Kameraet spiser minnekort! :S

Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav livvievold » tir 19.08.2008 11:31

Hjelp!
Nå er det litt krise her. Sitter på jobb, skal knipse bilde av et intervjuobjekt med mitt Nikon D40x, får beskjed når jeg slår på kameraet at "This card is damaged. Please use another card" eller noe i den dur. Setter i nytt minnekort, der er det plass til ti bilder til før kortet er fullt, tar fire, og får igjen beskjed om at "This card is damaged.." :-!

WTF?

Jeg har ødelagt mitt og kollegaens minnekort en dag før deadline, og tør ikke sette inn enda et nytt i frykt for å ta døden på det og. Noen som har vært borti dette, evt vet hva som er feil? Har alltid husket å mate ut kortet etter overføring av bilder, det eneste jeg kan se er annerledes er at jeg har brukt en Canon overføringskabel som jeg har brukt flere ganger før uten problemer. :-!
medlem i 234 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav Mateus » tir 19.08.2008 17:30

Vet ikke om det hjelper "but it's worth a try".

Prøv å formatere minnekortene...
Du finner det i menyen i kamera ditt

Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav livvievold » tir 19.08.2008 23:15

Jap, var det jeg fant ut jeg og etter noen timer med noia og telefoner. Men å formatere fra kamera gikk ikke, siden jeg ikke fikk opp menyen pga feilmeldingen, måtte finne meg en pc med kortleser og formatere det ene derfra, det andre fikk en kollega formatert fra sitt kamera som ikke brydde seg om at det var en feilmelding og slapp ham inn på menyen allikevel :-)
Men takk iallefall, nå slipper jeg nervesammenbrudd neste gang :bitchin:
medlem i 234 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav sortebill » ons 20.08.2008 2:03

Hva slags minnekort var det du brukte? Et billig et?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav OlafG » søn 24.08.2008 13:11

Sounds like Kingston. Uansett om det koster litt mer så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale enten SanDisk Ultra/Extreme-kortene, eller Lexar sine pro-kort med UDMA.
medlem i 207 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav livvievold » man 25.08.2008 1:42

Det var et SanDisk Extreme som røk først, så et TwinMos (?) Ultra jeg hadde lånt i krisefall og så enda et kort fra SanDisk som tilhører avisa og er litt eldre. Formodentlig aaaaaldri formatert siden 2006... :-/
Kjøper da vel ikke billig ræl må vite! :-P

Edit: Ultra, ikke Extreme. Ultra-X eller no.
medlem i 234 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav sortebill » man 25.08.2008 16:28

D40x er jo billig ræl, sikkert der problemet ligger :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav livvievold » tir 26.08.2008 10:16

Aldri blir det bra nok! :rolls eyes:
D40x gjør nytten, jeg har ikke råd til, eller bruk for et dyrere kamera, iallefall ikke på kort sikt. Synes det funker utmerket jeg, skulle selvsagt hatt råd til en D700 eller no større. Det avhenger vel like mye av optikk og den som står bak kameraet :-)
medlem i 234 måneder
 

Re: Kameraet spiser minnekort! :S

Innleggav jpsalvesen » tor 28.08.2008 16:34

Samtidig er jo en D40x mye mindre skremmende enn et svært D700 med kremoptikk påmontert. Er litt kjipt om alle portrettbildene er prega av skrekkslagent uttrykk. ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]