Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav NamKeng » fre 23.01.2009 0:50

macman1 skrev:Heisann.
For å gjøre det hele enkelt, lønner det seg i lengden å handle Canon, ikke bare fordi det er et bedre kamera men også fordi det er rimeligere optikk. Dessuten kan du benytte eldre EOS optikk også.


Vi har hatt nikon her i huset lenge før jeg ble født.
Jeg har brukt eldgammel telezoom på min D200 uten og klage. Også gamle objektiver med autofokus fungerer. Slike som var laget til kameraer som hadde slik plastikkrull inni seg som blidene ble lagret på.

Det finnes dyr og billig opptikk fra både Canon og Nikon.
Jeg ser ingen grunner til at Canon skal være BEDRE enn Nikon i lengden.

Jeg trur alt er omtrent like bra når vi kommer til Pro utstyr. Da er det jo likegreit og kjenne hvilket kamera du liker og holde i. Tenker på ergonomi. Jeg klarer ikke og holde i ett Canon.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav AsbjørnH » fre 23.01.2009 16:26

Godt at du tok Nikon D80 istedenfor Canon EOS 450D.

Nikon D80 er bedre, er et lite hakk større og er semi-proffesjonelt. Personlig synes jeg D80 ligger mellom nybegynner og semi-profft.
Hovedtingen er at D80 er bedre enn 450D.

Ja, fint med optikk med stor varierende brennvidde, men bildekvaliteten er jo så-som-så. Men det er jo KNALL ferieobjektiv, det skal det ha!

Er ikke noen Nikon fanboy om det har kommet til inntrykk, har selv Canon 50D med 17-40mm f/4 L og 70-200mm f/4 L, 580EX II og litt annet snax!
Ja, riktig som en sa, men han sa det feil. Canon begynner å komme innpå noe med **D-serien, f. eks. 50D, 40D, 30D osv.

Ønsker deg videre lykke til, måtte kameraet ditt velsigne deg med knallgode bilder i tiden fremover, så får vi håpe du får dårlig inntrykk av Nikon og det neste kameraet ditt blir Canon 50D/60D når den tid kommer :bitchin:


macman1 skrev:Heisann.
For å gjøre det hele enkelt, lønner det seg i lengden å handle Canon, ikke bare fordi det er et bedre kamera men også fordi det er rimeligere optikk. Dessuten kan du benytte eldre EOS optikk også.

Nå må du slutte å tulle.
Nikon har vært, og er flinkere til å beholde mest mulig gammelt i rammen. Bare så synd Canon gjorde det umulig å bruke gamle og fantastiske FD glass umulig å bruke på EF-S og EF rammene.

sortebill skrev:Ville gått for nikon, ikke bare pga hus men også optikk, nikon leverer bedre objektiver.

EOS 450 ligger ikke spesielt godt i hånden mener nå jeg, noe forøvrig ingen av canons kameraer egentlig gjør, men dette er en smakssak.

Nikon har best "billig-optikk". Altså du får veldig mye for pengene om du kjøper billig (1000-5000).
Canon derimot har best semi-profesjonell optikk. Selvfølgelig har Nikon god optikk de òg, men du må opp i så himla mye for det om det skal sammenlignes med Canon's.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav Linge » fre 23.01.2009 20:47

Hvorfor ikke Pentax, det er sprut og støvtett, anti shake innebygd, med 18-55 nyeste kit objektiv til 3999,- http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/pentax/pentax-k200d-m-18-55mm-al-ii/

Finnes med flere versjoner, huset laget i stål, stort kamera, med godt grep syntes jeg.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav erik hansen » fre 23.01.2009 21:09

jeg har hørt noe rykter om at canon ikke har meny på norsk.. hvis det er et poeng for deg .. mulig det går an å laste ned men iallefall sjekk med butikken..

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav tarMAC » fre 23.01.2009 23:09

Nå er det slik at Canon er veldig god med markedsføringen. Nesten alle har hørt om Eos 450D. Denne selges i KIT form til rundt 5 lapper. Men som mange andre har kommentert er at kamerahuset er helt elendig å holde i, dette er jeg helt enig i. Det jeg heller ville gått for da er f.eks Eos 40D, det er modellen før det nye 50D men har opplevd et prisfall og er et bedre alternativ en 450D. 40D ligger på nett billigs hos fujifilm til 5999kr. Ja, dette er litt dyrere men en så liten prisforskjell burde man koste på seg. Dette er vel og merke uten obtikk men er et supert kamerahus. Dessuten går det ann å få tak i et rimelig men bedre objektiv en 18-55mm som følger med i 450D kitet.

Sony "nye" Alphaserie er også en knallgod serie med markedets beste batterilevetid og raskeste bildeprossessor. Her er det også et samarbeid med b.la Carl Zeiss på optikken.

Canon kommer med norsk menysystem på alle kameraene sine. Helt fra de billigste Powershotkameraene, gjennom ixus-serien og over på speil.
medlem i 186 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav Sakalav » lør 24.01.2009 12:33

Nå skal det sies at jeg selv har stort sett kjennskap til Canon. Jeg har et 350D kamera, og er for så vidt fornøyd med det. Det er jo altid ting man kunne tenke seg anderledes og enklere.
Nå vet ikke jeg hvor store forandringer og forbedringer det er gjort i 450D i forhold til 350D, men det er nok en del.

En ting jeg synes er utrolig irriterende, og det er hvor tungvindt menysystemet er når du skal inn på en del avanserte funksjoner.
Skal du sette blitsen til å gå på bakre lukkergarding, så må du lete deg grønn i menysystemet for å finne det (håper dette har forandret seg på senere modeller).
PS! Dette er min personlige mening

En annen ting som er nevnt mange ganger, og det er ergonomi.
Jeg har altid synes at kameraet mitt var greit å holde, men så fikk jeg holde i et Nikon D90 og D300, og det var forskjell gitt, og dette passet hendene mine mye bedre.
Dette med ergonomi har jeg hørt skal være bedre på Canon's større kameraer (40D, 50D, 5D, 1D). Om det er gjort forskjell på 450D vet jeg ikke.

Så med tanke på ergonomi, så passet disse Nikon kameraene bedre i hånden min enn Canon 350D kameraet som jeg har.
Mitt neste kamera kommer til å stå mellom Canon 50D og Nikon D300, men det kan være at 50D kommer i første rekke. Det har ikke noe med ergonomi å gjøre, men hva jeg har av utstyr som jeg kan bruke på dette kameraet.
Hvis jeg ikke invisterer noe særlig utover det jeg har, så kan det godt hende at det blir Nikon neste gang.

Når det gjelder Canon vs Nikon og hva som er best, så er de like gode begge merkene ang. det å ta bildet.
Hva som er best for deg, er det kameraet som ligger best i DIN hånd, og har det menysystemet som DU er mest fortrolig med.

Lykke til med kjøp, og jeg skal garrantere at du blir fornøyd uansett om det er Canon eller Nikon du velger :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav Alyce » tir 17.03.2009 13:12

Kjøpte en Canon EOS 450D i går, og den ligger perfekt i hånda mi, er lett nok til at jeg kan bruke den på høykant med én hånd og tung nok til at den ikke kjennes billig ut. Men som allerede nevnt i tråden er dette smak og behag. Er du en mann på 40 med gigantiske hender og er vant med et gammelt solid metall-kamera på 10 kg vil EOS kansje kjennes litt pinglete ut, men det kommer jo helt ann på. Jeg kjøpte foresten med en Sigma-linse og er veldig fornøyd, enda jeg er vant til Olympus og krongler fortsatt litt med noen instillinger :P

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Canon EOS 450 vs. Nikon D80

Innleggav sortebill » tir 21.04.2009 14:56

Bare en liten detalj her, Batterigrep kan være et genialt tilbehør, ikke bare får man bedre batteritid men et mye større og i mine hender bedre grep å holde i. Nikon har jo sånne Kit pakker med D90, linse og grep til omtrent samme pris som D90+Linse kitet.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]