå til innkjøp av en fotobok. Noen dere anbefaler?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav Åsmund » man 27.10.2008 21:53

Boken Digital fotografi i praksis, tror jeg passer perfekt for en som vil "lære litt mer om objektiv". Den inneholder også alt annet en nybegynner trenger å lære. Boken er anbefalt her flere ganger og er lettlest med forklaringer og bilder. Det er nok ikke et dumt kjøp!!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav FooReXZ » tir 28.10.2008 19:11

Nå som jeg har bestemt meg for kamera. Så må jeg bestemme hvilket objektiv jeg burde kjøpe.

Har lyst på et objektiv der jeg har litt frie valg. At jeg kan bruke den til nærmest hva som helst. Ta den med på ski tur, reise, byen. Og andre hverdagslige ting.
Kjøper ikke dyrere objektiv en til 3-4000,- første gang. Trenger vel ikke overstige 100mm

Tenker på å kjøpe flere objektiv som dekker andre bruksområder senere. Men for nå, så vil jeg ha noe enkelt.

Og kan noen fotokyndige forklare meg hva det menes med blender på f.eks 1.8.
Har ikke satt meg ordentlig inn. Noe som jeg absolutt burde når jeg kjøper så dyrt kamera :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav buitre » ons 29.10.2008 13:28

Blender bestemmer hvor mye lys kommer gjennom objektivet. Jo større blender( lavere tall), jo mer lys kommer gjennom.

f/1- f/1,4-f/2- f/2,8- f/4- f/5,6- f/8- f/11- f/16- f/22

Hver gang man øker verdien til neste tall i rekka over, halverer man lyset som går gjennom objektivet. Man kan også øke i 1/3 og 1/2 blendertrinn, og da har man verdier som f/1,8( 1/3 mer lyssterkt enn f/2), eller f/6,3( 1/3 mer lyssvakt enn f/5,6).

Gå innom fotokompendiet på akam.no for å lære mer om blender, lukkertid, osv...

Når det gjelder objektiv, ville jeg gått for tamron 17-50 f/2,8. Meget skarpt og godt objektiv til en billig pris( rundt 3000 kroner).
medlem i 192 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav nathmac » fre 31.10.2008 9:52

nikon 18-200 VR er et flott altmulig objektiv, har det selv og er fornøyd med det, men jeg tipper (også hvis du går for andre altmulig objektiv) at du etter vert kommer til å ønske å forbedre visse omeråder. fx. hvis du forelsker deg i makro fotografering kommer du til å ønske et objekttiv som er mere spesialisert til det, eller hvis det er dyr du liker å ta bilder av vil du trenge et skikkelig tele objektiv. men det er jo helt naturlig at du kommer til å ville ha spesielle objektiv ettervert som du finner ut hva du liker og hva du liker å fotografere.
Så på det nivået du er nå ville jeg kjøpt et alround objektiv som du kan lære med, og så spart penger i løpet av de neste 1-2 årene (gi deg selv tid) på mere spsialiserte objektiv.

Jeg tror alle er enig i at for å bli en bedre fotograf må du ta MASSE bilder det er derfor lurt å også bruke penger/tid på å finne inspirasjon, det kan være blader, bøker, workshop, fotoklubb, fotokompis, osv. osv.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav sortebill » fre 31.10.2008 10:34

Ikke for å være ekkel, men hva skal du med D300 når du ikke engang vet hva blender er? Å kjøpe et så dyrt kamera er jo nesten litt idiotisk når en ikke vet hvordan en skal bruke det. Etter min mening kjøper man ikke D300 for å ha det stående på auto, D300 er et kamera du helst bruker på manuelle instillinger. Jeg tror du vil komme mye lenger med å kjøpe et bedre objektiv til din D40x og så heller vente med kamerahuset, jeg mener D300 er overkill når du ikke er villig til å legge mer enn 4000 i objektivet til kameraet. Sier ikke at en ikke får bra objektiver til denne prisen, men dette er objektiver som vil ta like bra bilder om de er skrudd fast på en D40x.

Kameraet er kun et verktøy, du blir ikke en bedre fotograf av å kjøpe et dyrere kamera, når du allerede har et såpass solid kamera som D40x ser jeg ikke helt poenget i å oppgradere når du ikke behersker det verktøyet fullt ut. Ligg unna scene modes og lær deg å bruke de manuelle modusene på kameraet. Sett deg inn i hva blender er og hvordan det påvirker bildene dine, å la et slr kamera stå på auto er etter min mening misbruk av dyrt utstyr, da kan en like gjerne kjøpe seg et kompaktkamera eller en megazoom sak.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav FooReXZ » fre 31.10.2008 19:27

hehe. Kjøpte meg D300 i dag.

Jeg forstår hva du mener. Og er enig. Og jeg vett at jeg burde ha satt meg bedre inn i hvordan et SLR virker. Men jeg har aldri tatt meg god nok tid, og jeg angrer litt.

Så hva jeg prøver nå er å utvikle meg til en bedre fotograf fra D300en. Jeg vett at jeg har mye å lære. Så skal nå se om jeg kan få tak i en god fotobok. Også lære meg å ta gode bilder manuelt. Er bare 17 år, og D300 er mitt andre SLR.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav nathmac » fre 31.10.2008 19:37

gratulerer! sikkert et flott kamera
Hvis du er genuint intresert i å forstå hva du driver med så lærer du fort å forstå basic blender , lukker og slikt.
Noe du burde, for jeg er enig med sortebill at uten denne forståelsen er D300 bortkasta.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav buitre » fre 31.10.2008 20:09

Gratulerer med nytt kamera.

En god fotobok er bra, men ville også deltat i div. fotoforum på internett.

foto.no, fotopia og akam er bra norske sider( foto.no har også et utrolig bra bruktmarked).

Av internasjonale sider, anbefaller jeg Dpreview og photo.net.

Ellers, som Nikon bruker, bør du også sjekke Thom Hogan sin hjemmeside. Utrolig mye bra informasjon om Nikon systemet.
medlem i 192 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav sortebill » fre 31.10.2008 23:12

FooReXZ skrev:Jeg forstår hva du mener. Og er enig. Og jeg vett at jeg burde ha satt meg bedre inn i hvordan et SLR virker. Men jeg har aldri tatt meg god nok tid, og jeg angrer litt.

Så hva jeg prøver nå er å utvikle meg til en bedre fotograf fra D300en. Jeg vett at jeg har mye å lære. Så skal nå se om jeg kan få tak i en god fotobok. Også lære meg å ta gode bilder manuelt. Er bare 17 år, og D300 er mitt andre SLR.


Digresjon: Du kan først begynne med å skrive VET ikke VETT.

Altså, jeg driter jo i hva slags kamera du kjøper, men du burde jo forstå at om du f.eks. har vært stor fan av scene modes på d40x kan du faktisk oppleve å ta dårligere bilder med D300 siden kameraet stiller større krav til brukeren enn det D40 gjør. Kjøp deg i det minste en fotobok. Og helst et dugelig objektiv til kameraet ditt, om du ikke har råd til en bra zoom så i det minste invester i en 50mm f 1.4/1.8 .. Dette er et flott objektiv å lære seg å ta bilder med, og den store blenderen gjør at du lett forstår hva blender har å si for bildene dine.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav superjon » lør 01.11.2008 9:03

Jeg ville nok også brukt langt mer penger på objektiv enn kamera ja.

Men nå blir du vel i hvertfall presset til å bruke litt manuelle instillinger? Om det ikke finnes scenes mode på d300.

Lykke til med fotograferinga :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Erfaringer rundt Nikon D300 og 50D

Innleggav svar » lør 01.11.2008 11:21

FooReXZ: Gratulerer :)
Jeg gikk selv fra en D70 til D300, og jeg er kjempefornøyd med det.
Skulle du lurer på noe får du abre hoje ut :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere