Nikon D60 eller D80?

Nikon D60 eller D80?

Innleggav Rob12 » tir 29.07.2008 2:09

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av et speilrefleks men er ikke sikker på hva jeg skal velge.

Jeg har kommet frem til at Nikon er merket jeg vil satse på.

Er det noen som har noen tips?

Takk på forhånd for svar=)
medlem i 197 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Alfred.Woodden » tir 29.07.2008 7:50

Et raskt søk på google får frem disse gode sidene om D80 vs D60

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=446837

http://photo.net.ph/blogalicious/2008/0 ... d-you-buy/

http://www.flickr.com/groups/twip/discu ... 067721760/

Jeg personlig har kun erfaring med D70, altså versjonen før D80. Ikke mye forskjell på disse kameraene. Min far har D40, som da er versjonen før D60. D60 er hakket bedre enn D40.

Men kort fortalt: D70/80 er større, tyngre, har flere funksjoner og vil i mange tilfeller være et be dre valg om du er en semiproff amatør fotograf.

D40/D60 er lite og lett. Har nok med funksjoner og fungerer veldig bra. Tar veldig gode bilder (D40 altså, men går ut fra at D60 gjør det samme :) ) Fungerer bra som et førstegangs dSLR.

En ting jeg ikke liker med D40, vet ikke helt om dette gjelder D60, men går ut fra det. Det er at blender- og lukketidinformasjon etc vises på LCD skjermen, og ikke på en ekstern skjerm ved siden av shutteren/utløseren.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Runert » tir 29.07.2008 9:29

Jeg hadde helt klart tatt ett D80! Uten tvil, men det er en smakssak. Ta en tur i en butikk og prøv de i hånda, se hvem du liker best. Jeg liker at det er litt stort, og grepet er bra på 70/80/200/300 osv..

Så er det poenget med fokusmotor som egentlig ikke er ett poeng, da nesten alle objektiver på markedet i dag leveres med innebygget, og om du ønsker å bruke eldre "glass klumper" så er det like greit å ta en 200/300 så får du lysmåling også.

Om du finner ut at du liker de "små" best kan du jo sjekke ut om du finner en rimelig d40(x), om jeg ikke husker helt feil er det jo samme bildebrikken i den som i d80.

Mest av alt velkommen til Nikon, du kommer til å stortrives :-)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav jpsalvesen » tir 29.07.2008 16:47

D80 er større og har bedre søker. Om du skal drive med litt mer seriøs fotografering så er en god søker en stor fordel.

D60 er mindre og lettere. Skal du ta med deg kamera overalt så er det jo deilig med en litt mindre fotobag.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Haukevinge » søn 21.12.2008 19:03

Frisker opp denne tråden da jeg skal kjøpe nytt speilrefleks før jeg drar ned til hoppuka.
Har nå vurdert Nikon D60, men det virker som om dette kameraet er gjemt litt under teppet her på kreativ1, er det noen spesiell grunn til det?
Men, 450D, d60 og d80, er det stor forskjell på de? tenkte da på selve huset, og skal kjøpe en 50mm linse samtidig..
Noen som kan hjelpe meg? Har bare noen få dager å bestemme meg på...
Takk på forhånd!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav jpsalvesen » søn 21.12.2008 19:24

Hoppuka? Se på 450D med kitobjektiv, og helst en 70-300 i tillegg. 450D'en har såvidt jeg vet en bedre og mer avansert autofokus-modul - så til action-fotografering får du i teorien litt flere skarpe bilder med 450D enn med D60.

Når det gjelder å ta bilder under hoppuka (om du får lov til å ta med deg kamerautstyr inn..), så er en 70-300 best om du vil ta bilder der du virkelig kan se hopperne.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Haukevinge » søn 21.12.2008 19:47

Så det står og faller på 450D med andre ord? Venner og bekjente er fornøyde med 350D, så kanskje greit med tanke på å låne linser og slikt..

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Sakalav » søn 21.12.2008 21:27

Har selv 350D og er for så vidt fornøyd med det. Det er ikke noe galt med det, men jeg savner å kunne ta flere bilder i serie (raskere og mer).

Om man velger Nikon eller Canon spiller ikke noe rolle. Her er det hva som føles best i hånden som teller, og hvordan du liker menyene.
Det å ta bilde spiller ikke noe rolle om det er det ene eller det andre.

Det er mange som begynner å snakke om hvor mye bedre det ene er enn det andre, men dette er 100% svada fra ende til annen og skal gå inn det ene øret og ut det andre.

Hvilket kamera du skal kjøpe kommer helt an på økonomi. Nå vet jeg at Canon 40D har begynt å falle drastisk i pris, og du kan like gjerne kjøpe det som 450D.

Ang. Nikon skal jeg ikke uttale meg ang. pris, for det har jeg ikke peil på.

Tillater økonomien det, så ville jeg ha kjøpt et 18-200 objektiv. Da har du et objektiv som dekker de fleste behov, og du trenger ikke tenke tanken om å skifte etter hva du skal ta bilde av. Det er jo ikke altid du er i et miljø der det egner seg å skifte objektiv, men du skulle gjerne hatt noe annet enn det du har på kamera i øyeblikket.

Ønske deg lykke til med kjøpet. Om du kjøper Nikon eller Canon, så blir du fornøyd uansett, og ikke hør på de som sier at det ene er bedre enn det andre (Nikon vs Canon), for jeg påstå at de ikke har den minste anelse om hva de snakker om. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Haukevinge » søn 21.12.2008 21:41

Tror jeg går for 450D kun fordi da har jeg flere objektiver jeg kan låne..
Og prisen er grei.. Noen uenige?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Sakalav » søn 21.12.2008 23:28

Kan ikke si meg verken enig eller uenig, for du nevner ikke budskjett i det hele tatt.
Ser du på FotoVideo sine nettsider, så vil du se at du får 40D kamerahus for 5990,- Dette er et kanon kamera til en sykt lav pris, og du sier jo selv at du kan låne objektiver av andre.

Skulle jeg ha kjøpt, så hadde valget stått mellom Canon 50D og Nikon D300. Jeg kan jo rett og slett anbefale disse langt frem for 450D og Nikon i samme prisklasse, men så går jo prisen litt opp også da. Men som sakt, så nevner du jo ikke noe budskjett, og da blir det vanskelig å komme med noen anbefalinger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav jpsalvesen » man 22.12.2008 15:15

Haukevinge skrev:Tror jeg går for 450D kun fordi da har jeg flere objektiver jeg kan låne..
Og prisen er grei.. Noen uenige?


Vel - hva er egentlig budsjettet ditt? Og typisk bruk? Og hva kan du låne av objektiver?

450D er et trygt valg, da. Men 40D gir deg litt bedre ergonomi, større søker og bedre AF-modul. Og flere bilder per sekund. Så skal du ta mye action-bilder, så er 40D et bedre valg.

Og igjen, sørg for å ta med et langt nok objektiv til hopp-uka. Det er kjipt med bilder der skihopperen er en liten prikk...

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Haukevinge » tir 23.12.2008 15:47

Skal brukes til det meste :rolls eyes: Nærbilder av produkter, miljø, folk å fe, daglidagse opplevelser og jeg veit da søren, hva nå det enn måtte være jeg skulle finne på å ta bilde av.... Men først å fremst til utdanninga, der jeg må ta bilder av produkter og former og ting jeg har laga og andre har laga og utstillinger og slikt..
Tror ramma går på 5.500 uten ekstra objektiv for da kjøper jeg ekstra objektiv i januar..

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Sakalav » tir 23.12.2008 18:44

Da ville jeg sett hva som skjulte seg under juletreet i morgen. Er du heldig, så få du noen kroner, og dermed kan du trå til med 40D evt. tilsvarende Nikon, men som sakt, så kan ikke jeg noe om Nikon, men Canon 40D til 5990,- er et kanon kamera, og du er jo nesten der.

Lån deg ett objektiv til januar og kjøp et 18-200 objektiv når du kan.

Uansett så får du ha lykke til med kjøp, og ha en riktig god jul :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav KnethJensen » ons 07.01.2009 21:28

Hei

Jeg "hijacker" denne tråden jeg siden hoppuka er over og det er ett nytt år :)

Når det gjelder Nikon D60 (som jeg planlegger å kjøpe) ..finnes det noen typ software
til Mac (osx) som man kan kontrollere kameraet med via usb eller lignende?

Typ se bilder "realtime" og kanksje knipse bilder med osv ? typ fjernkontroll?

Dette spørsmålet avslører uten tvil at jeg er en nybegynner så om det jeg spør om er helt på jordet så får dere bare beklage!

Men takk for alle evt innspill...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Nikon D60 eller D80?

Innleggav Haukevinge » tor 08.01.2009 15:13

Takker for de svarene jeg fikk av dere!
Jeg gikk for Canon 450D, og er veldig fornøyd. Jeg er ingen proff fotograf men jeg er fornøyd med kvaliteten. Legger inn et par bilder fra hoppuka jeg:

Bilde
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]