Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav SondreB » lør 30.08.2008 11:06

Okei :)

Synes du 30mm'eren er for vid til portretter?

Synes du den er uskarp i kantene (har lest at dette er et problem med dette objektivet)?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav Sabadabado » lør 30.08.2008 11:49

Nei, ikke for min del. Med mindre du har et fullformats kamera da. På mitt D80 er 30mm i praksis en 45mm har jeg hørt. Sikkert noen som kan mer enn meg om akkurat dette...

Men du kan bla gjennom bildene mine om du vil. Der ligger det bilder tatt med begge linsene:

http://www.flickr.com/photos/sabadabado

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav Åsmund » lør 30.08.2008 13:28

50mm egner seg bedre til portretter enn 30mm. Grunnen til dette er at ansikter ser penere ut med tele enn med normal-vidvinkel, på grunn av perspektivfortegningene. Man sier at 50mm på 35mm format tilsvarer normalt perspektiv og at linser under 50mm er vidvinkel og over 50mm er tele.

50mm på ditt kamera tilsvarer 75mm, dette er en fin tele og gir pene perspektiver i menneskers ansikter. 30mm tilsvarer 45mm, og har altså beveget seg såvidt inn i vidvinkelområdet, dette objektivet gir mer vidvinkelperspektivfortegning enn virkeligheten og mennesker ser derfor mindre pene ut enn i virkeligheten - det stikk motsatte av hva man ønsker når man tar portretter.

Dette er en av hovedgrunnene til at portrettfotografer bruker tele (gjerne 80-200mm) og ikke vidvinkel når de fotograferer.

Så hvis det er viktig at objektivet leverer gode portrettbilder, passer 50mm bedre enn 30mm, er du ikke så nøye på dette er 30mm et meget flott objektiv også, men jeg ville ikke brukt det på portretter.

Mitt favorittobjektiv for portretter er nikons 105mm VR, men 50mm duger nesten like godt.


Husk også at når det gjelder perspektiv, så er ikke mm-skalaen linjær. Dvs at det er MYE større forskjell på 10mm og 15mm enn på 100 og 105mm.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav Sabadabado » lør 30.08.2008 16:16

Takk for oppklarende innlegg fra Åsmund. Selv er jeg ikke helt enig i at folk nødvendigvis ser MINDRE pene ut, med den lille vidvinkeleffekten, men da snakker vi smak og behag. Virkeligheten kan av og til være kjedelig. :)

[Men tilbake til temaet: Hvis du har penger til å kjøpe en 30mm, men ønsker deg et portrettobjektiv, kanskje du skal se etter alternativer. Finn ut om nikons 50mm 1.4 er bedre enn 50mm 1.8. :) Kanskje det finnes andre alternativer, også? Ikke så veldig oppklarende, kanskje mer forvirrende...]

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav krøllkrøllesen » lør 30.08.2008 17:46

Åsmund - da snakker vi profesjonell portettfotograf (som får betalt for å gi best resultat etter kravstore kundes ønsker).

Om du ikke skal ta portrettfoto på oppdrag, vil jeg ikke si at det er av stor betydning i det hele tatt.

Her er noen bilder jeg har tatt med sigmaen - jeg synes portettering funker knall.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav krøllkrøllesen » lør 30.08.2008 19:42

takk i like måte!

Jeg er helt med på effekten av vidvinkel- og telefortengning, spesielt i slike ekstreme tilfeller. Men hverken 30mm eller 50mm er innunder ekstreme tilfeller, i tillegg utgjør de ikke så stor forskjell.

Perspektivet bestemmes mest ut fra avstand til motivet (relativt lite fra fortegninger i objektivet) - den vanligste oppfatnningen er vel at 85mm på kamera med "normalt" utsnitt (ca 55-60mm på 1,5x crop) gir best perspektiv / avtand til motivet om man skal få et tradisjonelt portrettutsnittutsnitt med ansikt pluss litt til.

om man vil ta andre potretter - type helportrett eller omgivelsesportrett gjelder andre brennvidder.

Alt til sitt bruk, men jeg mener 30mm kan brukes mer til alt;)

Nå er det også noe å tenke på at Nikkor 50mm er mer behagelig på reise med tanke på vekt og størrelse, men sigma 30mm er ikke gæren den heller!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Sigma 30mm eller Nikon 50mm?

Innleggav Åsmund » lør 30.08.2008 21:15

Jepp, enig med deg i det johanroed1. Den typen portretter du linket til på bildesiden din passer også godt til den brennvidden, så forskjellen mellom de to objektivene på den avstanden til personene er nok ganske liten ja, men som du sier avhenger det av avstand.

Vi får håpe dette gjør det lettere for trådstarter å velge :-). Begge objektivene er veldig fine!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]